ניידות המספרים: הסטטוס-קוו בין החברות נשמר
הרבעון הראשון לרפורמת ניידות המספרים בין חברות הסלולר הסתיים בלי מנצחים או מפסידים: החברות ממשיכות לשמור על הסטטוס-קוו ביניהן. רק בזק איבדה חלק משמעותי מנתח השוק שלה לטובת HOT
חברות התקשורת הישראליות, ובעיקר חברות הסלולר, הוכיחו שוב את כוחן מול משרד התקשורת. לאחר שצלחו הפחתה חדה בדמי הקישוריות, וביטול את זמן האוויר בגישה לתא הקולי, התגברו ללא קושי גם על רפורמת ניידות המספרים.
עם פרסום דו"חות קבוצת בזק, אפשר לראות לראשונה את השפעת הרפורמה על תוצאותיו הכספיות של רבעון שלם, והתמונה היא מובהקת: כל חברות התקשורת חצו את הרפורמה ללא פגע. חלקן רשמו עלייה נאה ברווחים. מהפכה גדולה לא התרחשה.
רפורמת ניידות המספרים היא רפורמה צרכנית חשובה, אך השפעתה על שוק הסלולר הייתה מינורית. דווקא שוק הטלפוניה הנייח, הנחשב לשוק מיושן ופחות רלוונטי לצרכן, היה זה שהושפע יותר. מספר הלקוחות שהתניידו בשוק הנייח היה, אמנם, רק כמחצית ממספר מהמתניידים הסלולריים, אך כמעט כל המתניידים הנייחים עשו זאת באותו הכיוון - נטשו את בזק ועברו ל־HOT. הדבר השפיע על מאזן הכוחות בשוק הנייח, בעוד מאזן הכוחות בשוק הנייד נותר יציב.
90 אלף לקוחת טלפון נטשו את בזק לטובת HOT, סלקום ו־012 קווי זהב. HOT לבדה גייסה מאז דצמבר 60 אלף לקוחות חדשים. אבל הנטישה לא הצליחה לפגוע ברווחיותה של בזק, כיוון שבזק הצליחה במשימתה העיקרית - לכסות על הדעיכה בתקשורת הקווית באמצעות עלייה בהכנסות האינטרנט.
מוזר, אבל בזק עשויה דווקא להרוויח מנטישת הלקוחות. הניידות הפחיתה את נתח השוק שלה, כך שבקרוב היא תרד מתחת לרף ה־85%. לאחר מכן היא תוכל לדרוש הקלות רגולטוריות, ולהתחיל לשווק חבילות שירותים, בדומה למתחרה HOT. זה לא יפתור את בעיותיה של בזק, אך עשוי להאט מהותית את מעבר המנויים ממנה למתחרים.
התחזיות השחורות התבדו
פלאפון נכנסה לניידות המספרים כאנדרדוג. התחזיות צפו לה איבוד נתח שוק, אך היא הצליחה לגייס 11 אלף לקוחות. בדרך מחקה 40 אלף לקוחות לא פעילים, כך שמספר לקוחותיה ירד ב־27 אלף במהלך הרבעון ל־2.595 מיליון מנויים.הפרטים שנחשפו בדו"חות סלקום מצביעים כי קצב הנטישה עלה, אך לא באופן מהותי. 5.3% מלקוחותיה נטשו ברבעון הראשון, לעומת 3.8% ברבעון המקביל. בסלקום ציינו כי עיקר הנוטשים היו לקוחות Pre-Paid, שגם ככה לא מייצרים הכנסה גבוה.
גם בפרטנר ניכרה עלייה בשיעור הנטישה, לרמה של 5.1% ברבעון הראשון. קשה לומר אם בפרטנר נערכו פחות טוב מסלקום לניידות המספרים, שכן שתי החברות מדווחת על פי תקנים חשבונאיים שונים. עם זאת, גיוס הלקוחות בפרטנר אכזב נוכח התחזיות המוקדמות, שניבאו לה הצלחה רבה יותר. פרטנר גייסה 24 אלף לקוחות חדשים, לעומת סלקום, שגייסה 23 אלף - הפרש לא מהותי.