האוצר: 150 מיליון ש' לזכיינית הרכבת הקלה בי-ם
חברת סיטי-פס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, תקבל פיצויים בסך 120 מיליון שקל ממשרד האוצר, על חלקה של המדינה בעיכובים בהקמת הרכבת, ו-30 מיליון שקל עבור עבודות נוספות, בהתאם לדרישות חדשות של משרד התחבורה והעירייה
ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') פה אחד את בקשת האוצר לשלם לזכיינית הרכבת הקלה בירושלים, חברת סיטי-פס, 150 מיליון שקל, כפיצויים על חלקהּ של המדינה באחריות לעיכובים בהקמת הרכבת (120 מיליון שקל), ובעבור עבודות נוספות בהתאם לדרישות חדשות של משרד התחבורה והעירייה (30 מיליון שקל).
החברה לא עומדת בלוח הזמנים של הקמת הקו הראשון באורך 14 ק"מ - משכונת פסגת זאב שבצפון-מערב העיר לדרום-מערב העיר דרך הר הרצל. העבודות היו אמורות להסתיים עד ראשית 2009.
לא הפיצוי הראשון
הפיצוי לזכיין הרכבת הקלה בי-ם: 135 מיליון שקל
גיא מי-טל
המדינה תפצה את סיטי פס בשל העיכובים במתן היתרי בנייה והמשימות הנוספות שהוטלו עליה. עוד סוכם בין הצדדים כי הרכבת הקלה בירושלים תתחיל לפעול עד ספטמבר 2010
סיטי-פס טענה כי הפעלת הקו תידחה ב-18 חודשים כתוצאה מעיכובים שבאחריות המדינה, ובהם איחורים בביצוע הפקעות שטחים, חשיפת אתרים ארכיאולוגיים בתוואי והנחיות סותרות של משרד התחבורה. עיכובים נוספים כתוצאה מפינוי מטרדים והתאמת תשתיות היו באחריות העירייה.
החברה העריכה את עלות העיכובים ב-287 מיליון שקל, אולם לאחר בדיקת התביעה באוצר ואומדן העלויות על פי אחריות המדינה נקבע כי סכום הפיצויים יעמוד על סך 120 מיליון שקל בלבד, ואת השאר יספגו הזכיינים מכיסם.
האישור ניתן ללא דיון יסודי בפרטי הבקשה, דיון מתבקש במיוחד לאחר הביקורת שהוטחה בדו"ח מבקר המדינה על משרד התחבורה, שחשף כשלים וליקויים בנהלי הפיקוח והבקרה של המשרד אחר הפרויקט. המבקר לא מצא על סמך אלו נתונים נערכה במשרד בדיקת הכדאיות הכלכלית של חלופת הרכבת הקלה, כפתרון לבעיות התחבורה הציבורית בירושלים.
היועצת הכלכלית של הוועדה, סמדר אלחנני, העלתה את סימני השאלה בעניין כדאיות הפרויקט בנייר עבודה שהגישה לחברי הוועדה לקראת הדיון, אליו צרפה את הדו"ח החריף של המבקר. היא התייחסה גם למצגת של הזכיינית, שבה נאמר כי הוחלט על תשלום הפיצויים מתוך חלופות אחרות ויקרות יותר, הכרוכות בביטול החוזה, וביקשה את נתוני בדיקת החלופות למען השקיפות.
תשובות לשאלותיה לא ניתנו. גם לא היה הד לסימני השאלה בקרב חברי הוועדה שהופיעו הפעם בהרכב כמעט מלא ולא רגיל לגבי נושאים מהסוג הנדון, או לביקורת של איש העסקים ניר ברקת, חבר מועצת עיריית ירושלים, שמתמודד על תפקיד ראש העירייה.
תוספת קודמת
האוצר יוסיף 150 מיליון שקל לתקציב הרכבת הקלה בירושלים
צבי לביא
על הגדלת ההשתפות הוחלט למרות המחדלים שגרמו עיכובים משמעותיים בלוח הזמנים. הזכיינית, חברת סיטי פאס, טענה שהליקויים נגרמו באשמת הרשויות
ברקת אמר היום כי בקשת האוצר "נובעת מסדרת כשלים ניהוליים, ומקבלי ההחלטות צריכים לשאול את עצמם אם הרכבת היא אכן הפתרון המומלץ לירושלים ואם קו אחד שלא עובר בעיר העתיקה ובקמפוסים הוא התשובה". לדבריו, צריך לעצור את הפרויקט ולעשות חשיבה מחדש וכוללת בנושא התחבורה.
חברי הוועדה הצביעו כאיש אחד בעד אישור הפיצויים, בהמשך לאישור קודם שניתן בוועדה לפני כ-6 שנים למענק בסך 1.4 מיליארד שקל שביקשו הזכיינים. המענק נועד לכסות 74% מההשקעה בפרויקט.
150 מיליון שקל לסיטי-פס
באדיבות סטודיו איקן מס מדיה
מומלצים