מסתמן: הכבלים והלוויין יבטלו את חבילת הבסיס
כך עולה מתוכנית של משרדי האוצר והתקשורת. המהלך יבוצע במסגרת חוק ההסדרים של 2009. במקביל ישולבו פרסומות בחלק מערוצי הכבלים
משרדי האוצר והתקשורת מתכננים לאפשר לחברות הכבלים והלוויין לבטל את חבילת הבסיס ולעבור למודל שבו הלקוח ישלם רק עבור הערוצים שיבחר, כך נודע ל"כלכליסט". במסגרת מודל זה, הידוע בעולם בשם A la carte, יגבו חברות הכבלים והלוויין תשלום חודשי קבוע אשר משקף את עלות הגישה לרשת.
אמיר טייג ושאול אמסטרדמסקי מעבר לתשלום החודשי הקבוע יוכל הלקוח לבחור ערוצים נוספים ולשלם תמורתם. בצורה זו תבוטל למעשה חבילת הבסיס, וכל לקוח יוכל להרכיב לעצמו את החבילה המותאמת לו. רפורמה זו היא המהלך העיקרי שיבצע האוצר במסגרת חוק ההסדרים של 2009, שגובש סופית ביום שישי האחרון.
במסגרת חוק ההסדרים מוצע כי חברות הכבלים והלוויין יוכלו לקבוע בעצמן, ללא פיקוח משרד התקשורת, את התשלום הקבוע. תשלום זה אמור להתבסס על עלות מתן הגישה לרשת, כלומר עלות הממיר והתשתית, ועוד רווח סביר. באוצר מעריכים כי תשלום זה יהיה כ-100 שקל, כמחצית ממחיר חבילת הבסיס הרגילה.
במסגרת התשלום הקבוע יספקו החברות את הערוצים הפתוחים, כלומר אלו שניתן יהיה לקלוט באוויר באמצעות רשת הטלוויזיה הטריסטריאלית אשר מוקמת בימים אלה. מדובר בחמישה ערוצים: שני הערוצים המסחריים, ערוץ 1, ערוץ הכנסת וערוץ 33.
המעבר לשיטת A la carte ימנע את המצב כיום שבו לקוחות "קלים", אשר צופים רק בערוצי הבסיס, מסבסדים לקוחות "כבדים" שצופים בערוצים נוספים.
עוד במסגרת חוק ההסדרים קובע האוצר צעד משלים, אך בלתי תלוי לביטול חבילת הבסיס, שבמסגרתו יוכלו הכבלים והלוויין לשדר פרסומות. החברות יוכלו לבחור את הערוצים שבהם ישולבו פרסומות. ערוצים אלו יינתנו בחינם לצופים. מועצת הרשות השנייה תקבע את המינון המקסימלי של הפרסום שיותר לחברות הכבלים. שילוב הפרסום ייעשה בצורה הדרגתית. עם זאת נקבע יעד זמן של 22–30 חודשים מתחילת הרפורמה, שבסופם יקבלו חברות הכבלים והלוויין יד חופשית לבחור את מספר הערוצים שבהם ישולבו פרסומות.
בקרוב גם פרסומות?
מומלצים