שתף קטע נבחר

לא קל להיות כבד שמיעה, ועם הסלולר קשה יותר

כבדי שמיעה מתלוננים כי בישראל עדיין לא מדרגים מכשירים סלולריים לפי מידת ההתאמה למכשירי שמיעה, בניגוד למצב בארה"ב. לדבריהם, קיים חוסר ידע עצום בקרב חברות הסלולר, דבר הפוגע בעצמאותם ובזיכרון השמיעתי שלהם. ומי החברה שמציגה גישה שונה משתי מתחרותיהּ?

נופר חדד (22) היא חירשת שנולדה עם שמיעה תקינה. כתוצאה מניוון בעצב השמיעה, שמיעתה יורדת ב-10% בכל שנה. עד לפני שנה וחצי הוריהּ מימנו בעבורה מכשיר סלולרי מרשת פלאפון. "הייתי מרוצה ושמעתי בו מצוין, אך המכשיר התיישן מאוד, והוא כבר לא עובד טוב. בנוסף, רציתי להיות עצמאית ולממן את עצמי, אז הלכתי לבדי לסניף של פרטנר וביקשתי לרכוש מכשיר", סיפרה חדד ל-ynet. לדבריה, שם החלו הקשיים.

 

"יש מכשיר שמיעה משוכלל ובו יש מצב שנקרא מצב T", הסבירה חדד. "בעצם זהו מצב טלפון, שכאשר אני מפעילה אותו - מופעלת רשת שידור או רכיב כלשהו באפרכסת הטלפון, וכאשר אני מצמידה את האפרכסת למכשיר השמיעה, הוא מתביית על הקול של האדם בצד השני, מגביר אותו וככה אני יכולה לדבר ללא רעשי רקע.

 

"כיום יש המון מכשירי שמיעה כאלה, ואני חושבת שאין הרבה מוּדעות לזה. ניסיתי להסביר לנציג של פרטנר שאני צריכה לבדוק אם אני שומעת במכשיר הסלולרי לפני שאני קונה אותו, אך נתקלתי בסירוב. הביאו לי מכשיר חדש של סוני אריקסון, בטענה שזה מכשיר חזק ושאני בטוח אשמע בו.

 

"חתמתי על כל המסמכים, שילמתי ויצאתי לדרכי. אחרי כמה דקות גיליתי שאיני שומעת בטלפון הזה בכלל. חזרתי למרכז השירות ואמרתי שהטלפון שקניתי זה עתה לא טוב. נאמר לי שאין דבר כזה 'לקנות ולהחליף'. ככה נתקעתי שנה וחצי עם טלפון שאיני משתמשת בו, אלא רק להודעות sms. אני מרגישה מוגבלת מאוד ככה. עבר הזמן, והטלפון התקלקל. לא היה לי ביטוח עליו, לא ידעתי בכלל שצריך לשלם על ביטוח בנפרד, אז האופציה היחידה הייתה לקנות מכשיר חדש".

 

"עם הראש בקיר"

לדברי חדד, בשלב זה החלה לבקש ממכרים לבדוק אם היא שומעת בטלפונים שלהם, וגילתה שיש מכשירים שבהם היא שומעת טוב יותר, ושיש מכשירים שבהם אינה שומעת כלל. על מנת לדעת אם המכשיר הסלולרי תואם למכשיר השמיעה שלה, עליה לנסות אותו, אך משום שהחברות הסלולר מסרבות לפתוח אריזות של מכשירים חדשים למטרת התנסות, אין כל אפשרות לבדוק את המכשיר לפני הקנייה ולדעת אם הוא מתאים.

 

"אחרי שהתחיל הסיפור עם פרטנר והם לא ידעו איך לעזור לי, ערכתי מחקר קטן וגיליתי שמצב T עובד הכי טוב עם רשת שידור CDMA שהיום עובדת רק עם טלפונים ישנים", אמרה חדד. "כל הטלפונים החדשים עובדים עם רשת שידור GSM".

 

לקויי שמיעה רבים אינם יודעים שעומדת בפניהם האפשרות הטכנולוגית לשמוע את מי שמדבר אליהם במכשיר הסלולרי. עקב כך הם לא מנצלים את האפשרות, דבר הפוגע בעצמאות שלהם ובזיכרון השמיעתי. "לדעתי, צריך להביא את זה למודעות האוכלוסייה, כי זה יעזור להמון אנשים שכרגע משתמשים רק במסרונים; הם פשוט לא יכולים לשמוע בטלפון", אמרה חדד.

 

חדד לא התייאשה ונסעה שוב לסניף של פרטנר, הפעם עם ארוסהּ. "אמרו לנו שאין דבר כזה בכל הרשת לבדוק מכשיר לפני הקנייה. עוד נאמר, שאין דבר כזה ברשת של פרטנר - מכשיר טלפון שעובד עם מכשיר שמיעה, ושנעבור לרשת פלאפון אם להם יש את האפשרות הזו. אמרו לנו שנעצור אנשים ברחוב, ונבקש מהם לבדוק את הפלאפון שלהם.


דיבורית אלחוטית למכשיר שמיעה

 

"נסענו הביתה בלי לקנות מכשיר, ואז התחילו שיחות ארוכות עם כל מיני נציגי שירות לקוחות שאמרו לנו למשל שאנחנו יכולים לקנות פלאפון ולהחליף אחרי כמה ימים אם הוא לא יהיה טוב. נציג אחר אמר שאין דבר כזה. ביקשנו לדבר עם מישהו יותר בכיר מנציגי שירות הלקוחות שלא יכלו לעזור לנו, ובכל פעם נתקלנו בתירוצים.

 

"הרגשנו שאנחנו הולכים עם הראש בקיר. לא ייתכן שחברה גדולה ומפותחת טכנולוגית כפרטנר לא תדע לתת מענה לאוכלוסייה הגדולה של חירשים בארץ. אם הם יעשו מעשה - הם ירוויחו מאות לקוחות חדשים שיוכלו גם לשוחח בטלפון וגם לשלוח מסרונים. עוד יותר מקומם היחס שקיבלנו מנציגי שירות הלקוחות. מנסים למכור לנו חתול בשק. כבר למדתי את הלקח כשרכשתי את הסוני אריקסון, ואני עדיין משלמת על מכשיר שהוא חסר תועלת בשבילי".

 

חוסר ידע עצום בישראל

מנכ"ל ארגון בקול - ארגון כבדי שמיעה, אחיה קמארה, אמר ל-ynet כי ההתאמה בין מכשיר השמיעה למכשיר הסלולרי היא "התאמה למצב T (טלקויול) במכשיר השמיעה. יש חוסר ידע עצום בארץ בנושא. כשאני רוצה לקנות טלפון נייד, קשה למצוא חברה ובטח לא איש שיווק שמבין מה אני רוצה מחייו.

 

"הם תמיד לא מבינים מה אני מבקש והכי גרוע, פעמים רבות אין אפשרות לנסות טלפון נייד ולבדוק במוקד המכירה, שלא לדבר על לקחת הביתה לניסוי, כי קשה מאוד לדעת תוך כמה דקות אם הטלפון אכן מותאם למכשיר השמיעה שלי. בארצות-הברית הצליחו ליצור מצב שהטלפונים מדורגים לפי מידת ההתאמה שלהם למכשירי שמיעה. בארץ זה לא קיים, למרות פניות חוזרות ונשנות שלנו למשרד התקשורת לקבוע תקנות בנושא תאימות טלפונים בכלל וטלפונים ניידים בפרט לאנשים כבדי שמיעה".

 

דברת נוטמן, קלינאית תקשורת בארגון בקול, סיפרה ל-ynet: "בעבור כבדי שמיעה רבים, שמיעה בטלפון היא אתגר אמיתי. אחד הפתרונות החשובים להתמודדות עם הקושי בטלפון הוא שימוש בפתרון זול ופשוט המצוי במרבית מכשירי השמיעה מאחורי האוזן, וגם במכשירים בתוך האוזן. שימוש בטלקויל מאפשר שמיעה חדה ונקייה יותר בטלפון, ומבצע הנחתה של רעשי הרקע (בין השאר, המכוניות ברחוב ושיחות שמתנהלות בסביבה).

 

"בעבור כבדי שמיעה רבים השימוש בטלקויל מאפשר לשמוע ולהבין כל מלה בטלפון - דבר שלא יכלו בלעדיו. על מנת ליהנות משמיעה טובה בטלפון, על הטלפון ושיטת השידור להיות מותאמים לשימוש במכשיר שמיעה. מכשירי טלפון מסוימים דורגו על ידי מכון התקנים האמריקאי ANSI לפי מידת התאמתם לשימוש במכשירי שמיעה.

 

"לצערנו, המודעות של חברות הסלולר בארץ לצרכיהם של לקויי שמיעה היא נמוכה, על אף שמוערך כי הם מהווים 10% מהאוכלוסייה. לארגון בקול מגיעות תלונות רבות מן הציבור, כי נציגי השרות אינם מספקים את המידע הנחוץ לכבדי שמיעה אודות תכונות המכשירים, ויתרה מזאת - אינם מאפשרים התנסות בהאזנה למכשירים לפני הרכישה ותקופת ניסיון שנחוצה על מנת לבדוק אם אכן הטלפון מותאם למצב השמיעה של הלקוח".

 

תגובות

חדד תיארה את תלאותיה מול חברת פרטנר, אך ביקשנו תגובה גם משתי חברות הסללולר הגדולות הנוספות, כדי לבדוק מה המדיניות וההסברים שלהן בסוגיה.

 

מפרטנר נמסר: "החברה פועלת נמרצות לקידום נושא הנגישות ולמתן פתרונות לאוכלוסיות בעלי מוגבלויות, ואף זכתה על כך באות 'נגישות ישראל'. החברה מציעה מגוון מכשירי נוחות ללקוחות בעלי מוגבלויות פיזיות. ללקוחותיה כבדי השמיעה מציעה החברה מגוון מכשירים. זאת, בנוסף לאביזרים נלווים, דוגמת לולאת השראה המיועדת למשתמשים במכשירי שמיעה ודיבורית אישית.

 

"החברה ככלל אינה מספקת בטרם הרכישה מכשירים להתנסות, מאחר ומכשירים אלו אינם ניתנים עוד למכירה חוזרת. עם זאת, כצעד חריג וכמחווה של רצון טוב בחרנו להעמיד לרשות הלקוחה מכשיר להתנסות, על מנת לסייע לה בהתאמת מכשיר לצרכיהּ".

 

מפלאפון נמסר: "החברה מציעה חבילת sms מיוחדת ומוזלת לכבדי שמיעה ולחירשים. לא ידוע לנו על מכשיר סלולרי שמאפשר התנסות מוקדמת לחירשים לפני הקנייה".

 

מסלקום נמסר: "סלקום הינה חברת הסלולר היחידה שפועלת בשיתוף פעולה עם ארגון בקול בפעילות חברתית, ומציעה תמיכה בקהילת כבדי השמיעה בישראל (כלל הלקוחות, ולא רק לקוחות סלקום) באמצעות מוקד שירות ייחודי לקהילת כבדי השמיעה בישראל - להזמנת תורים (בין השאר מספרה וקופת חולים), שירותים מיוחדים (הזמנת שרברב וכדומה), שירותי מידע (לוח רכבות וכדומה), תיאומי פגישות והעברת מסרים לגורם אחר.

 

"לקוחות המעוניינים להשתמש בשירות מוזמנים לעשות זאת באמצעות פנייה בפקס או במייל יעודי. בנוסף, החברה מציעה לקהילת כבדי השמיעה בישראל הטבות בשיחות: 150 הודעות sms בחודש למשך שנה - ללא עלות. 60 דקות שיחות וידיאו (למכשירים תומכים) בחודש למשך שנה - ללא עלות.

 

"ההמלצה ללקוחות כבדי השמיעה היא לרכוש מכשיר שבו קל יותר לכתוב sms, וישנם מכשירים בעלי מקלדת מלאה המקלים את כתיבת המסרון. ישנם דגמים שפופולריים בקרב כבדי השמיעה, כאשר כל לקוח מוזמן לבדוק במרכז שירות את כל המכשירים הנמכרים ברשת סלקום. הלקוח מוזמן לחבר את מכשיר השמיעה במידת הצורך לבדיקה ולהתנסות במרכז השירות, כולל הדרכה ועזרה מנציג השירות".

 

ממשרד התקשורת נמסר: "המשרד רואה לנגד עיניו את צרכי האנשים בעלי המוגבלויות. לכן עמלו במשרד ובלשכה המשפטית של המשרד על גיבושן של תקנות, אשר תאפשרנה לאנשים אלה לממש את צרכיהם הבסיסיים, והורו לחברות הסלולריות לספק מכשירים בעלי פונקציות כגון הגברת שמע והגדלת מספרים ואותיות על גבי המכשיר. התקנות הועברו לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת לצורך דיונים בנושא, שלאחריהם יבוצעו תיקוני החקיקה".

 

למידע ולקבלת עזרה ניתן לפנות לארגון בקול, בטלפון:03-5257001 או באתר: www.bekol.org.il 

 

המידע הראשוני התקבל באימייל האדום

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מנכ"ל בקול, אחיה קמארה
צילום: עידו גרנות
"מודעות נמוכה". נוטמן
צילום: אמיר נוטמן
מומלצים