אולי עדיף להיות ידועה בציבור על פני נשואה
גם אם רוב הנשים חולמות מגיל צעיר מאוד על חתונה לבנה, בפועל, למעמד של ידועה בציבור יש יתרונות רבים יותר
מה זה להיות אשה נשואה כולנו מבינים. אבל מה זה להיות ידועה בציבור? אין חוק שמגדיר מתי אשה נחשבת לידועה בציבור, אבל במהלך השנים יצרו בתי המשפט מבחנים שבאמצעותם ניתן לבדוק אם התכוונו בני הזוג להגדיר את עצמם כידועים בציבור במהלך החיים המשותפים.
המבחנים השכיחים והמהותיים ביותר: האם ניהלו בני הזוג משק בית משותף? האם חיו תחת קורת גג אחת? מה משך זמן היחסים? האם יש ילדים משותפים?
בית המשפט מנסה בעיקר לבדוק מה היתה כוונתם של הצדדים במהלך החיים המשותפים. כלומר, האם התכוונו לחיות יחד כידועים כבני זוג, בשותפות גורל.
כמובן, לא ניתן לבחון את כוונתם האמיתית על פי הצהרותיהם לאחר הפרידה, שכן הצהרות אלו בדרך כלל סותרות. הצד שיש לו יותר יכולת כלכלית ורכוש טוען שהיחסים לא היו יחסי שותפות, בעוד הצד השני טוען בדיוק את ההפך.
לשאלה אם אשה בסיטואציה מסוימת נחשבת ידועה בציבור יכולות להיות תשובות שונות. בניגוד לאשה הנשואה, שלאחר חופה וקידושין יודעת שיש לה זכויות, מעמדה של הידועה בציבור אינו מוגדר מראש והוא נתון לשיקול דעתו של בית המשפט. עם זאת, מבחינה משפטית, לאחר שהידועה בציבור מוכיחה שאכן זהו מעמדה, נפתחות בפניה יותר דלתות מלאשה הנשואה.
ראשית, בעניין הרכוש. לאחר שהאשה הידועה בציבור הוכיחה את מעמדה, יש לה זכות לקבל מחצית ממה שנצבר במהלך התקופה המשותפת. להבדיל מהאשה הנשואה, לגביה יש קריטריונים למועד חלוקת הרכוש, אצל הידועה בציבור אין מכשול.
כאמור, בעבר האשה הנשואה היתה צריכה לחכות לגט בפועל כדי לקבל מחצית מהרכוש, ולפעמים הציב הבעל שורה של תנאים קשים בתמורה למתן הגט. בינתיים תוקן חוק יחסי ממון בין בני זוג, אבל עדיין אין פסיקה המיישמת בפועל את החוק החדש.
בעניין מזונות, גם כאן הדין שונה: לאשה נשואה מגיעים מזונות מבעלה עד יום הגט. גם לידועה בציבור, המגמה בפסיקה של בתי המשפט הולכת וגוברת בהענקת מזונות, שישקמו את מצבה לאחר הפרידה, בייחוד במקרים בהם הפערים בין בני הזוג גדולים.
פסק דין העניק מזונות לידועה בציבור לכל החיים
ההבדל הוא, שבניגוד לאשה הנשואה, הואיל ולידועה בציבור אין "גט" בפועל, המזונות יכולים להיות לכל תקופת זמן שייראה לבית המשפט. יש אפילו פסק דין שהעניק מזונות לידועה בציבור לכל החיים (א.ו. נגד א.ר.), אבל זה פסק דין מאוד ייחודי ולא בטוח שניתן יהיה להסתמך עליו. עם זאת, ברור כי המגמה להשוות את מעמדה של הידועה בציבור ואף להיטיב איתה בבתי המשפט מאוד מתפתחת.
והכי חשוב, חופש. לידועה בציבור אין הגבלה על חירותה. כלומר, האשה הנשואה צריכה לפי ההלכה היהודית לקבל את הגט מבעלה, מרצון. אם אין רצון כזה, האשה נשארת עגונה ואיננה יכולה להינשא מחדש. זה מילא, אבל הבעיה הקשה של נשים מסורבות גט היא שהן אינן יכולות ללדת לגבר אחר, שכן ילד כזה ייחשב ממזר.
לידועה בציבור אין כל בעיה כזו: כשהיא נפרדת מבן זוגה, היא מסיימת את היחסים ואיננה זקוקה לשם כך לאישור ממוסד זה או אחר.
למרבה הצער, יש יותר ויותר מקרים שבהם לאותו גבר יש בו-זמנית גם אשה נשואה וגם ידועה בציבור. טיפלתי בתיק בו התגלה לאשה שקיימת לבעלה ידועה בציבור. הדבר התגלה לה רק לאחר שבעלה נפרד ממנה פיזית, אבל לפני שהתגרש ממנה. שתי הנשים, האשה הנשואה והאשה הידועה בציבור, תבעו בבית המשפט את מחצית הרכוש שנצבר. בסופו של דבר קיבלה האשה הנשואה את חלק הארי ברכוש והידועה בציבור קיבלה פיצוי כספי.
חשוב להדגיש שהילדים שנולדים, בין אם מהאשה הנשואה ובין מהידועה בציבור, אינם מושפעים מסוג הקשר בו בחרו הוריהם. לילדים שנולדו במערכת של נישואים ובמערכת שאינה נישואים יש זכויות שוות.
- עו"ד ענבר שנהב מתמחה בדיני משפחה, גירושים וירושה. האתר שלה