רשמי: פורד שוקלת למכור את וולוו
המשבר הכלכלי גרם לפורד להודות כי בכוונתה למכור את וולוו, המותג האירופי האחרון שלה. מנכ"ל פורד הודיע כי ב-2009 ירוויח שכר של דולר אחד בלבד, אבל האם זה ישכנע את הממשל לפתוח את הארנק?
המשבר הכלכלי השורר בארצות הברית גורם ליצרניות הרכב לנקוט בצעדים דרסטיים. פורד, שבזבזה ברבעון השלישי של 2008 סכום עתק של 7.7 מיליארד דולר מתוך מאגר המזומנים שלה, הודיעה רשמית כי היא שוקלת למכור את וולוו. חטיבת הרכב השוודית הפסידה ברבעון השלישי 458 מיליון דולר, לעומת 167 מיליון ברבעון המקביל אשתקד, כתוצאה מצניחת מכירות של 24%. במקביל, הודיע מנכ"ל פורד, אלן מולאלי, כי בשנה הבאה הוא יישתכר דולר אחד בלבד, ובכך יצטרף למנכ"ל קרייזלר, בוב נרדלי, שהודיע לאחרונה על מהלך דומה.
במהלך השנה נפוצו שמועות על כוונת פורד למכור את וולוו, האחרון שנותר מבין המותגים האירופים של היצרנית. זאת לאחר שבשנה שעברה נמכרה אסטון מרטין לקבוצת משקיעים בריטית-כוותית, והשנה יגואר-לנד רובר עברו לשליטת טאטא ההודית. פורד גם הודיעה לאחרונה על כוונתה למכור את מרבית אחזקותיה במאזדה, שיוחזרו ליפנים. וולוו הייתה בעבר מותג הדגל של חטיבת "PAG" (ר"ת של Premier Automotive Group), מחלקת היוקרה של פורד שהוקמה בקול תרועה רמה בשנות ה-90, אך דעכה במהירות.
אחרי יגואר ולנד רובר - האם פורד תאבד את השליטה גם על וולוו?
פורד הודיעה לאחרונה כי בכוונתה למכור שורה של נכסים, בהם מותגי רכב שונים, במטרה לגייס 17 מיליארד דולר לטובת חידוש מאגרי המזומנים. על-פי דיווחי סוכנות הידיעות רויטרס, בעבר ניהל מנכ"ל פורד, אלן מולאלי, מגעים עם רנו-ניסאן, ב.מ.וו, שנגחאי אוטומוטיב הסינית, יונדאי ואפילו מאזדה, במטרה למכור להן את אחזקות פורד בוולוו. רנו מחזיקה בנתח מהיצרנית השוודית, ונראתה כמועמדת מובילה לרכישת המותג.
אלא שלפני חודש קרלוס גוהן, נשיא רנו-ניסאן, שם קץ לספקולציות והודיע כי בכדי לשמור על החברה בראשונה הוא עומד, בכוונתו להימנע מרכישות ומיזוגים יקרים בתקופה הקרובה. נוכח ההפסדים של וולוו, נראה כי גם העניין שהביעו ביונדאי לא יהפוך לעסקה ממשית, ואילו בשנגחאי אוטומוטיב מיהרו להכחיש.
"בהתחשב באתגרים הניצבים בפני פורד והתעשייה כולה, זה הכרחי עבור פורד לבחון אפשרויות עבור וולוו", כך התבטא מנכ"ל היצרנית, אלן מולאלי, בהודעה לעיתונות שפורסמה אמש (ב'). בהודעה נמסר כי בחינת האפשרויות תארוך מספר
חודשים. ההודעה אתמול כוונה בעיקר לאוזניהם של הנבחרים בוועדת הכספים של הסנאט האמריקני, שיכריעו השבוע את גורלן של יצרניות הרכב - לזכות בסיוע ממשלתי בסך 25 מיליארד דולר ולהמשיך לחיות, או לחדול.
בניסיון נואש כמעט להשיג את תמיכת הנבחרים, הודיעו לאחרונה מולאלי ועמיתו בקרייזלר, בוב נרדלי, כי בשנת 2009 הם ישתכרו דולר אחד בלבד. מהלך זה שימש את מנכ"ל קרייזלר האגדי, לי אייקוקה, במשבר הקודם בו הייתה שרויה היצרנית ב-1978. אייקוקה, מהנדס צעיר שפוטר מפורד על-ידי הנרי פורד השני, נקרא להצלת קרייזלר והסכים לבצע את המשימה תמורת שכר של דולר אחד בלבד לשנה. המהלך, שזכה לפרסום תקשורתי נרחב, סייע לקרייזלר להשיג מימון ממשלתי לתוכנית חילוץ מוצלחת, ואייקוקה נחשב עד היום לאחד מגדולי התעשיינים של דורו.
נרדלי ומולאלי, שמציעים כעת מהלך דומה, מקווים לזכות לאהדה דומה מהנבחרים - שבדיון הקודם ביקרו אותם קשות על סגנון החיים הראוותני שלהם, שעה שהם מבצעים פיטורים נרחבים והחברות שבראשותם מפסידות מיליארדים.
שוק של קונים בלבד
ההודעה של פורד, מצרפת את וולוו לשורה של מותגים שעתידם הפך לאחרונה ללוט בערפל. ביניהם נכללים מותגי ג'נרל מוטורס - האמר שמוצע למכירה מזה מספר חודשים ללא מתעניינים, סאאב השוודית, סאטורן ופונטיאק האמריקניות. בסרברוס, בעלת הבית החדשה יחסית של קרייזלר, כבר מחפשים קונה ליצרנית, או לנכסים שונים שלה, כמו מותג וייפר ופסי ייצור של דגמים שונים.
אלא שנוכח המשבר הכלכלי, מדובר בשוק של קונים בלבד. יצרניות הרכב שנפגעו פחות משלוש האמריקניות, מהססות לבזבז כספים מהרזרבות לרכישת מותגים בעייתיים, מחשש שהמשבר יכה בהן בחוזקה. אפילו מנכ"לים שהם חובבים ידועים של מיזוגים והשתלטויות, חושבים פעמיים לפני שהם פותחים את פנקס הצ'קים - מחשש לגורל משרתם.