שתף קטע נבחר

הבוקר: 3 תקנות ותיקונים צרכניים נכנסים לתוקף

מעתה תחול חובה לפרסם את מספר הפריטים שבמבצע ולפרסם מחיר ליחידת מידה. כמו כן, חברות הסלולר לא יוכלו להעלות תעריפים בתקופת ההתחייבות

הבוקר (יום ה') התעוררנו לשנה אזרחית חדשה וגם לשחר צרכני חדש. שני תיקונים ותקנה אחת נכנסים היום לתוקף, ושלושתם מתקנים עוולות צרכניות נפוצות.

 

חובת פרסום מספר הפריטים שבמבצע

בעלי עסקים יחויבו לפרסם את מספר הפריטים שבמבצע. אי-פרסום, משמעותו עבירה פלילית.

 

כולם מכירים את המודעה הענקית בעיתון המבשרת על הנחות ענק, ואת הבשורה המאכזבת בחנות: "הפריט שבמבצע אזל, אבל יש לנו פריטים אחרים במחיר מלא". כולם גם מכירים את ההבטחה "עד 70% הנחה", שמשמעותה פריט אחד ב-70% הנחה, וכל שאר החנות בהנחות קטנות. ובכן, לא עוד. כל משווק יידרש לפרסם בדיוק כמה פריטים יש במלאי המבצע, ומה בדיוק שווי ההנחות שהוא מציע במבצעיו.

 

נוסף על כך, מחייב התיקון את בעל העסק להחזיק מלאי סביר של הסחורה הכלולה במכירה המיוחדת, בהתחשב במהות המכירה ובהיקף הפרסומת של החברה למבצע.

 

"זה מידע חשוב לצרכנים; הפרסומאים והצרכנים צריכים להפנים אותו", אמר ל-ynet הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי. "למה שימשיכו לפרסם מבצע אם הסחורה שהוצעה בו אזלה? התיקון הזה מונע הטעיית צרכנים".

 

חובת פרסום מחיר ליחידת מידה

מהיום חובה על רשתות קמעוניות לסמן מחיר ליחידת מידה על האריזות. כך יוכל הצרכן לדעת מה מחיר המוצר לקילו, לליטר ולמטר. מידע כזה יקל על הצרכנים להשוות מחירים בין מוצרים דומים הנמכרים באריזות שונות.

 

עם זאת, החוק יחול על סופרמרקטים ורשתות גדולות בלבד, ולא על חנויות ששטחן קטן מ-100 מ"ר. לצרכן תינתן אפשרות טובה יותר להשוות בין אריזות בגדלים שונים של אותו מוצר.

 

"האקסיומה שאנשים חיים בה, כאילו אריזה גדולה יותר זולה יותר, אינה נכונה בהכרח", אמר  עו"ד קמחי. "החוק החדש יבטל את הטריק של החברות - הקטנת האריזה והותרת המחיר על כנו. זו היתה מכת מדינה, ההעלאה הסמויה הזאת של מחירים. בין השאר, סנו הורשעה בזה.

 

"מעכשיו יתאפשר לנו למתוח קו משווה אחד בין כל המוצרים ובין כל האריזות. לבחור בין מארזים שונים ובין מותגים שונים, ולבחון מה זול יותר".

 

איסור העלאת תעריפי סלולר בתקופת ההתחייבות

תקנה של משרד התקשורת אוסרת על החברות להעלות תעריפים בתקופת ההתחייבות למנויים פרטיים. עד כה, מפעילי הסלולר יכלו להעלות תעריפים בעת תקופת ההתחייבות בלי שום בעיה, ואף עשו כן. סלקום ופרטנר למשל העלו מחירים כמה פעמים ב-2008. ואולם מהיום מפעילי הסלולר יחויבו להציג למנוייהם את תנאי ההתקשרות באופן שיהיו סופיים, ידועים וקבועים מראש - לכל תקופת ההתחייבות.

 

באשר לתעריפי ההתקשרות, אלה ייקבעו ביום ההתקשרות על ידי המפעיל, ויהיו אחידים ונקובים בשקלים למשך כל תקופת ההתחייבות.

 

עם זאת, הוזלות בהחלט יתקבלו בברכה גם אחרי התיקון. לכן במשך תקופת ההתקשרות המפעיל יהיה רשאי לספק את שירותיו למנוי בתעריפים נמוכים מאלה שנקבעו מראש בהסכם ההתקשרות. ואולם אין באפשרות זאת כדי לבטל את האופן שבו יוצגו התעריפים בהסכם ההתקשרות כנדרש בתיקון.

 

כמו כן, התיקון אינו מאפשר למפעיל לקבוע תעריפים מירביים, ומחייב את המפעיל לנקוב בסכום ברור וידוע.

 

את התעריף האחיד לא ניתן יהיה לקבוע כתעריף מירבי, כמו גם את התעריפים המדורגים כתעריפים מירביים;

 לא ניתן יהיה לציין בהסכם ההתקשרות כי התעריף הנקוב הוא כך וכך, ובסעיף עוקב לכתוב כי "על אף האמור יסופקו השירותים בתעריף נמוך או בחינם". כלומר, הוזלות והספקת שירותים ללא תמורה, ככל שיסופקו, לא יכללו בהסכם ההתקשרות אלא יפורסמו לכלל המנויים או לקבוצת המנויים שאליה מיועדת ההטבה.

  

מה זה אומר לגבי לקוחות קיימים? התקנה תקפה לגבי חוזים חדשים. לא רק התחייבות חדשה למנוי אלא גם כל מעבר למסלול חיובים חדש, או שדרוג מכשיר קיים ושינוי תנאי החיוב והמסלול שבו נמצא המנוי יגרור כפיפות לתקנה החדשה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
לא עוד "מצטערים, אך המלאי אזל"
מומלצים