סקר: עלייה בכוח הקנייה של הסופרמרקטים
לפי נתוני איגוד המזון, ב-2008 חלה עלייה בקניית מזון בסופרמרקטים הענקיים ובסופרמרקטים המקומיים והזולים, וחלה ירידה בקניות מזון בשווקים, במכולות ובמינימרקטים
ב-2008, עלתה כמות רכישת המזון שלנו בסופרמרקטים ענקיים, ובסופרמרקטים הזולים והשכונתיים, וירד מינון רכישת המזון בשווקים, במכולות ובמינימרקטים - כך עולה מסקר שערך באחרונה מכון גאוקרטוגרפיה בעבור איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, בנושא ההוצאה על מזון לפי סוגי נקודות מכירה.
לפי הסקר - שבו נשאל מדגם מייצג של כ-600 נציגים של האוכלוסייה הבוגרת בישראל הנוהגת לערוך קניות בעבור משק הבית - חלה עלייה בכוח קניית המזון שמופנה לסופרמרקטים הענקיים - מ-28.3% ב-2007 ל-29.5% ב-2008. גם בכוח קניית המזון בסופרמרקטים מקומיים וזולים חלה עלייה - מ-14.2% ב-2007 ל-16% ב-2008.
עוד מתברר מהסקר, שעלה כוחם של הסניפים השכונתיים של הרשתות הגדולות: 13.4% מכוח קניית המזון ב-2008, לעומת 12.1% בשנה שקדמה לה.
לעומת זאת, נראה שב-2008 רכשנו פחות מזון במכולות ובמינימרקטים. באלו חלה דווקא ירידה בכוח קניית המזון - מ-17.4% ל-14%.
נוסף על כך, נראה כי חלה ירידה ברכישה בשווקים פתוחים. ב-2008 הם משכו 8.5% מכוח קניית המזון, בהשוואה ל-10.2% בשנה שקדמה לה.
פיצוציות, עולים וחרדים
עוד מתברר מתוצאות הסקר, כי נמשכת מגמת העלייה במספר סוגי נקודות המכירה שבהם מפזרים משקי הבית את קניות המזון - 3.3 סוגים בממוצע, בהשוואה ל-2.9 נקודות מכירה ב-2007.
השנה נוספה לסקר קטגוריה חדשה, ונבדקו רכישות המזון בקיוסקים, בפיצוציות ובתחנות דלק. נתגלה שקיוסקים ופיצוציות מושכים 1.9% מכוח קניית המזון, והחנויות בתחנות הדלק מושכות 1.3% מכוח קניית המזון.
מקומות קנייה אחרים - כולל חנויות מפעל - מושכים 1.5% מכוח קניית המזון. זאת, בדומה לתוצאות הבדיקה שנעשתה ב-2007.
מהבדיקה גם ניכרת ירידה בכוחם של הסופרמרקטים החרדיים של הרשתות, שמושכים 8.3% מכוח קניית המזון, בהשוואה ל-11.1% ב-2007. הצרכניות השכונתיות החרדיות מושכות 2.4% מכוח קניית המזון, נתון דומה לזה שנמצא ב-2007.
לפי הסקר, הצרכניות הרוסיות הגדילו את כוח הקנייה המופנה אליהם - מ-2.9% ב-2007, ל-3.1% ב-2008.