הרכבת הקלה בת"א: בנקים זרים יעניקו מימון
זכיינית הרכבת הקלה, MTS, הציגה לאוצר מכתבים מ-9 בנקים זרים שהביעו נכונות להעניק לפרוייקט מימון בסך 930 מיליון אירו בריבית גבוהה. האוצר: עוד רחוקה הדרך לסגירה פיננסית
זכיינית הרכבת הקלה בתל אביב, MTS, הציגה למשרד אוצר רשימה של בנקים זרים המוכנים להעניק מימון של 930 מיליון יורו בריבית ממוצעת גבוהה של ריבית ליבור (שער ריבית בינבנקאית המשמש להלוואות) פלוס 3%.
ביום חמישי נפגשו נציגי MTS עם החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, והציגו בפניו מכתבים מתשעה בנקים זרים שהביעו נכונות לממן את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב.
לדברי גורם המעורב בפרויקט הרכבת הקלה, על 511 מיליון אירו (55% מהמימון) המכוסים בביטוח סיכוני סחר חוץ של המדינה, תהיה הריבית ליבור פלוס 2%-2.5%; הריבית על יתרת סכום המימון, 419 מיליון אירו, שאינה מבוטחת על ידי המדינה, תהיה ליבור פלוס 3%-3.5%.
מדובר בריבית הגבוהה בכ-1.5% מזו שדובר עליה ערב פרוץ המשבר הכלכלי העולמי, שהעמיד בסיכון את מימון הפרויקט כולו. בין היתר בלטה המצוקה אליה נקלע רויאל בנק אוף סקוטלנד (RBS), שהיה אמור להוביל את המימון לרכבת הקלה אך כמעט קרס והולאם.
בפגישה בין מנכ"ל MTS יוחנן אור לחשב הכללי אורן בסוף השבוע הוצג גם מכתב של RBS, שוויתר על הובלת המימון אך עדיין לא נסוג מהכונה לקחת בו חלק. בין הבנקים שנכללים בהצעת המימון: ביירן הגרמני, KFW הבריטי, ו-BES הפורטוגזי.
יום חמישי היה המועד האחרון בו היתה אמורה הזכיינית להציג בפני המדינה סגירה פיננסית. זאת לאחר שתי דחיות - במאי ובספטמבר 2008. ואולם כאמור, הצליחה הזכיינית לסכם על קבלת המימון משורה של בנקים זרים.
לאחר שתאושר הסגירה הפיננסית, תוכל MTS להתחיל בעבודות ההקמה של הרכבת, הצפויות להימשך כחמש שנים. לאחר מכן היא תפעיל את הפרויקט במשך 27 שנה.
בנוסף למימון הזר, תקבל הזכיינית מימון בסך 300 מיליון אירו מבנקים ישראליים, בהובלת בנק לאומי. יתרת ההשקעה תגיע מההון העצמי של השותפות ב-MTS, בהן אפריקה ישראל של לב לבייב, סימנס, אגד, CCECC הסינית וחברת סוארס דה קוסטה הפורטוגלית.
באוצר אומרים כי יבדקו את ההסכמים עם הבנקים, וכי עוד רחוקה מאוד הדרך לסגירה הפיננסית המיוחלת.