פתיחה רעה ל-2009: שוק הרכב נפל ב-45%
רק 11,000 מכוניות חדשות נמכרו בישראל בחודש ינואר, קרוב למחצית מנתוני ינואר 2008. טויוטה, סיטרואן ודייהטסו צנחו ב-80%, רנו ב-68%
פתיחה עגמומית לשנת 2009 בשוק הרכב הישראלי, הממחישה כי המשבר הגיע גם אלינו. לאחר ששנת 2008 נסגרה בעלייה זניחה לעומת 2007, בעקבות צניחת המכירות בסוף השנה, גם החודש הראשון של 2009 לא מבשר טובות: השוק הישראלי הצטמק ב-45% ל-11,319 מכוניות (20,698 אשתקד), ופלח המכוניות הפרטיות נפל ב-47% ל-9,171 מכוניות בלבד - לעומת 17,230 בשנת 2008.
הצניחה הדרמטית במכירות פגעה במרבית המותגים. מאזדה איבדה 57% ונעצרה ב-2,248 יחידות, מה שעדיין מספיק למותג היפני כדי לפתוח את 2009 כמוביל הטבלה ובהפרש נכבד. למעשה, אחת מכל חמש מכוניות חדשות שנמסרו ללקוח בישראל בינואר הייתה מאזדה.
אל המקום השני הגיעה יונדאי, עם ירידה צנועה יחסית של 21%, או 1,490 מסירות (לעומת 1,887 ב-2008). פורד ממוקמת שלישית, עם ירידה של 28.5% ו-809 יחידות (1,132 אשתקד).
המכוניות החדשות תקועות בנמל - ושוק הרכב הישראלי מתרסק (צילום ארכיון: AFP)
טויוטה, סיטרואן, רנו ודייהטסו מתרסקות
ארבע יצרניות סבלו במיוחד בינואר החולף, מהן שלוש איבדו כ-80% מהמסירות בהשוואה לינואר 2008. טויוטה נפלה מ-2,766 יחידות ל-560 בלבד ומהמקום השני לשמיני. סיטרואן צנחה מ-1,003 יחידות ל-206 בלבד, ודייהטסו, מלהיטי 2007 שסגרה את שנה שעברה בירידה, נופלת שוב והפעם מ-693 יחידות אשתקד ל-138 בלבד בינואר 2009. רנו מציגה אף היא ירידה חריגה, עם 68.5% פחות מבשנה שעברה - 297 יחידות לעומת 943.
בדירוג עשרת המותגים הגדולים, שברולט ממוקמת במקום הרביעי, עם 751 יחידות - ירידה של 46%. ניסאן רושמת זינוק מרשים אל המקום החמישי (תודות לעלייה של 118%), ונעצרת ב-592 יחידות. אחריה פולקסווגן עם 582 יחידות (ירידה של 6%), סוזוקי עם 573 יחידות (25%-), וטויוטה עם 560. הונדה ממוקמת תשיעית עם 546 יחידות (46%-), ואת העשירייה סוגרת מיצובישי, שאיבדה 44% ומסתפקת ב-390 יחידות.
ועוד נתון מעניין. במהלך החודש הראשון של 2009, נמסרו בישראל יותר מכוניות לקסוס מאשר פיאט. מותג היוקרה היפני מסר כאן 47 מכוניות, ירידה של 39%, אך זה הספיק כדי לעבור את פיאט שנפלה ב-72% ונעצרה ב-35 מסירות בלבד.
המותג | מסירות 2009 | שינוי מ-2008 |
1. מאזדה | 2,248 | 57%- |
2. יונדאי | 1,490 | 21%- |
3. פורד | 809 | 28.5%- |
4. שברולט | 751 | 46%- |
5. ניסאן | 592 | 118% |
6. פולקסווגן | 582 | 6%- |
7. סוזוקי | 573 | 25%- |
8. טויוטה | 560 | 80%- |
9. הונדה | 546 | 46%- |
10. מיצובישי | 390 | 44%- |
כלל השוק | 11,319 | 45%- |