למרות המצב: יבואניות הרכב מעלות מחירים
אכזבה גדולה לציבור: מלאי המכוניות הגדול בנמלים והמצב הכלכלי הקשה, לא השפיעו על יבואניות הרכב. מחירי מכוניות יפניות חדשות יתייקרו השבוע ביותר מ-2,000 שקל
למרות המשבר הכלכלי, הירידה בביקוש והמלאי העצום בנמלים: יבואניות המותגים היפנים מעלות מחירים. התחזקותו הדרמטית של היין היפני דוחפת את היבואניות של מכוניות יפניות להעלות מחירים בשיעור ממוצע של כ-3%. כדאי להזכיר כי יותר מ-40% מכלי הרכב החדשים הנמכרים בישראל, מגיעים מיפן. בשוק הרכב מציינים כי בחודש האחרון התייקר המטבע היפני ביותר מ-8%, ומאז ינואר 2008 התחזק מול השקל ביותר מ-30%. לכן, כך מבהירים בכירים בשוק, אין מנוס מהעלאת מחירים. שלא במפתיע - כולם מיישרים קו.
ההחלטה המשמעותית ביותר על העלאת מחיר מגיעה מבית דלק מוטורס, יבואנית מאזדה - המותג הנמכר ביותר בישראל מזה יותר מ-12 שנה. ביום שישי הקרוב, תעלה היבואנית את מחירי מרבית הדגמים בשיעור ממוצע של 3%. כך למשל, מחיר הגרסה הבסיסית של מאזדה 3 יעלה ב-3,000 שקל, ויעמוד על 114 אלף שקל. הגרסה הבסיסית של מאזדה 2 תתייקר ב-2,000 שקל, ומחירה החדש יהיה 103,500 שקל. מאזדה 5 ו-6 יתייקרו ב-4,000 שקל, ומחיריהן יעמדו על 151,000 שקל.
מכוניות מאזדה ממתינות בנמל אילת. יתייקרו בין 2,000 ל-4,000 שקל (צילום: רועי צוקרמן)
ומה יהיה עם טויוטה?
להחלטת דלק מוטורס, קדמו העלאות מחירים של מספר יבואניות קטנות יותר: טלקאר, יבואנית דייהטסו, העלתה את מחירי הסיריון הקטנה ב-2,000 שקל, ואת מחירי הטריוס ב-7,000 שקל. יפנאוטו, יבואנית סובארו, העלתה את מחירי הגרסה הבסיסית של האימפרזה ב-2,000 שקל, ומחירה העדכני הוא 112,500 שקל. גם יבואנית הונדה ייקרה השבוע את הגרסה הבסיסית של הסיוויק המשפחתית: מחירה עלה מ-130 אלף שקל ל-136 אלף שקל.יש לציין כי העלאת המחירים אינה "מוציאה" את הגרסאות הבסיסיות משוק הליסינג, בו נקבעים המחירים לפי שבע קבוצות מחיר, המעודכנות מדי שנה על-ידי רשות המסים. הסיבה: יבואניות הרוכשות מכוניות במטבע ששערו התחזק בשיעור ניכר, יכולים להעלות מחירים בשיעור תואם - וזאת מבלי שהמכוניות "ייצאו" מקבוצת המחיר אליה השתייכו לפני הייקור.
בין היבואניות ה"יפניות", רק יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, לא מפרסמת עדיין באופן רשמי בכמה תעלה את מחירי הדגמים אותם היא משווקת. מאז תחילת השנה, מסבירים בכירי היבואנית כי הם "שוקלים את צעדיהם", אלא שעתה כבר ברור כי החלטת מאזדה להעלות מחירים, תדחק גם אותם לפעולה דומה. היום (ג') מבהירים ביבואנית כי החלטה בדבר התייקרות אפשרית תתקבל עד סוף השבוע, וכי שיעור הייקור יעמוד על כ-3% - ויתייחס לדגמי קורולה ופריוס.
יש לציין כי החלטתה של דלק מוטורס על העלאת המחיר, עשויה לדחוף גם יבואניות הרוכשות מכוניות במטבעות אחרים - כמו יורו (יבואניות מותגים צרפתיים למשל) - להעלות מחירים. ראוי להזכיר כי גם שעריהם של מטבעות אלה עלו מאז תחילת השנה, אם כי בשיעור מתון יותר מזה של היין היפני.
בחברת כלמוביל, יבואנית יונדאי - הרוכשת מכוניות מהיצרנית בדולרים, הבהירו כי אין בכוונתם להעלות את מחירי המכוניות עוד השבוע, אך גם אצלם ניכר כי העלאת מחירים בוא תבוא. לדברי בכירים בחברה, אם שער הדולר ישאר ברמתו הנוכחית, יעלו מחירי יונדאי i30 ושאר הדגמים הפופולרים בשיעור של כ-2,000-3,000 שקל.
"אנחנו לא חיים בבועה"
בשיחה עם ynet, אומר המשנה למנכ"ל דלק מוטורס, שחר שמש, כי לא עמדה בפני החברה כל ברירה אלא להעלות מחירים: "מאז נקבע המחירון הראשון ל-2009, התייקר היין ב-8% - ומאז ינואר שעבר הוא עלה ב-30%. יש גבול לכמה אנחנו מסוגלים לספוג שינויים כל-כך קיצוניים בשערי המטבע. צריך גם לזכור שהעלאת המחירים מוגבלת - רק 3%, וזאת לעומת ייקור גבוה משמעותית של היין".שמש דוחה בתוקף טענות כי ייקור המכוניות משרת בעיקר את חברות הליסינג, שלחצו בחודשים האחרונים על יבואניות הרכב להעלות מחירים. מהלך כזה מעלה את ערך ציי הרכב שבבעלותן, ובנוסף עשוי להגדיל את ההנחות שהן מקבלות מהיבואניות. "אנחנו לא נכנסים בכלל לוויכוחים האלה - צריך להבין שאף יבואנית לא יכולה לספוג שינויים כאלה בשערי המטבע לאורך זמן. המשק הישראלי לא חי בבועה".
את דבריו של שמש מחזק יהודה בר-נתן, בכיר ביבואנית דייהטסו: "לאף יבואנית אין רווחיות כל-כך גדולה, המאפשרת לה לספוג עליות כאלה בשערי המטבע. שער היין עלה בצורה מטורפת בחודשים האחרונים, ואנחנו נאלצנו לעדכן את המחירים - אם כי רק באופן חלקי, ולא בשיעור המלא של התייקרות המטבע". בר-נתן גם טוען כי כתוצאה מהייקור, נאלצה יבואנית דייהטסו להקטין משמעותית את ההנחות הניתנות לחברות הליסינג.
"האטרקטיביות לחברות הליסינג"
מלבד עלייתו הדרמטית של היין, וההשפעה הברורה שיש לכך על המחירים שבהם רוכשות היבואניות את המכוניות היפניות, יש לזכור כי שוק הרכב הישראלי אינו מתנהל כשוק תחרותי ומשוכלל. קביעת מחירי המכוניות החדשות אינה מתבססת באופן בלעדי על שערי מטבע, וגם לא על היצע וביקוש. בשוק בו יותר מ-60% מהמכוניות החדשות נרכשות על-ידי חברות ליסינג, השיקול העיקרי - ולעתים היחיד - בקביעת המחירון הוא האינטרס הכלכלי של שוק הליסינג.
שימו לב לדברים שהופיעו לאחרונה במסמך רשמי של אחת היבואניות הגדולות, ונחשפו ב-ynet: "ככל שמחיר המחירון של כלי רכב גבוה יותר, האטרקטיביות של כלי הרכב לחברות הליסינג עולה... השיקול העומד בהחלטת (היבואנית, ש.ה) על העלאת מחירים (הוא) שיקול של השוואת מחירי הרכב למחירים המתפרסמים על-ידי המתחרים, על-מנת להותיר את כלי הרכב אטרקטיביים לחברות הליסינג".