אם תפרידו רטוב מיבש, 56% מהפסולת תמוחזר
מעל 80 אחוז מהפסולת העירונית מגיע לאתרי הטמנה, תוך זיהום הסביבה ובזבוז משאבי טבע. הפרדה במקור של פסולת יבשה ורטובה, כמו למשל הפרדת אריזות, תוכל להביא למיחזור של 56 אחוז. מומחים מציעים: להטיל את האחריות לאריזות על היצרנים
הפרדת הפסולת העירונית למרכיבים יבשים ורטובים, כמו למשל הפרדת אריזות, תוכל להביא למצב בו 56 אחוז מהפסולת ממוחזרת - לעומת כ-20 אחוז כיום. זו המסקנה שעולה מסדנת מומחים בנושא שהתקיימה במוסד שמואל נאמן שליד הטכניון.
דני ברויטמן מאוניברסיטת חיפה, שערך ניתוח כלכלי של הפסולת בישראל, מצא כי מערך הטיפול המיטבי והכלכלי ביותר בפסולת הוא הפרדה במקור. היוזמה רלוונטית לכל תושבי הרשויות המקומיות בישראל, המהווים 81 אחוז מכלל התושבים. העלות הכלכלית של מהלך שכזה תהיה, על פי האמדנים, כ-1.2 מיליארד ש"ח בשנה.
עוד על פסולת ומיחזור:
- כמה פסולת מייצר ישראלי ממוצע? קילו וחצי ביום
- סקר: הישראלים רוצים למחזר - בתנאי שהפח קרוב
- הזבל לא אשם - אנחנו הבעיה / אסנת קצואר
-
חקיקה: כך ימוחזרו חצי מיליון טונות אשפה בשנה
-
מחקר: 10% מצריכת הדלק של ישראל - בפסולת
דו"ח שפירסם לאחרונה מוסד שמואל נאמן בנושא הטיפול בפסולת מוצקה בישראל מצא כשלים וחוסר מדיניות אחידה בנושא. חרף שיפורים בטיפול בפסולת בישראל, הטמנתו היא עדיין הפיתרון הזול והזמין ביותר, וחומר אורגני שיכול להפוך לדשן מוטמן. אחת ממסקנות סדנת המומחים, שנערכה בשיתוף מרכז השלטון המקומי, המשרד להגנת הסביבה ועמותת "אדם טבע ודין", היתה שהמצב כיום - בו רק חלק מהפסולת ממוחזרת והיתר מוטמן באתרי פסולת - כרוך בסיכונים סביבתיים ארוכי טווח.
"כמחצית מהפסולת בישראל היא פסולת אורגנית ועוד כ-25 עד 30 אחוז מהמשקל מהוות האריזות. מיקוד תשומת הלב לשני מרכיבים אלה תאפשר להטמין רק רבע מהפסולת. באירופה קיימת תקינה לפיה התעשייה, האחראית ליצור האריזות, היא האחראית גם לסילוקן", אמרה ד"ר אופירה אילון, מנהלת תחום איכות הסביבה במוסד שמואל נאמן.
בסדנה הועלתה האפשרות לשלב איסוף האריזות עם הפרדת האשפה לזרם יבש ולזרם רטוב. כשהזרם הרטוב ישמש ליצור דשן אורגני נקי ו/או ליצור אנרגיה בתהליך ביו-טכנולוגי, והאריזות יושבו בתהליכי מיחזור או הפקת אנרגיה.
התאחדות התעשיינים פועלת בימים אלה לקידום המהלך, בשיתוף עם השלטון המקומי ומתוך כוונה לשתף גם את הציבור בהפרדת הפסולת. מימוש בשטח של המהלך יוכל, בהמשך, להביא לחקיקת חוק אריזות מתקדם, שיוכל לעבוד הלכה למעשה.
לדברי נחמה רונן, יושבת ראש תאגיד המיחזור אל"ה, ניתן לנצל את הניסיון שרכש התאגיד בהפעלת חוק הפיקדון וליישמו במערך רחב הרבה יותר הכולל את איסוף כל האריזות.
.
למהלך גם יתרון כלכלי וחברתי ולא רק סביבתי. לדברי פרופ' יורם אבנימלך, פרויקט שכזה עשוי לאפשר העסקה יצרנית של אלפי עובדים, ולסייע במאבק במשבר הכלכלי.