מה עומד מאחורי ההצגה של פישר?
נגיד בנק ישראל חשף את המלצותיו להתמודדות עם המשבר, אך מדוע דווקא עכשיו? הייתכן שמשנתו של פישר אמורה להקל על נתניהו בהרכבת הממשלה? אין כמו הקווים האדומים שמתווה הנגיד כדי לחסום נסיונות סחיטה פוליטיים
מה בדיוק מסתתר מאחורי הפומביות שנתן אתמול (ג') נגיד בנק ישראל סטנלי פישר להמלצותיו שהוגשו לממשלה, לגבי הצעדים הכלכליים הנדרשים להתמודדות עם המשבר העולמי? ניחוש פרוע: פישר רתם את עצמו, ביוזמתו או לפי רמז - אם לא בקשה מפורשת - כדי להקל על נתניהו בהרכבת ממשלתו שאמורה לטפל במשבר בראש סדר יומה.
לא מן הנמנע כי הצורך הזה של נתניהו, בתכנית כלכלית שלא פקידי האוצר חתומים עליה, אלא מקצוען בר-סמכא בינלאומי ברמת הנגיד פישר, עלה עוד בשיחתם לפני שלושה שבועות. נתניהו הזמין שם את פישר לקבל את תיק האוצר בממשלתו. פישר אמנם דחה את הצעתו על הסף, אבל אפשר שתגובת נתניהו היתה משהו בסגנון, "אם לא שר, לפחות תן תכנית שאתה היית מתווה לאוצר ולממשלה לו היית שר". רצה וקיבל - בין אם ביקש או לא ביקש.
התגובות לתוכנית
תמימות דעים: בתוכנית הנגיד אין בשורה
כתבי ynet
הנגיד יצא בתוכנית של 4.4 מיליארד שקל, אך לא עורר התלהבות יתרה בהסתדרות, באוצר, בהתאחדות התעשיינים וגם לא בבתי ההשקעות. שלמה מעוז: "יש להגדיל את גביית המסים מהשכבות המבוססות - לא מהמגזר הציבורי"
החרדים יבקשו מיליארדים לקצבאות הילדים ולישיבות, וליברמן ישלוף את "רשימת הקניות" הקבועה של ישראל ביתנו להיטיב עם המסכנים למיניהם, אבל ביבי ישיב להם במתק שפתיים - "הייתי רוצה אבל לא הפעם", וישלח אותם לעשות שיעורי בית עם התכנית של פישר. שיירגעו לפני שיופיעו כאויבי הצלת המשק ברגעיו הקשים ביותר.
תפקידו המשני של נגיד בנק ישראל הוא לשמש יועץ כלכלי לממשלה. לכאורה תפקיד מקצועי - אבל כלכלה ופוליטיקה ירדו לעולם שלובי זרוע, ופישר נדרש להפגין מפעם לפעם כישורים של פוליטיקאי. היום הוא עשה זאת לפחות בחן האופייני לו, כשלא הצניע את הרמז הפוליטי אשר מצדיק בעיניו את מתן הפומבית לעצותיו-המלצותיו.
פישר ציין במפורש את העיתוי של הרכבת הממשלה בעיצומו של המשבר, כנימוק על מנת "להניח את התכנית הרצויה על השולחן" (של המו"מ הקואליציוני? על סדר יומה לאחר השבעתה?), המאלץ אותו לחרוג ממנהגו לשחק מול הממשלה את תפקידו המשני בגלימת יועץ סתרים.
במסמך שגיבשה חטיבת המחקר בבנק ישראל אין תרומה יצירתית שונה באורח קיצוני מהקו של התוכניות שכבר הותוו באוצר (בעצה עם הבנק) להאצת המשק, ומהפתרונות האפשריים לתרחישים עתידיים שמדריכים שם את המחשבה של הדרג המקצועי. במבט כולל, בנק ישראל מבקש בעיקר לתרום נדבך לתשתית קיימת, במיקוד תשומת הלב לצעדים הכי חיוניים ודחופים בעיניו.
עם זאת, קשה לזלזל בהכשר שהנגיד נותן לצורך לפרוץ את מסגרת ההוצאה בתקציב 2009 - בהיקף מוגבל וזהיר של הגדלת הגירעון - אם לא יהיה מנוס מהגדלה חריגה של ההוצאה הממשלתית, בנסיבות של החרפת המשבר, מעבר לעלות ההמלצות של הבנק. זאת, בניגוד לגישה המסורתית באוצר של "מסגרת התקציב הנוקשה", שבמחשבות החדשות שם אפילו היא כבר לא קדושה כמו שהיתה לפני חצי שנה.
באוצר לא קראו בין השורות
באוצר הגיבו בלשון צוננת וברמז ציני למהלך הפומבי של פישר, שהצטייר שם כתרגיל ביחסי ציבור. על פני השורות, אכן נסתר בדבריו עוקץ כלשהו כשאמר כי הפרסום נועד להפיג את "אי הוודאות ואפילו את דאגת הציבור לגבי המצב הכלכלי ודרך הטיפול בו". שכן מי מלבדם מהווה את הכתובת הציבורית לכל פגעי ומדווי הכלכלה?אבל באוצר לא קראו את פישר בין השורות. לכן באה התגובה הבוטה שהחזירה לאחור את ימי התחרות והיריבות עם בנק ישראל על ההגמוניה הכלכלית. מהדגש בתגובה השתמע כי אם מדובר בתכנית, האוצר הקדים את בנק ישראל. תכניתו להאצת המשק כבר יצאה לדרך ואפילו מתוקצבת ומשמנת את גלגלי המשק והאשראי לעסקים.
התגובה כאילו באה לשים את הנגיד במקומו. רק יועץ של הממשלה, שבאוצר מתחשבים בעצותיו בגיבוש המדיניות הכלכלית וגם השנה לא יסטו ממנהגם. אבל מי שצריך להחליט על כל שינוי בתוכנית זו היא הממשלה החדשה. במלים אחרות, באוצר מחכים לה ובעיקר לשר הבא שיחליט על מה ללכת, בין האופציות לבלימת המשבר שעלו בדרג המקצועי. הם היו מקבלים את השר פישר בנפש חפצה - עצותיו אינן תחליף לסירובו לקבל את התפקיד.
פורסם לראשונה 10/03/2009 19:40
עזרה לנתניהו?
צילום: גיל יוחנן
מומלצים