הממונה על הגנת הצרכן: "אל תפחדו להתלונן"
האם במשרד התמ"ת אוכפים קנסות? האם מותר למכור פריט במחיר מבצע על ההתחלה? ומה הקטע עם המחירים באגורות? הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי, התארח בפורום חי וענה לשאלות הגולשים
ברחבי העולם מצויין היום יום זכויות הצרכן הבינלאומי וכך גם ברחבי ynet. הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת עו"ד יצחק קמחי התארח היום בפורום חי של פורום צרכנות בקהילת כסף וקריירה. ליקטנו עבורכם מבחר משאלות הגולשים ותשובות קמחי.
האם מתבצעת אכיפה?
תלונות צרכניות יש בשפע וכך גם קנסות, אולם מה מגיע בסופן?
עו"ד קמחי נשאל האם במשרד התמ"ת בודקים אותם בתי עסק שנגדם הוגשו תלונות כדי לראות אם הם אכן שינו את הרגלם ועובדים על פי חוק או שמא הקנס מהווה אזהרה בלבד ואין בדיקה חוזרת של הנושא עד לתלונה הבאה?
בתשובתו השיב: "כדבר שבשגרה אנו שבים ובודקים עסקים שהורשעו על עבירות חוק הגנת הצרכן במסגרת תוכנית העבודה השנתית. כמו כן, אנחנו נוהגים בחומרה רבה כלפי עסקים שהעבירה שהם עוברים היא עבירה חוזרת - בד"כ סעיף האישום הוא חמור יותר".
כיצד אתם מעודדים צרכנים להתלונן?
"המון פעמים קרה לי ש'עבדו' עלי במכירה", כתבה לו שני.
"גיליתי את זה רק אחרי שכבר הכל שולם והייתי בבית. והאמת היא שממש לא היה לי כוח להתלונן ולעבור את הסיפור כולו מהתחלה וויתרתי. איך אתם מעודדים צרכנים להתלונן"?
עו"ד קמחי ענה לה: "צר לי לשמוע כי לא פנית אלינו למימוש זכויותיך. לידיעתך משרד התמ"ת והממונה על הגנת ההצרכן, מטפלים בתלונות על עבירות על חוק הגנת הצרכן ובניהן עבירת ההטעיה. אוסיף ואומר כי מן הראוי לא לוותר על זכויותינו הצרכניות וניתן להגיש תלונה למחוזות המשרד - ת"א, ירושלים, חיפה ובאר שבע. תלונתך תוגש למחוז בו את מתגוררת או בו מצוי העוסק".
די עם האגורות!
ניצה שאלה האם לא הגיע הזמן לחייב את בעלי החנויות שלא לגבות מחירים באגורות?
"האם אין חוק נגד ציון מחיר של 9.99 שקל?" כתבה.
"הרי אין כבר מזמן אגורות. ומה לגבי החמש אגורות? מה בדיוק המטרה של בעלי החנויות? להראות שהם מורידים במחיר? זה הרי שקר, אין כאן הנחה כי אין חמש אגורות וזה תמיד יתעגל למעלה? אולי זה לחייב אותנו להשתמש בכרטיס אשראיכי רק ככה יקחו באמת 5 אגורות"?
עו"ד יצחק קמחי השיב לה: "אגורה וכן 5 אגורות הינם הילך חוקי במדינת ישראל בתשלום במזומן בלבד, ואין לשלם סכומים באגורות בכרטיס אשראי או בצ'קים. עם זאת, אין חוק שאוסר הצגת מחיר באגורות, על פי כללי בנק ישראל".
עסקה ללא קרדיט
יואל שאל מה קורה במקרים של מכירה והבטחה לתשלומים ללא קרדיט, כשאין קורלציה בין בנק לחברה המוכרת ביטוח.
"רכשתי ביטוח רכב ונאמר לי שינתנו לי שישה תשלומים ללא ריבית, אבל אז בחיוב דרך חברת האשראי הופיעה עמלה של דחיית חיוב מלא".
לפי עו"ד קמחי, העמלה שגובה חברת כרטיסי האשראי עבור דחיית תשלומים היא עניין בין הרוכש לבין חברת כרטיסי האשראי ובדרך כלל העוסק אינו קשור לכך.
"אולם באשר לחוקיות גביית עמלת תשלום נדחה עליך לפנות לבנק ישראל - המפקח על הבנקים", כתב עו"ד קמחי.
"שבין היתר מפקח על חברות כרטיסי האשראי כתאגידים חוץ בנקאיים".
פריט חדש וכבר במבצע
גל שאלה אם מותר לבעל עסק למכור פריט חדש במחיר מבצע מיד עם הגיעו למדף, ולהציג את המחיר כמחיר נמוך מהרגיל כשלמעשה הפריט מעולם לא נמכר במחיר רגיל.
עו"ד קמחי השיב חד משמעית שמדובר בעבירה על החוק.
"על המחיר המלא להיות בתוקף לפחות 21 יום לפני המבצע", כתב, "שאם לא כן יש לציין את מספר הימים בהם המחיר המלא היה בתוקף. במקרה שלך הדבר חמור אף יותר הואיל ואין מדובר כלל במבצע".
רוצים לדעת מה עושים עם טלוויזיה שכעבור שנתיים אחריות עדיין לא תוקנה בהצלחה? מה דינה של הזמנת טכנאי שלא במסגרת האחריות? האם יש חובת אחריות לבית עסק על כל מוצר? כל זאת ועוד תוכלו לקרוא בפורום החי