ייצוגית: פרטנר וסלקום חייבו ללא הסכמה
בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר בקשה לתביעה ייצוגית נגד פרטנר, סלקום ו"פופיק", אתר היכרויות באינטרנט, על 56 מליון שקל. העילה: שלחו הודעות sms למנויים וחייבו אותם ב- 5 שקל
בית המשפט המחוזי בתל אביב נעתר היום (ב') לבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד אתר ההיכרויות פופיק, וחברות פרטנר וסלקום, בהיקף מצטבר של 56 מיליון שקל.
על פי הבקשה שהוגשה על ידי עורכי הדין מיכאל בך ועידן איידן ממשרד מיכאל בך ושות', אתר ההיכרויות "פופיק" שלח הודעות טקסט רבות באופן אקראי למנויי סלקום ופרטנר, וחייב אותם ב- 5 שקלים לכל הודעה. משלוח הודעות הטקסט והחיוב נעשה ללא אישור ממנויי הסלולר. מחגיגת ההכנסות נהנו גם חברות פרטנר וסלקום.
בית המשפט התיר לתובעים לנהל את התביעה כתביעה ייצוגית באמצעות משרד עו"ד מיכאל בך ושות', ובמסגרת זו, לתבוע מפרטנר, סלקום, אתר ההיכרויות "פופיק" ובעלי מניותיו השבה של הסכומים שנגבו מהם שלא כדין, וכן פיצוי בגובה של אלף שקל על עוגמת הנפש שנגרמה להם.
בית המשפט קבע כי עילות התביעה יכללו טענות נגד פרטנר וסלקום בגין הפרת חוזה, רשלנות, הטעיה צרכנית ועשיית עושר שלא במשפט, בעוד עילות התביעה נגד אתר "פופיק" ובעלי מניותיו תכלולנה גם טענות של תרמית וגזל, בנוסף על העילות הללו.
אתר "פופיק" נהג לשלוח הודעות טקסט למנויי פרטנר וסלקום בהן נכתב: "נרשמת לפופיק. הקוד שלך: 56332 השלם את הרשמתך וקבל חודש כניסה חינם"! בתוספת מספר טלפון וכתובת אתר החברה.
בהמשך, נשלחו מאתר "פופיק" הודעות עדכון שונות, כגון: "עדכון מאתר פופיק: צפו בך: 0 הודעות: 0 נשיקות: 0", גם הן בתוספת מספר טלפון וכתובת אתר החברה.
כל הודעת טקסט שנשלחה חייבה את מקבל ההודעה באופן אוטומטי, ב- חמישה שקלים, למרות שמקבלי ההודעות מעולם לא נרשמו או ביקשו להירשם לאתר ההיכרויות ולא אישרו כל חיוב בחשבונם.
בייסוד התביעה נגד חברות הסלולר פרטנר וסלקום עומדת הטענה כי הן אלה שיצרו את הפלטפורמה שאיפשרה ל"פופיק" לחדור לכיסיהם של אלפי מנויים ולגזול את כספם. התובעים טענו כי היה על חברות הסלולר לנקוט באמצעי הזהירות הנדרשים כדי למנוע שימוש לרעה בהוראת הקבע שניתנת להן על ידי הציבור. חברות הסלולר ניסו לגלגל את האחריות למחדל לחברות התוכן.
בית המשפט דחה את טענות חברות הסלולר וקבע כי ההתקשרות של חברות הסלולר עם חברות התוכן אינה מסירה מעליהן את האחריות. חברי הקבוצה מסרו לחברות הסלולר את כרטיסי האשראי שלהן, ולחברות הסלולר קמה חובת זהירות לנקוט בכל אמצעי הזהירות להבטיח כי לא תבוצע גביה שלא כדין מתוך כרטיסים אלה. זאת במיוחד כאשר חברות הסלולר נהנו אף הן והפיקו רווח מן הפעילות של פופיק.