שתף קטע נבחר

בדרך: חברות תקשורת ישלחו כל הסכם ללקוח

פרסום ראשון: לפי הצעת תיקון לרשיונות של משרד התקשורת, כל בעל רשיון יידרש לפרסם באתר שלו חוזה סטנדרטי ונספח שייקרא "דף פרטי תוכנית התעריפים". כמו כן, חברות הסלולר, בזק, המפעילים הבינ"ל, הכבלים והלווין יחויבו לשלוח את מלוא ההסכם ללקוח, ולשמור העתק

כמה פעמים ביקשתם מחברת תקשורת את ההסכם הפרטני שלכם עמה, אחרי העלאת תעריפים פתאומית שביצעה בחשבונכם, וקיבלתם התחמקות בתגובה? ל-ynet נודע כי במשרד התקשורת מתכננים לשים קץ למצב הבלתי נסבל הזה.

 

במשרד ניסחו תיקון לרשיון התקשורת, שיחייב בקרוב את חברות הסלולר, בזק, האינטרנט, המפעילים הבינלאומיים, הכבלים והלוויין לפרסם דוגמה לחוזה האחיד עמם באתר שלהן, שיכלול נספח ובו פירוט נרחב של תעריפים פרטניים, ופרטים מהותיים בעסקה. נוסף על כך, בכוונת המשרד לחייב את החברות לשלוח את מלוא ההסכם ללקוח, ולשמור אצלן העתק של כל הסכם פרטני.

 

תלאות צרכני התקשורת

 

ל-ynet מגיעות לא מעט תלונות סביב סוגיה זו, אחת מהן היא של א' (שמו המלא שמור במערכת) מעכו, שחתם הסכם עם חברת תקשורת וגילה שמחירי החבילה שעליה שילם עלו. הוא ביקש לדעת מדוע, וכן לקבל לידיו את הסכם ההתקשרות. ואולם הוא לא קיבל דבר.

 

"אם אתה מקבל העתק של ההסכם, אז אתה יכול להתווכח, אבל כשאין לך אותו ביד - על מה תתווכח?", שאל א' ברוגז. "נראה שכשאתה עושה הסכם עם החברה בטלפון, הם לא שומרים את ההסכם, ולא שולחים לך את ההסכם האישי שלך איתם.

 

"כשביצעו אצלי את ההתקנה, החתימו אותי על מסמך שמעיד על התקנה. אחר כך בדואר מגיע מסמך כללי מאוד, ובו כתוב כמה אני חייב, וכמה אני חייב אם אתנתק, אבל סכום פר חודש אין, ומשך המבצע לא כתוב. כל מה שכתוב זה מה קורה במידה שאפר את ההסכם, אבל איפה ההסכם?

 

"כך, אתה תלוי בחסדיהם של מוקדנים. כל מוקדן מקליד מה שנוח לו, לפעמים על דעת עצמו, ואתה בתור לקוח לא יודע מה השינוי שהוקלד, ושם מתחילה הטעות".

 

"שר חדש לא יעצור תקנות כאלה"

אף על פי שחוק הגנת הצרכן דורש פירוט של כל עסקה באישור בכתב, אין בו דרישה שחברות ישמרו אצלן את הסכם ההתקשרות. במשרד התקשורת החליטו סוף סוף לנקוט פעולה.

 

לפי הצעת התיקון לרשיונות של משרד התקשורת, כל בעל רשיון יידרש לפרסם באתר שלו חוזה סטנדרטי ונספח שייקרא "דף פרטי תוכנית התעריפים", שבו יופיעו כל התשלומים הקבועים; כל תעריפי השיחות והגלישה; כל תעריפי שליחת הודעות sms ו-mms; מחיר ציוד הקצה ואופן התשלום בעבורו; גובה דמי יציאה; גובה החזר סבסוד וכל הזיכויים הכספיים והתנאים לקבלתם.

 

נוסף על כך, הדף יכלול את תאריך ביצוע העסקה; פרטי המנוי; דגם ציוד הקצה; מספר קו הטלפון; הצהרת המנוי; פרטי המוכר וחתימת המוכר והמנוי.

 

בעסקה פנים אל-פנים, המנוי יקבל תדפיס של דף פרטי תוכנית התעריפים. בעסקת מכר מרחוק, הוא יישלח למנוי. עותק של מסמכים אלה ישמר אצל בעל רשיון התקשורת, נוסף לאישור משלוח הנושא את תאריך המשלוח.

 

הכללים הללו יחולו על כל עסקת מכירה, כולל שינוי תוכנית תעריפים או שדרוג ציוד קצה של מנוי קיים, שבעקבותיה שונו פרטי תוכנית התעריפים המקורית של המנוי.

 

בכיר במשרד התקשורת אמר ל-ynet כי אין חשש שהיוזמה לתיקון תתמסמס עם כניסתו של שר תקשורת חדש לתפקיד בשבוע הבא,

עם השבעת הממשלה החדשה. "שר חדש לא יעצור תקנות כאלה, מכיוון שלא מדובר במדיניות כללית, ובשל עיקרון הרציפות השלטונית. מנכ"ל המשרד נשאר בתפקידו והתיקון יאושר, אחרי שימוע, במהירות האפשרית". 

 

דובר משרד התקשורת, ד"ר יחיאל שבי, מסר בתגובה: "למשרד התקשורת הגיעו מקרים רבים של תלונות בעניין האמור. אכן, בכוונת המשרד לחייב בקרוב את כל בעלי הרשיונות לפרסם באתר האינטרנט שלהם את הסכמי ההתקשרות שלהם עם הלקוחות, ולשמור ברשותם עותק מהסכם ההתקשרות, ובמקרה של עסקות טלפוניות - לשמור את אישור המשלוח ומועדו.

 

"בנוסף, החברות יחויבו למסמך את כל השינויים בהסכמי ההתקשרות שלקוחות מבצעים מול החברה, ואת השינויים בתוכניות התעריפים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
עסקה מרחוק - בראש שקט
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים