ממשל אובמה דרש - נשיא ג'נרל מוטורס התפטר
ריק וואגוניר, מי שהוביל את ג'נרל מוטורס לתוך אחד המשברים החמורים בתולדות הקונצרן אך סירב להתפטר, אולץ לעזוב על-ידי ממשל אובמה כתנאי לסיוע נוסף
סוף עידן ריק וואגוניר בג'נרל מוטורס. מי שכיהן כנשיא ומנכ"ל החברה מאז שנת 2000, וכיו"ר משנת 2003, אולץ בסוף השבוע להתפטר. זאת, לאחר שבעבר סירב לעזוב את תפקידו, גם כשגברו הקולות שדרשו זאת בגלל הפסדי העתק של הקונצרן. בימיו כיו"ר, איבדה ג'נרל מוטורס סכום עתק של 82 מיליארד דולר בתוך חמש שנים. כעת, כשממשל אובמה מתנה מתן סיוע כספי ל-GM בהתפטרותו, לוואגוניר - ששכרו עמד על 15.7 מיליון דולר ב-2008 - לא נותרה ברירה.
- למרות הסיוע הממשלתי - קרייזלר עוד בסכנה
- ג'נרל מוטורס שוקלת פשיטת רגל מסודרת
- ג'נרל מוטורס: אכזבנו את הלקוחות
קורבן חדש של המשבר הכלכלי: ריק וואגוניר, מנכ"ל GM (מימין), אולץ להתפטר על-ידי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה (צילום ארכיון: AP)
בהודעה שפרסם באתר הקונצרן, מסביר וואגוניר את הסיבה לעזיבתו המיידית. "ביום שישי נכחתי בפגישה עם בכירי ממשל בוושינגטון. במהלך אותה פגישה, הם ביקשו ש'אזוז הצידה' מתפקידי כמנכ"ל ג'נרל מוטורס, וכך עשיתי". וואגוניר ממשיך ומודה לעובדי הקונצרן, ומביע אמון מלא בעתידה של יצרנית הרכב הגדולה באמריקה. "ג'נרל מוטורס היא חברה עם היסטוריה מפוארת", אומר וואגוניר, "תתעלמו מהספקנים - מכיוון שאני יודע כי זו גם חברה עם עתיד מזהיר".
את המנכ"ל שליווה את ג'נרל מוטורס מסוף תור הזהב שלה, ועד למצב הביש בה היא נמצאת כיום, יחליף פריץ הנדרסון, מי שנחשב עד עתה לסגנו של וואגוניר בג'נרל מוטורס. הנדרסון, 50, מונה בשנת 2008 לתפקיד נשיא ומנהל תפעולי ראשי.
עם הודעתו של וואגוניר על פרישתו מצמרת ג'נרל מוטורס, נראה כי הדרך לקבלת חבילת סיוע שנייה מכספי הציבור קצרה. ממשל אובמה מנהל בחודש האחרון דיונים בנוגע לחבילת סיוע שנייה לג'נרל מוטורס וקרייזלר, לאחר שהשתיים הגישו בחודש פברואר תוכניות התייעלות לצוות המיוחד לנושא הרכב של הנשיא. תוכניות אלו נועדו כדי לשכנע את הצוות להעביר מיליארדי דולרים נוספים, לאחר שזכו ביותר מ-17 מיליארד דולר בכספי סיוע.
המשבר בתעשיית הרכב האמריקנית, שהראה סימנים ראשונים כבר לפני כחמש שנים, גרם לקרייזלר וג'נרל מוטורס להגיע לסף פשיטת רגל. בדרך למטה, קרייזלר זכתה לסיוע מפתיע מפיאט, שהודיעה על מהלך השתלטות על יצרנית הרכב השלישית בגודלה באמריקה, ואילו ג'נרל מוטורס נאלצה להיפרד מסאאב, ועשויה לאבד חק או את כל השליטה באופל, מותג הרכב השני בגודלו בקונצרן אחרי שברולט.