שתף קטע נבחר

חתן פרס נובל: לעצור את מסילת הרכבת ההרסנית

פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2005, הגיש לחברה להגנת הטבע טופס התנגדות לתוואי הרכבת המהירה לירושלים. לדבריו, התוואי שמעדיפה הרכבת - וכולל הקמת גשר מעל נחל יתלה - הוא פגיעה מיותרת בטבע ויש לקדם תוואי חלופי, הרסני פחות

בחברה להגנת הטבע נערכים לקרב, האחרון אולי, מול רכבת ישראל על המשך סלילת הקו המהיר לירושלים. ביום ראשון יסתיים המועד בו יכול הציבור להגיש התנגדות לתוואי המסילה, ובחברה מתכננים להגיש למועצה הארצית לתיכנון ובנייה את אלפי התנגדויות שאספו בחודשים האחרונים.

 

בין המתנגדים לתוכנית גם חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2005, פרופ' ישראל אומן, שהעביר לאחרונה לחברה להגנת הטבע טופס ההתנגדות הנושא את חתימתו. בטופס קורא אומן למועצה שלא לאשרת את התוואי שמציעה רכבת ישראל, שכן הוא יסב נזק בלתי הפיך לטבע הנדיר שבנחל יתלה, שבהרי ירושלים. אומן קורא למקבלי ההחלטות להעדיף את החלופה ההרסנית פחות של הנמכת התוואי כולו, וחפירת מנהרה מתחת לנחל.


הדמיית מחשב של הגשר שמתכננת הרכבת מעל נחל יתלה

 

עוד על המאבק סביב תוואי הרכבת:

 

"הרכבת המהירה מירושלים לתל אביב מהווה חלופה לשימוש ברכב פרטי, אמצעי תחבורה ציבורית והסעת המונים מועדף, וערכה הסביבתי רב. יחד עם זאת, יש להבטיח כי הקמתה לא תהיה כרוכה בגרימת נזקים סביבתיים קשים אחרים, ופגיעה אנושה בטבע, אשר יהיו בלתי ניתנים לשיקום ולתכנון...".

 

"בנחל יתלה, בלב האזור השמור ביותר בהרי יהודה, מתוכננת המסילה לעבור מעל הנחל בגשר. ביצוע הגשר ודרך נדרשת לאתר (הקמתו) יגרמו לנזק ללא תקנה לנחל ולמרחב הטבעי שסביבו... אני מתנגד בתוקף לפגיעה המיותרת במרחב נחל יתלה, וקורא למועצה הארצית לאמץ את חלופת רשות הטבע והגנים למעבר המסילה מתחת לנחל – במנהרה...", כתב אומן.

 

התנגדותו של אומן תצטרף לשאר טפסי ההתנגדות שייבחנו על ידי חוקר מיוחד מטעם המועצה הארצית לתיכנון ובנייה. לאחר בחינת כל ההתנגדויות, יעביר החוקר את המלצתו למועצה, שאמורה להכריע סופית בנושא. לפני ימים אחרים המליצה ועדת התכנון של מחוז ירושלים למועצה הארצית שלא להמשיך ולבחון את חלופת הנמכת התוואי, ולקדם את התוכנית כפי שהוגשה על ידי הרכבת.


טבע ייחודי ונדיר. אזור נחל יתלה (באדיבות החברה להגנת הטבע)

 

התוואי בו רוצה הרכבת לסלול את הקו כבר אושר למעשה, אולם התוכנית המשלימה לקו טרם אושרה סופית. תוכנית זו עוסקת בנושאים כמו פינוי עודפי העפר מהמנהרות שבתוואי, ויצירת אתרי התארגנות ודרכי גישה לאתרי העבודה. אישור סופי של התוכנית המשלימה יחרוץ את עתידו של נחל יתלה.

 

החלופה שמציעים ברשות הטבע והגנים, בהתבסס על חוות דעת של מומחה מינהור בינלאומי, היא להנמיך את תוואי המסילה ולהעביר אותה במנהרה מתחת לנחל יתלה. בכך ייחסך הצורך להקים גשר מעל הנחל, וימנע הצורך להיכנס לערוץ הנחל כדי להקים את הגשר. המומחים תמימי דעים שכניסת דחפורים, משאיות ופועלים לערוץ הנחל תפגע בטבע באופן בלתי הפיך.

 

יצויין כי סוגיה אחת הקשורה בהקמת הגשר טרם באה על פתרונה: מועצת הגנים הלאומיים החליטה לפני מספר חודשים למנוע מהרכבת לסלול דרך גישה לאתר העבודה בנחל יתלה בשטח הגן הלאומי הרי יהודה. כל עוד מנועה הרכבת מלסלול את דרך הגישה בשטח הגן הלאומי, יתקשו מבצעי העבודה להעביר לאתר הקמת הגשר את הציוד הדרוש. אחד הפתרונות הוא להעביר את הציוד דרך המנהרה שתיחפר בצד ערוץ נחל יתלה, אך מהלך שכזה יסבך ויעכב את העבודה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פגיעה מיותרת בטבע. פרופ' אומן
צילום: אורי מדמון, מכללת ספיר
נזק בלתי הפיך. ערוץ נחל יתלה
באדיבות החברה להגנת הטבע
מומלצים