השמורה עצרה את הרכבת - אז יעקפו אותה
ארגוני הסביבה שמחו על ההחלטה למנוע מרכבת ישראל לפרוץ כביש בתוך הגן הלאומי הרי יהודה, כדי להקים גשר מעל נחל יתלה בדרך לירושלים. אולי שמחו מוקדם מדי: כעת הם חוששים שברכבת יעקפו את המחסום הסביבתי על ידי כניסה לנחל מכיוון אחר, שיגרום לטבע נזק בלתי הפיך - אולי אף גדול יותר
לפעמים הישג "ירוק" יכול דווקא לבשר רעות: ארגוני הגנת הסביבה כבר שמחו על שהצליחו למנוע מרכבת ישראל לסלול כביש בגן הלאומי הרי יהודה בדרך לסלילת התוואי המהיר לירושלים, אך חוששים כעת שכדי לעקוף את המכשול הסביבתי, יבחרו ברכבת בנתיב הרסני לא פחות: הקניון השחור בנחל יתלה - שכל המהלך נועד להגן עליו מפגיעה.
המאבק בתוואי הרכבת המהיר לירושלים הציב את ארגוני הסביבה בעמדה מורכבת: מחד הם תומכים ברכבת, שתפחית את מספר כלי הרכב המזהמים בכבישים. מנגד, הם מתעקשים שסלילת המסילה תפגע כמה שפחות בטבע, ובמיוחד באזורים רגישים כמו אלה הסובבים את נחל יתלה שליד מודיעין.
הדמייה של הגשר שבמחלוקת מעל נחל יתלה
ארגוני הסביבה טוענים כי התוואי שנבחר ומקודם על ידי הרכבת, שכולל שלושה גשרים ושתי מנהרות, יסב פגיעה בלתי הפיכה בערכי טבע ייחודיים במקום. הם הציעו חלופה הכוללת הנמכה של התוואי, ביטול הגשר שתוכנן לקום מעל הוואדי, והעברת המסילה במנהרה אחת ארוכה לאורך 17 ק"מ - עם פגיעה מינימלית בטבע.
עוד על המאבק בתוואי הרכבת:
- מנהרה אחת פחות, למען הרי ירושלים
- בעקבות המחאה: מסלול הרכבת לי-ם ייבחן מחדש
- הרכבת לירושלים נעצרה בשמורת הטבע
- הרכבת לירושלים לא חייבת לפגוע בטבע
מומחה שהביאה רשות הטבע והגנים מחו"ל תמך בחלופה וקבע שהיא אפשרית מבחינה הנדסית. ועדה שדנה בנושא אישרה את חוות דעתו, אך אמרה כי כל שינוי של התיכנון יעכב וייקר את הפרויקט, ולכן דחתה אותו ונשארה עם התוכנית המקורית.
על פי תוכנית זו, כדי להקים את הגשר היו צריכים ברכבת לפרוץ כביש גישה לדחפורים ולהעברת הציוד אל תוך הוואדי. ואולם, מועצת הגנים הלאומיים סרבה לאשר לרכבת לפרוץ את הכביש האמור, משום שהוא אמור היה לעבור בתוך הגן הלאומי הרי יהודה - שטח טבע מוכרז.
אם חסום מפה - נכנסים משם
החלטה זו חסמה את אנשי הרכבת והציבה בפניהם בעיה הנדסית מורכבת - בניית גשר בקניון תלול מבלי יכולת להעביר לשטח את הציוד ההנדסי הכבד. אפשרות אחת שעמדה לרשותם הייתה להעביר את כל הציוד דרך מנהרה - מהלך מורכב ויקר. אפשרות אחרת הייתה לוותר על הגשר - כמו שרצו ארגוני הסביבה. אפשרות שלישית הייתה לפרוץ את כביש הגישה האמור דרך אזור שטרם המוכרז רשמית, שם לא יכולה מועצת הגנים הלאומיים להפריע. מידע שהגיע ל-ynet מלמד כי זו ככל הנראה התוכנית המועדפת כרגע.
על פי המידע, התוכנית היא לעקוף את האיסור לפרוץ כביש גישה דרך הגן הלאומי הרי יהודה, ולפרוץ כביש אחר, דרך שפך נחל יתלה ישירות אל תוך הקניון השחור. הפעם, משום שהאזור טרם הוכרז רשמית כגן לאומי או שמורת טבע, המחסום היחיד שיצטרכו ברכבת לעבור הוא במנהל התיכנון - ולא בגוף שעיקר שיקוליו הם סביבתיים.
ארגוני הסביבה חוששים שמהלך שכזה יפגע בטבע ויגרום נזק בלתי הפיך למרחב המשמש בית גידול למאות מיני צומח ועשרות מיני יונקים, ומקיים רצף של שטחים פתוחים הנקי לחלוטין מקווי מים, חשמל ותשתיות. "מדובר בנזק גדול יותר... ", אמר מנהל חטיבת תכנון ופיתוח ברשות הטבע והגנים, יובל פלד. "זה ואדי יפהפה שמנקז את נחל החמישה ונחל יתלה, שהולכים לפרוץ בתוכו כביש בשיפועים גדולים. זה שטח המיועד לשימור כשמורת טבע שייהרס", הוסיף פלד.
"מדובר בפריצת דרך לאורך נחל יתלה מאזור מבוא חורון ולאורך השביל בו כיום אנחנו מקיימים את ההדרכות", הסבירו ברשות הטבע והגנים. "זהו שטח ערכי ביותר המיועד לשמורת טבע. החלופה הזו הועלתה בעבר במסגרת בדיקת חלופות לכבישי הגישה לנחל ונדחתה על הסף בשל הפגיעה הקשה שהיא צפויה לגרום לטבע".
"קידום התוכנית לפרוץ כבישי גישה באזור הזה על ידי הרכבת תהיה התנהגות לא מקצועית, שמטרתה היחידה היא 'ללכת עם הראש בקיר' ולהמשיך בסירובה של הרכבת לשקול ברצינות את החלופה שהצענו ושבה תומכים כול הארגונים הירוקים שמעורבים בנושא... התנהלות זו של רכבת ישראל מול הגופים הירוקים היא שגורמת לעיכובים בהקמת הקו לירושלים, ולגידול בעלויות הפרויקט", אמרו ברשות.
הרכבת: המועצה לתיכנון תחליט
"אנחנו מודעים לכוונות הללו של רכבת ישראל, המלמדות על המשך הגישה הכוחנית והלא חכמה שלהם בכל הנוגע להתנהלותם, כפי שהפגינו אותה עד כה, בנושא קידום קו הרכבת המהירה תל אביב ירושלים", אמר ל-ynet רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע בהרי יהודה וירושלים, שקד אברהם. "הם חושבים כנראה שכוח הוא הדרך היחידה לקדם דברים. אנחנו מתנגדים לאפשרות הזו מכל וכל".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי אופן ביצוע הגשר יידון וייקבע מול הגוף המאשר. "כביש או דרך אינו זקוק להליך של היתר בנייה ו/או הרשאה למבנה דרך. המועצה הארצית לתכנון ובניה היא שתחליט כיצד לקדם את התכנית והאם לאמץ או לא את דו"ח ועדת סדן, שקבע כי יש לאשרר את התכנון המאושר של רכבת ישראל לגשר מס' 8 (הגשר המדובר - א.ש).
עוד אמרו ברכבת כי החלטת מועצת גנים ושמורות להתנגד לדרך הגישה לאזור ההקמה של הגשר "ניתנה בלא סמכות".