האם הרפורמה במנהל תאושר בהליך חקיקה חפוז?
ועדת השרים שהקים נתניהו לעניין הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל התכנסה לישיבה ראשונה, במהלכה עלו חילוקי הדיעות סביב קצב אישור התוכנית: בעוד נתניהו ושטייניץ רוצים לאשרה תוך מספר שבועות, מזוז מתנגד להליך מהיר ללא הכנה יסודית
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, לוחצים לאשר את הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל בתוך מספר שבועות כדי שיספיקו לכלול אותה בחוק ההסדרים שיוגש לכנסת יחד עם התקציב הדו-שנתי ל-2009/10. לעומתם היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז מתנגד לאשר את הרפורמה בהליך חקיקה חפוז ללא הכנה משפטית יסודית.
- מינהל מקרקעי ישראל: נשמור על שטחים פתוחים
- צוות 100 הימים: ערבות מדינה לא רק לטייקונים
- מה צפוי לנו בחוק ההסדרים הקרוב?
חילוקי הדעות סביב קצב אישור הרפורמה באו לביטוי כבר בישיבתה הראשונה של ועדת השרים המיוחדת שהקים נתניהו לעניין הרפורמה אשר התכנסה אתמול. הרפורמה תוגבל לפי שעה לקרקעות העירוניות ולמבנה ועדות התכנון והבניה ביישובים מעל 100 אלף תושבים. האוצר מציע להקים רשות מקרקעין שתחליף את המנהל הקיים ולהחליש את כוחה של הקק"ל בגוף החדש.
נתניהו הוא יו"ר ועדת השרים וחבריה הם שר האוצר שטייניץ, שר המשפטים יעקב נאמן ושר השיכון אריאל אטיאס. נתניהו ציין בעת הקמת הוועדה כי העדיף גוף קטן שמורכב מהשרים הנוגעים ישירות בתהליך כדי לפשט ולקצר את דיוניה. ברוח זו הוא התבטא בפתח הישיבה באומרו, "נשקיע זמן מרבי ומרוכז כדי להגיע לפריצת דרך וליצור מנוע צמיחה אדיר למדינה".
עם זאת התברר אתמול כי לוועדה צורפו 4 שרים נוספים כמשקיפים בעלי דעה מייעצת ללא זכות הצבעה, שיבטאו את עמדות משרדיהם: השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, שר החקלאות שלום שמחון, שר התשתיות בנימין בן אליעזר והשר לענייני המיעוטים אבישי ברוורמן. משקיפים נוספים הם היועץ המשפטי לממשלה מזוז ומנהל המנהל ירון ביבי.
"מנהל מקרקעי ישראל הפך לגורם מעכב פיתוח"
המשנה לממונה על אגף התקציבים באוצר, שרון גמבשו, הציג את עיקרי הרפורמה המוצעת שתכליתה לפשט ולזרז את הליכי השיווק התכנון והפיתוח של הקרקעות העירוניות, תוך הקטנה מרבית של החיכוך בין האזרח לרשות החדשה. הרפורמה מבוססת על המלצות הצוות בראשות שטייניץ שגיבש את תכנית 100 הימים הראשונים לעבודת הממשלה.
הצוות ביסס את המלצותיו על הקביעה ש"מנהל מקרקעי ישראל הפך לגורם מעכב פיתוח, שמתערב בהליכי תכנון גם ביחס לקרקע אותה כבר החכיר, ונהפך לגורם ביורוקרטי מסורבל. עשרות אם לא מאות פרוייקטים כלכליים בתחומי הבנייה, המסחר, התעשייה, התיירות והמלונאות – לרבות מכרזי קרקע לא מתוכננת -מתעכבים לאורך שנים רבות כתוצאה מהסרבול הביורוקרטי הכרוך במעורבות המנהל".
הרפורמה המוצעת שתעוגן בחוק חדש תחייב את הרשות להעביר לבעלות פרטית של חוכרי קרקעות עירוניות מהוונות ב-91% מערכן באופן אוטומטי וללא תמורה נוספת. במכירת קרקע עירונית תנותק הרשות מכל מעורבות בהליכי התכנון והפיתוח שכרוכה היום בתשלום דמי היתר למנהל. כל אדם יהיה רשאי לרכוש במכרז פומבי באינטרנט כל קרקע שאיננה נחוצה למדינה לצרכים חיוניים (ביטחון, תשתיות וכו').
קיצור הליכי התכנון יתבצע בהרחבה וריכוז הסמכויות לאישור תכניות מתאר ובנין עיר בוועדות התכנון והבניה המקומיות ולהשאיר בידי 6 הוועדות המחוזיות (שמהוות היום צוואר בקבוק) רק את סמכויות הפיקוח וההכרעה בעררים שיוגשו על החלטות הוועדה המקומית. הרפורמה הזאת מוגבלת כאמור ליישובים מעל 100 אלף תושבים, אבל היא מאפשרת ליישובים קטנים להתאגד למרחבים התואמים את מסגרת הרפורמה.
הגבלת הרפורמה לקרקעות ביישובים העירוניים, נועדה לאפשר מהפך מזורז של המצב הקיים, ולהרחיב אותה בעתיד על הקרקעות החקלאיות. בשלב זה יוצע לקק"ל להחליף קרקעות עירוניות שבבעלותה, תמורת פיצוי או קרקעות אחרות. לוועדת השרים נמסרה אתמול המלצת צוות שטייניץ להקדים את יישום חילופי הקרקעות בצוות מנכ"לים של המנהל, הקק"ל ומשרד ראש הממשלה שיסיים את עבודתו בלוח זמנים קצר ככל האפשר.
הרפורמה תוגבל ליישובים עירוניים
"מנוע צמיחה אדיר". נתניהו
צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90
מומלצים