שתף קטע נבחר

"זה מחטף צרכני"

כך מכנים ארגוני הצרכנים את פרק הזמן הקצר בין הודעת האוצר על העלאת מחירי הבנזין לבין עלייתם בחצות. האוצר: "זה היה כדי למנוע רווח של בעלי ההון על חשבון הציבור"

פחות מארבע שעות. זהו אורכו של פרק הזמן שעבר בין הודעת משרד האוצר כי מחירי הבנזין יעלו ב-30 אגורות לליטר, לבין עלייתם בחצות. מדוע אירעה ההכרזה אירעה באישון ליל ובחיפזון? לפי האוצר כדי לבלום רכישה חפוזה של עתודות דלק על ידי בעלי תחנות הדלק בישראל. לפי ארגוני הצרכנים מדובר במחטף שנעשה במחשכים, שלא הותיר די זמן למלא את האוטו מלוא המיכל בדלק במחיר הנמוך.

 

"המדינה ירדה לרמת קטנוניות מול הציבור, זה מחטף צרכני", טוען עו"ד אבינועם מגן, מהקליניקה לזכויות הצרכן בקריה האקדמית אונו.

 

"אם היו נותנים לנו התרעה של 24 שעות, היינו יכולים להספיק למלא עוד מיכל דלק אחד ולחסוך עוד כמה עשרות שקלים. הרי בעבר, היינו רואים תורים ארוכים מול התחנות הדלק של אזרחים שרצו להספיק לתדלק במחיר הנמוך ולנהוג בצרכנות נבונה ונכונה. כנראה שהאוצר החליט שלא לתת להם את הליטר האחרון, להתחיל לגבות ומהר, כדי להרוויח לא 990 מיליון שקל אלא מיליארד שלם".

 

עו"ד ירון לוינסון, מרשות ההסתדרות לצרכנות מסכים. "אנחנו מצפים מרשויות ממלכתיות שיפעלו בשקיפות מלאה ויביאו שינויים מהותיים לידיעת הציבור באופן שקול וראוי, על מנת שהציבור הרחב יוכל להיערך ולהתכונן ככל שניתן לשינוי הצפוי ולכלכל את צעדיו בהתאם", אמר ל-ynet.

 

"הדלק הוא מוצר מפוקח, שיש לאוצר שליטה עליו, מוצר זמין ולא ייחודי. זו עלייה משמעותית במחיר, חריג שיש לו משמעות כספית. לו ידעתי בזמן, הייתי מתדלק אתמול במקום היום וחוסך בסביבות 15 שקלים".

 

ארגוני הצרכנים: לאוצר יש תירוצים יצירתיים

למשרד האוצר יש הסבר למהירות ההעלאה. "לא מדובר בעדכון החודשי של מחירי הדלק לפי מחירי הנפט בעולם, אלא במיסוי", אומר דובר האוצר. "צווים של העלאת מסים מפורסמים באופן קרוב למועד העלאת המס כדי למנוע מבעלי ההון לעשות רווח על חשבון הציבור, וכאן היה חשש לעשיית ספקולציות על חשבון הציבור.

 

"לוּ היינו מודיעים על העלאת המס יום או יומיים לפני כן, חברות הדלק היו מצטיידות בכמויות אדירות של בנזין במחיר הנמוך, ולאחר העלאת המס היו מוכרים אותו לציבור במחיר הגבוה וכך עושות רווח על חשבון הציבור. חבל שארגוני הצרכנים בורחים לאמירות פופוליסטיות שלא רק שאינן משרתות את הציבור, אלא פוגעות בו ומביאות לרווחים של בעלי ההון. בעבר הם היו עושים סיבוב על המדינה והציבור, ומיהרנו עם ההודעה כדי למנוע את זה".

 

אבל בארגוני הצרכנים לא לגמרי מסכימים עם התזה הזאת.

 

"אני חושב שצריך להצדיע למשרד האוצר על היצירתיות שהוא מגלה בהמצאת הסברים בדיעבד למהלכים תמוהים שהוא עושה", אומר עו"ד מגן ל-ynet.

 

"אם האוצר היה רוצה למנוע מבעלי ההון להרוויח מהעלאת המחירים, הוא יכול היה להעלות את המחירים לתחנות הדלק בלבד בשלב ראשון, ולהחיל את העלאת המחירים לצרכן רק בעוד מספר ימים.

 

"התירוצים שלו הם יצירתיים ומעוררי השתאות. הרי במשך שנים משרד האוצר לא משקיע מספיק במניעת תאונות דרכים וכעת הוא מסביר את העלאת מחירי הדלק, בכך שבדרך זו הציבור ימנע או יצמצם הנסיעה בכבישים וכך יפתור את בעיית הזהירות בדרכים, אבל ההצהרה הזו מנוגדת לאינטרס האוצר שייקנו יותר דלק מפני שאז הוא ירוויח את ה-60% מס שלו. ברור שבסופו של דבר המטרה היא לממן את עלויות הממשלה היקרה הזו על חשבון הצרכנים.

 

"אם המטרה היתה באמת לעודד פחות שימוש בכבישים וזיהום אוויר, אז הם היו מורידים את מחירי התחבורה הציבורית, במקום לספק תירוצים על מניעת תאונות דרכים ופגיעה בבעלי ההון.

 

"ואם אכן המטרות היו חברתיות וחיוביות כמו שמצהירים באוצר, היוזמה היתה צריכה לבוא מהרשות למניעת תאונות דרכים ומהמשרד לאיכות הסביבה ולא מהאוצר. נראה שבאוצר יוצרים עטיפה יפה לגזירות מכוערות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
עולה עולה. דלק
צילום: liquidlibrary
מומלצים