שתף קטע נבחר

המחלוקת על הרכבת לי-ם עוברת לפסים אישיים

הוועדה לביקורת המדינה תזמן באופן אישי גורמים שהיו מעורבים בקבלת החלטות בפרויקט סלילת הרכבת המהירה מת"א לירושלים ותבחן האם התרשלו בתפקידם. בנושא התוואי השנוי במחלוקת בשל הפגיעה בטבע, שבו ברכבת ותלו את התנגדות ארגוני הסביבה בנושא בעיכובים בפרויקט

המחלוקת סביב הרכבת המהירה מתל-אביב לירושלים עוברת לפסים אישיים: בדיון בוועדה לביקורת המדינה היום (ג') בכנסת, הבהיר יושב ראש הוועדה, ח"כ יואל חסון (קדימה) כי בכוונתו לזמן בקרוב את האנשים שהיו מעורבים בקבלת ההחלטות בפרויקט - בין היתר אנשי הרכבת, משרד התחבורה והאוצר - כדי לבחון האם נהגו ברשלנות. לדברי חסון, הבירור יוכל להפוך בהמשך לחקירה של היועץ המשפטי לממשלה.

 

"הוועדה תבחן האם היתה כאן רשלנות אישית מצד הדרגים המקצועיים ואם יימצא שכן - נפנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבחון האם יש מקום לפתוח בחקירה", אמר חסון בשיחה עם ynet.

 

הדיון בוועדה נסוב סביב דו"ח מבקר המדינה בנושא, שמתח ביקורת חריפה על קבלת ההחלטות בפרויקט, וקבע שנמצאו בו ליקויים רבים - הן בתכנון, הן באומדני עלויות, הן בלוח הזמנים והן בהתחשבות בהיבטים סביבתיים. המשנה למנכ"ל משרד המבקר, צבי ורטיקובסקי, אמר: "גילינו התנהלות מאד בעייתית...הפרויקט לא עומד בכל הפרמטרים הבסיסיים של פרוייקט תשתית. נראה כי קשה למדינת ישראל לנהל פרויקטים תשתיתיים בסדר גודל כזה".

   

חברי הכנסת מתחו ביקורת חריפה על התנהלות הרכבת, העיכובים בפרויקט והתייחסו גם למחלוקת סביב התוואי בו תעבור המסילה. הרכבת רוצה להעביר את המסילה באזור הרי יהודה בגשר מעל נחל יתלה; ארגוני הסביבה טוענים שהדבר יפגע פגיעה אנושה בטבע במקום, וממליצים על חלופה במסגרתה תונמך המסילה ותעבור במנהרה מתחת לנחל.

 

עוד על תוואי הרכבת לירושלים:

 

ועדה מקצועית שדנה בחלופה זו קבעה שהיא ישימה, אך דחתה אותה בטענה שתעכב את הפרויקט. גם ברכבת אומרים שכל שינוי בתיכנון יעכב את הפרויקט ואף יצריך מכרזים חדשים, ולכן אין לסטות מהתוכנית המקורית - כלומר הגשר מעל הנחל.

 

"כל מי שיש לו השגות על ביצוע הגשר בנחל יתלה מוזמן לעיין בדו"ח וועדת סדן – הוועדה הבלתי תלויה בראשות פרופ' עזרא סדן אשר הוקמה בתיאום בין הירוקים ורכבת ישראל - אשר קבע כי חלופת רט"ג (המנהרה - י.ע-ד) משמעותה דחייה של הפרויקט החשוב במדינה ואולי אף ביטולו", אמרו ברכבת בתגובה.

 

"חשוב להזכיר כי חלופת רט"ג נידונה כבר פעמיים במינהל התכנון – ונדחתה. גם גורמים מקצועיים שונים שבדקו את חלופת רט"ג בסוף שנת 2005 וכן בשנת 2008 המליצו על המשך ביצוע הפרויקט על פי התכנון המקורי...".

 

העיכוב - לא בגלל המחלוקת על התוואי 

אלא שגורמים המכירים את הנושא מקרוב דוחים את הטענות הללו. הם מציינים כי הפרויקט מתעכב כבר שנים רבות מסיבות רבות שונות, אך כעת נתלים ברכבת בנושא המנהרה כדי להצדיק זאת.

 

"כל טענות הרכבת על עיכובים, ביטולים וייקור העלויות בעקבות אימוץ החלופה הסביבתית, כבר הופרכו", אמר שקד אברהם, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע במחוז ירושלים, "רכבת ישראל מאיימת על הציבור כי בחירה בחלופה הסביבתית תביא לביטול הפרוייקט, טענה זו היא מגוחכת".

 

גם ח"כ אופיר פינס (עבודה) מחה על הניסיון להאשים את ארגוני הסביבה בעיכוב הפרויקט. זה "... עיוות של המציאות", אמר. "אי אפשר לקדם פרוייקט כזה ולהיזכר ברגע האחרון שיש גם סביבה שצריך להתחשב בה. אי אפשר להתעלם מהסביבה ומהטבע ולהמשיך בעבודה כאילו הכל תקין וראוי", אמר ח"כ דב חנין (חד"ש).

  

יושב ראש הוועדה חסון, התייחס גם הוא לסוגיה הסביבתית וקרא לרכבת לקדם את בדיקת החלופות השונות לתוואי המסילה, "לשמור על הסביבה ולצמצם את הפגיעה בטבע. אני בטוח שניתן למצוא את האיזון בין הצרכים השונים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כאן תעבור המסילה? נחל יתלה
באדיבות החברה להגנת הטבע
זימון אישי. ח"כ חסון
צילום: דודי ועקנין
מומלצים