הפסד לארגוני הסביבה: הרכבת לי-ם תעבור בגשר
הרכבת ביקשה להעביר את מסילת הרכבת לירושלים בגשר מעל נחל יתלה. ארגוני הסביבה - שהזהירו מפגיעה בטבע - המליצו על מנהרה מתחת לנחל. ועדת לנושאי תיכנון החליטה בעד הגשר בטענה שמנהרה תעכב את הפרויקט בשנתיים לפחות. החברה להגנת הטבע: החלטה אומללה שתפגע בטבע בלי הצדקה
הפסד צורב לארגוני הסביבה: מוסדות התיכנון דחו היום (ג') את עמדתם של ארגוני הסביבה במחלוקת על תוואי הרכבת המהירה לירושלים. הוועדה לנושאי תיכנון עקרוניים אימצה את עמדת רכבת ישראל, ותמליץ למועצה הארצית לתיכנון ובנייה להעביר את המסילה בגשר שיחצה נחל בהרי ירושלים, ולא במנהרה כפי שביקשו הארגונים.
12 חברי הוועדה תמכו בעמדת הרכבת לעומת שלושה בלבד שתמכו בחלופת ארגוני הסביבה. הנימוק המרכזי היה שהשינוי שמציעים ארגוני הסביבה יעכב את הפרויקט בשנתיים לפחות.
חברי הוועדה השתכנעו מהשיפורים שהוצעו באשר למבנה הגשר - שיפורים שעשויים להקטין את הנזק הסביבתי לדבריהם, ולאפשר "תפקוד אקולוגי נופי ותיירותי במקום", לדבריהם. המלצתם תונח כעת על שולחן המועצה הארצית לתיכנון ובנייה שתכריע בחודש הבא באופן סופי בנושא, אולם גורמים המעורבים בנושא אמרו כי הסיכוי שההחלטה תהיה שונה מההמלצה קלוש ביותר.
המחלוקת: גשר או מנהרה
מסילת הרכבת המהירה מתל-אביב לירושלים עתידה להחליף את התוואי הנוכחי ממישור החוף דרך בית שמש לירושלים. התוואי המתוכנן - שאושר זה מכבר - אמור לקצר את משך הנסיעה ל-30 דקות בקירוב, והוא נחשב לאחר ממיזמי התשתית הבולטים שמקדמת המדינה בשנים האחרונות. חלק מהמסילה כבר נסלל, אך סלילת החלק השני - באזור הרי ירושלים - מתעכבת מסיבות שונות.
סלע המחלוקת: הדמייה של הגשר מעל נחל יתלה (באדיבות רכבת ישראל)
עוד על המאבק סביב תוואי הרכבת:
- מנהרה אחת פחות, למען הרי ירושלים
- הרכבת לירושלים נעצרה בשמורת הטבע
- השמורה עצרה את הרכבת - אז יעקפו אותה
התוואי אמור לעבור במנהרות באזור הרי ירושלים, ובגשר מעל נחל יתלה - אזור טבע ייחודי שלא הוכרז כשמורת טבע. ארגוני הסביבה, שרצו למנוע את הפגיעה בטבע, החלו במאבק נחוש בתוכניות הרכבת. במסגרת המאבק גיבשה רשות הטבע והגנים חלופה שתסב לטבע נזק קטן יותר לטענתה. מומחה גרמני המליץ להעביר את המסילה באזור השנוי במחלוקת במנהרה מתחת לנחל - ולהימנע מהקמת הגשר.
ועדת מומחים שדנה בחלופה מצאה שהיא יישימה, אך החליטה לדחות אותה ולאמץ את עמדת הרכבת בטענה שהשינוי שנדרש בתוכנית לחפירת המנהרה יגרור עיכוב של הפרויקט.
המומחים הזהירו: הפגיעה בטבע - בלתי הפיכה
ארגוני הסביבה, ובראשם החברה להגנת הטבע, ערערו על ההחלטה והמשיכו במאבק. בחודשים האחרונים הם גייסו שורת מומחים ואנשי אקדמיה שהזהירו כי האזור, המכונה "ארץ הכפירה" (ע"ש נחל כפירה - י.ע-ד), הינו מרחב ייחודי שהשתמר במצבו הטבעי והוא אף כלול בחלקו בשטחי שמורות טבע וגנים לאומיים ומוגן על פי חוק. דאגתם המרכזית, כאמור, היתה סביב הפגיעה בלב השטח השמור, באזור המכונה "הקניון השחור", ובנחל יתלה.
במסגרת המאבק פעלה החברה להגנת הטבע כדי לאסוף התנגדויות מהציבור לתוכנית הרכבת. ההתנגדויות הובאו לעיונו של מומחה עצמאי, שקבע בחוות דעת שפירסם לפני מספר ימים כי הפגיעה בטבע תהיה אכן חמורה ובלתי ניתנת לשיקום. עם זאת, המומחה נמנע מלתמוך באחת החלופות, והשאיר את ההחלטה בידי הוועדה לנושאי תיכנון עקרוניים - שכאמור החליטה היום לאמץ את עמדת הרכבת.
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "מדובר בהחלטה אומללה ואנטי-סביבתית, המבוססת כולה על הנחה חסרת שחר, שהפרויקט נמצא בסכנת ביטול אם תאומץ החלופה הסביבתית, טענה מופרכת לחלוטין מאחר והפרויקט עבר מזמן את נקודת האל חזור.
"נחל יתלה, שהא אחד מהמקומות היפים והחשובים בהרי יהודה ובישראל כולה, ייפגע ללא יכולת שיקום וללא כל הצדקה. אנו תקווה כי חברי המועצה הארצית יגלו אומץ רב יותר ויקבלו את החלופה הסביבתית, שהיא העדיפה ביותר, וזוכה לתמיכה רחבה בקרב הציבור, ואנו נפעל לשינוי ההחלטה במועצה הארצית".
מרשות הטבע והגנים נמסר: "היום הוא יום עצוב מאוד לטבע, ולאוהבי הטבע בישראל. ההחלטה להעדיף את חלופת הגשר לתוואי הרכבת לירושלים תגרום לנזק בלתי הפיך לאחת מפנינות הטבע הנדירות בישראל.
רשות הטבע והגנים מאמינה בלב ליבה בחשיבותה וביכולת יישומה של חלופת המנהרה - ונערכת להצגתה בפני המועצה הארצית".
ברכבת ישראל ברכו על ההחלטה ואמרו כי היא מקדמת בצעד חשוב נוסף את הקמת קו הרכבת המהיר לבירה.