שתף קטע נבחר

 

אוזי: לא מאמין ב-"הדפדפן הוא מערכת ההפעלה"

מה חושב ריי אוזי ממיקרוסופט, האיש שמחליט איך תיראה סביבת העבודה הממוחשבת של (כמעט) כולנו בעתיד? הוא רואה עולם של מכשירים שפועלים בענן, מתלהב מהאופטימיות הישראלית וחושף כמה פרטים על מידורי

ריי אוזי מבלה. ארכיטקט התוכנה הראשי של מיקרוסופט ששוהה בישראל, ביקר אמש (ג') אצל המוסכגיקים (Garage Geeks) בחולון, ואפילו ניסה את כוחו ב-"פאואר פוינט קריוקי" – משחק שבו המשתתף נדרש להעביר מצגת שיווקית על נושא מופרך לחלוטין כמו מלריה (כפי שהגיש המשתתף לפניו). אוזי קיבל את "הגברת מוטיבציה אצל עובדים", והתמודד עם המצגת הדבילית בכבוד – על אף שביקש לאחר מכן לגנוז את התיעוד של האירוע.

  

"התרשמתי מהיצירתיות"

היום (ד') חלק אוזי את רשמיו מהמפגש אמש עם עיתונאים. "התרשמתי לא רק מהיצירתיות, אלא גם מהאופטימיות. דרכים שבהן יזמים יכולים להיות יצירתיים גם ללא מימון", אמר אוזי כשהוא מחייך.

 

"החשיפה הראשונה שלי לתעשיית ההיי טק הישראלית הייתה ב-2001, עם יוסי ורדי. מה שאהבתי בביקור הזה, שיש כאן תחושת דינמיות כמו עמק הסיליקון או בוסטון. יש דינמיקה בריאה בין הון סיכון, יזמים, אנג'לים ונוכחות של אקדמיה. מה שמרגש אצל יזמים הוא שהם אנשים יצירתיים שיודעים שהם יכולים להצליח. כתייר, אני מרגיש שיש עוד הרבה מה לראות".

 

לחשוב אחרת

אמש באירוע של המוסכגיקים, שאלתי את אוזי האם מערכות ההפעלה כמו שאנחנו מכירים אותן, הגיעו לקיצן. הוא השיב בחיוב אבל עם תשובה ארוכה ומפורטת, שפורשת בעצם את חזונו בתחום מערכות ההפעלה, שבמרכזו Windows Azure - מערכת ההפעלה של מיקרוסופט המבוססת על מחשוב ענן, שנחשפה באוקטובר האחרון.

 

"צריך לחשוב אחרת מאיך שחשבנו עד היום", הוא מסביר ביחס למחשוב הענן. "למשל, מערכות הפעלה לשרתים, הממשק שלהן בעיקר יעסוק בניהול נפח, מעין שטח עבודה נתון, שעליו אתה "שם" שירותים. וזה לא חייב להיות ג'אווה. אתה יכול לעבוד עם איזו סביבת עבודה או שפת תכנות שאתה רוצה – ג'אווה, .Net אסמבלי או אחרות.

 

מבחינת מערכות הפעלה למחשבי קצה – מחשבים ביתיים או תחנות עבודה בארגון, אוזי מסביר שהמפתח הוא לתת להם סביבה נוחה לעבודה בענן. "אני לא מאמין בגישה שהדפדפן הוא מערכת ההפעלה (שזו הגישה המנחה את גוגל המתחרה – נ.ל.).

 

עולם של מכשירים

אנשים השקיעו כסף בחומרה שלהם, אז אנחנו רוצים לתת להם לנצל אותה. אתה יכול להוסיף בנוסף לשכבה שמנהלת את החומרה, שכבה שפונה למשתמש, ואת כל חלופת המידע שלו – הוא יעשה מול הענן", מסביר אוזי תוך שהוא מנופף בידיו כדי להדגים את זרימת המידע.

 

לגבי מערכות הפעלה בעתיד – צריך לחשוב אחרת ממה שחשבת עד היום. שרתים זה פשוט ניהול נפח. מבחינת הלקוח אנחנו רוצים לתת לאנשים סביבה נוחה לעבוד בענן. אנשים משקיעים כסף בחומרה, אנחנו רוצים לתת להם לנצל את זה. כאשר את העבודה ממש הם יעשו מול הענן. אני לא מאמין בגישה של "הדפדפן הוא מערכת ההפעלה".

 

"הרעיון הוא להפעיל מכשירים (Appliances, בלשונו של אוזי כאשר הכוונה לא בהכרח למחשב – אלא לצורך העניין, כל מכשיר חשמלי)", לא משנה אם זה מחשב או סלולרי וזו צריכה להיות ההתייחסות של מערכת ההפעלה", הוא מסכם.

  

"יש לנו מערכת אמון עם משתמשים"

ומה לגבי פרטיות? האם מי שיאחסן את כל קבציו הפרטיים ואת המידע האישי שלו על הענן של מיקרוסופט יכול להיות רגוע? אוזי משיב לכך ברצינות.

 

"למיקרוסופט תמיד הייתה מערכת אמון עם משתמשים. משתמשים מאחסנים את המסמכים שלהם על הכונן המקומי, כאשר אף אחד לא חושב שמחטטים לו במידע. אף אחד לא סבור שמיקרוסופט משתמשת במידע.

 

כשאנחנו עוברים לענן. אנחנו חייבים להיות זהירים לגבי המידע של המשתמשים. למיקרוסופט, יותר מכל חברה אחרת, יש אחריות כלפי המשתמשים כשנביא אותך לענן, לדאוג לאותה רמת אמון. במיוחד לאור המותג Windows".

 

אנחנו מאמינים בסביבה פתוחה

אוזי מסביר שבמקרה של ארגונים, שגם ישתמשו ב-Azure, המצב הוא אפילו רגיש יותר מזה של משתמשים ביתיים. "אנחנו חייבים לחצוץ את המידע שלהן ממשתמשים אחרים. בילינו הרבה זמן בחציצה של מידע בין האנשים שמתפעלים את המידע, לבין המשתמשים".

 

לגבי תאימות ללינוקס ולמערכות הפעלה אחרות, אוזי מסתפק בהצהרה ש-Azure עובדת על פרוטוקולים פתוחים. "אין לנו תוכניות להריץ לינוקס או תוכנות אחרות בתוך הענן", הוא אומר. "למשתמשים יש בחירה. לגוגל ולאמזון יש בחירה מה לעשות עם המודולים שלהם – אנחנו חברה שמריצה Windows. מעל הרמה של Windows, נהיה פתוחים למודולים אחרים. אנחנו מאמינים בסביבה פתוחה".

 

הממשק העתידי

אוזי גם נשאל במסיבת העיתונאים, איך ייראה הממשק העתידי, ואיזה תפקיד תשחק בו Natal, המערכת המהפכנית שהציגה מיקרוסופט עבור ה-Xbox בתערוכת המשחקים E3. Natal היא למעשה ממשק ללא בקר – שמבוסס כולו על תנועות ידיים באוויר. אוזי לא נשאר אדיש.

 

"ב-Windows 7 תראו יותר ממשק טבעי", הוא מבטיח, כקודמיו. "Windows תמיד עוצבה ככה שמגוון רחב של ציוד היקפי יוכל לעבוד איתה. אחד הדברים המקסימים ב-Natal, שהוא גרם לתגובה עצומה אצל המפתחים. ואיך נוכל להשתמש בו? יש כאן הזדמנות אדירה לחדש. אני לא יודע להגיד מה יתפוס ומה יפול. אבל אנחנו בתקופת ניסיון, הראשונים שיתנסו בזאת הם משתמשי ה-Xbox".

 

"מה שמרגש אותי לגבי ה-PC, הוא שיצרני חומרה יכולים להוציא כל מה שנראה להם. אנשים עושים בחירות שונות, שמקרינות על התדמית שהם רוצים לייצר לאחרים".

 

לאן הולכת מיקרוסופט?

אוזי אחראי לשינויים עמוקים בחשיבה של מיקרוסופט, כחברה. בשעתו טענתי שהוא האיש שישנה את פניה, ועד כה הטענה הזו התגלתה כנכונה – אוזי עתיד לקחת את מיקרוסופט

אל תוך עידן הרשת ואל העידן שבו היא תגיש ללקוחותיה – פחות מוצרי תוכנה, ויותר שירותים, כמו Windows Azure או חיפוש ופרסום המבוסס על Bing.

 

"כשנכנסתי למיקרוסופט", הוא מספר, "הקבוצות הגדולות של אופיס וחלונות היו מאוד ממוקדות בגירסה הנוכחית שעליה הם עבדו. קבוצת הכלים (הקבוצה שמפתחת את .Net ועוד) עשתה כבר כברת דרך בתאימות ופיתוח של שירותי רשת. מצאתי הרבה פתיחות והקשבה שם, וביליתי את השנה הראשונה בהבנה לאן דברים הולכים. כשהקבוצות נכנסו למחזור הפיתוח החדש, הכנסנו את התפיסה של השירותים וכעת אנחנו קוצרים את הפירות", מסביר אוזי. " האם פעם כל החברה הייתה ממוקדת בשירותים? לא. אבל עכשיו היא כן".

 

"מנקודת מבט של עסק גדול, לפני מספר שנים, חזינו שיהיה מעבר לשירותים במובנים שונים. מה שלא חזינו זה את המצב הכלכלי ומה הוא יעשה לשירותים שיתוף מקוונים – וכעת הדרישה להם היא ענקית. עסקים שואלים את עצמם איך מיקרוסופט יכולה לעזור לנו לחסוך כסף?"

 

גוגל היא מתחרה קשה

האם אוזי מתלהב מתחום הפרסום ברשת ולאור המעבר לשירותים, האם לדעתו זו הדרך הכי טובה להפיק רווחים? לא ממש. מהנדס התוכנה הראשי של מיקרוסופט מסויג משהו, אך מפרגן למתחרים:

 

"לא תראו את מיקרוסופט, אורקל או SAP שומטים את המודל של שירותי תוכנה לטובת פרסומות. מה שקורה שבעיקר לקוחות מקבלים ערך נוסף שמתומחר. כמו אפליקציות קטנות. לאורך הזמן, לא בהכרח מודל אחד מתאים.

 

"גוגל היא מתחרה קשה...איך ספק שמודעות טקסט בתשלום הוא מודל מוצלח. יש מי שיגיד שמכירת תוכנה הוא גם מודל מוצלח", הוא מחייך. גוגל הגיעה למקום שלה בזכות. אנחנו אופטימיים שלאורך הזמן נספק עם בינג הצעה טובה ללקוחות ולמפרסמים וניטול חלק מהעוגה בעולם המקוון". 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משה ליכטמן מימין, אוזי משמאל
צילום: דנה קופל
מומלצים