שתף קטע נבחר

"במחיר הזה לא חושבים הרבה"

מה באמת מקבלים בטיסה לרומא במחלקה המוזלת של אל-על? דני שדה הזמין כרטיס ב-199 דולר ויצא לבדוק. היה כדאי?

שלוש דקות, ולא שנייה יותר. זה הזמן שחלף עד שכמה ישראלים, ששילמו 199 דולר עבור טיסת אל-על מתל-אביב לרומא, גילו שאפשר לקפוץ קצת קדימה במטוס ולהוציא אוזניות מכיס המושבים הריקים. כך חסכו תשלום של 2.5 דולר עבור שכירת אוזניות במחלקת התיירות הבסיסית, שבה נסעו. נוסע אחד גם סיפר לנו כי כדי לחסוך 20 דולר הוא ובת זוגו לקחו מזוודות-בבושקה. הם שמו מזוודה אחת מלאה בתוך מזוודה אחרת, קצת יותר גדולה, וכך נדרשו לשלם רק עבור מסירת מזוודה אחת. "כשנגיע לרומא נפריד את הבגדים שלנו ונשים בשתי המזוודות," סיפר.

 

ביום ראשון החלה חברת אל-על את הניסוי של מחלקת תיירות בסיסית (basic economy) לאירופה, שהכרטיסים בה מוזלים במיוחד – החל מ199- דולר. מי שירצה לבחור את המושב, לשלוח מזוודה, להירשם לטיסה שלא באמצעות האינטרנט, לקבל אוזניות או לקבל אוכל בטיסה, צריך לשלם "אקסטרה".

 

למחלקה זו הוקצו המושבים בשורות האחרונות במטוס. כיוון שהמחלקה נמצאת בניסוי, הדרך היחידה לדעת שמדובר במחלקת תיירות בסיסית הייתה מדבקות שהוכנו במחשב והוצמדו למשענות של כל המושבים במחלקה. חלק מהמדבקות לא החזיקו מעמד זמן רב מדי, אבל מי שישב במחלקה ידע.

 

"אפשר להסתדר בלי אוכל"

עדן סטלמך, בן 14, טס לחופשה ברומא עם אמו, טלי. המשפחה מתגוררת בקליפורניה והגיעה לישראל לחופשת מולדת. עדן גלש באינטרנט וגילה כי יש מבצע לרומא ב-199 דולר. הוא הפנה את תשומת לבה של אמו והשניים החליטו לעשות גיחה קצרה לרומא.

 

"ניסינו לבצע הזמנה באינטרנט אבל לא הצלחנו. אז התקשרנו לאל-על ועשינו הזמנה בטלפון", סיפרה טלי. "בגלל הטלפון גבו מאיתנו עוד 5 דולר לנוסע. אחר כך הם ניסו למכור לנו ארוחות, או כריך, או מושבים מוזמנים מראש או שנשלם עבור מזוודה. החלטנו שאנחנו לא משלמים שום תוספות. בטיסה של שלוש שעות אפשר להסתדר בלי אוכל", סיפרה בעוד עדן מוציא נשנושים מהתיק ומוכיח שגם בטיסה כזו צריך לאכול משהו.

 

"השירות במחלקת הזמנות היה פשוט מעולה", היא מדווחת. "הם שבו והתקשרו וניסו למכור לנו אקסטרות, אבל נשארנו עם ה-199 דולר ועוד 5 דולר על ההזמנה בטלפון. זה מאוד משתלם".

 

ד"ר רודריגו יונג, בן 35 מתל-אביב, נוסע לרומא עם חבר, ירון בנדיקט. ירון הוא זה שגילה את המבצע. "החלטנו די מהר כי אני לקראת עבודה חדשה והתאריכים התאימו לנו. שילמנו 199 דולר. באנו בלי מזוודות ולא הזמנו אוכל. קשה לי לומר כמה היינו מוכנים להוציא עבור כרטיס טיסה. אבל במחיר הזה לא חושבים הרבה", סיפר רודריגו. גם אליו התקשרו אחר כך מאל-על והציעו לו לרכוש שירותים נוספים. "אבל אמרנו שאנחנו לא צריכים כלום. בשביל 3 ימים לא צריך מזוודות ובשביל 3 שעות אפשר להסתדר בלי אוכל".

 

לגבי ואדריאן מקיסריה הפריעו המקומות בסוף המטוס. גם הם שמעו על המבצע מהאינטרנט ולא חשבו הרבה. "ממילא התכוונו לקפוץ לכמה ימים לחו"ל", סיפר גבי. "האתר של אל-על איפשר לנו לקבל מקומות בשורה 45. כשבאנו לשדה התעופה הלכנו לבידוק אקפסרס ושם אמרו לנו שאנחנו בשורה 62. זה בהחלט לא בסדר שלא מכבדים את המקומות שלנו. ברור לנו שהם שמו את כל הנוסעים של המחלקה הזו בסוף, אז למה האתר לא מעודכן בזה"?

 

גבי ואדריאן רכשו חבילה מלאה שכוללת גם מזוודה וגם ארוחה חמה כך שהם שילמו 240 דולר לכל נוסע לטיסה הלוך ושוב. "אנחנו טסים כמה פעמים בשנה וכזה דיל עוד לא היה לנו", אמר גבי.

 

עוד שניים שישבו בטיסה, וגם הביאו איתם כריכים מהבית הם אבי ודיאן, בני 23 מתל-אביב. הם ראו מודעה של אל-על בעיתון, נכנסו מהר לאינטרנט ותוך חצי שעה כבר היו בידיהם כרטיסי עלייה שאותם הדפיסו מהאתר. "היה עומס גדול באתר ופחדנו שלא יהיו לנו מקומות", סיפר אבי. "אבל הכל הסתדר. לקחנו רק מזוודה אחת ולא הזמנו אוכל. כך שיצא לנו בסך הכל קצת יותר מ-200 דולר, וזה בהחלט מחיר משתלם".

 

נוסעי המחלקה הבסיסית מקבלים שירות כמעט מלא. אמנם מי שלא הזמין ארוחה חמה לא יקבל אותה. אבל הצוות הגיש לנוסעים ב"בסיסית" גם שתייה קרה, גם תה או קפה, גם נשנושים וגם הציע לנוסעים כריכים (באגטים ענקיים עם טונה או נתחי חזה עוף) בחמישה דולר. בנוסף, הנוסעים במחלקה קיבלו כריות וגם שמיכות וכמובן גם יכלו ליהנות מעגלת המכירות של מוצרים פטורים ממס.

 

לפני הנחיתה ברומא הלכנו לקדמת המטוס לפגוש נוסעים שקנו כרטיסים במחיר של כ-450 דולר ואף יותר. שאלנו מה הם חושבים על זה שבאותו מטוס טסים אנשים ששילמו רק 199 דולר לכרטיס. אחד מהם, גיל, הסכים לומר שהוא מרגיש רע. "בעיקר משום שאני מקנא. אני עשיתי את ההזמנה כבר לפני כמה שבועות. נכון שאני נוסע לשבוע והחבילה המוזלת הייתה לשלושה או ארבעה ימים. אבל אני מרגיש קצת מטופש. ישראלים לא אוהבים לדעת שהם שילמו יותר. אולי אני אלמד להמתין עוד קצת ולתפוס כאלה חבילות. בכלל, אם זה ימשיך ככה באופן קבוע, אני אסע רק במחלקה המוזלת. הרי הם יושבים באותו סוג של מושבים ואפשר להסתדר בלי אוכל".

 

במהלך השבועות הקרובים תמשיך חברת אלעל לבצע ניסוי של טיסות מוזלות. על פי תוצאות הניסוי יוחלט בחברה אם להפעיל את המחלקה הבסיסית באופן קבוע, לאילו יעדים ובאיזה מחיר.

 

יש גם חסרונות

אם אתם מזמינים כרטיס במחלקה המוזלת של אל-על, יש כמה דברים שאתם צריכים לדעת:

 

  • אין אפשרות לביטולים או שדרוגים. הכרטוס הוא מיידי. ברגע שביצעתם את ההזמנה, כרטיס האשראי שלכם מחויב ואינכם יכולים לבצע שינויים, שדרוגים וכו'. לא להוסיף או לגרוע ימים, לא לשנות את שעות הטיסה ולא לעבור למחלקה אחרת אפילו בתוספת של נקודות או כסף וגם אם אתם חברי מועדון מתמיד זהב או פלטינום של אל-על. כמו כן, עבור כרטיסים אלה אין קבלת נקודות במועדון הנוסע המתמיד ואין החזרים על הכרטיס לאחר הרכישה.

 

  • את הבידוק לטיסה יש לבצע באתר האינטרנט של אל-על. אם תחליטו לבצע את הבידוק בדלפקים, תשלמו תוספת של 5 דולר לאדם. אבל כדאי לדעת שהבידוק באתר האינטרנט הוא מהיר מאוד ואתם ישר מדפיסים את כרטיס העלייה למטוס, עם הסימון של המושב שלכם, הבר-קוד וכל הפרטים שיש על כרטיס רגיל. כשאתם מגיעים לנתב"ג אתם הולכים לביקורת ביטחונית, מגיעים לדלפק הבידוק המהיר, וזהו.

 

  • לטיסה המוזלת מותר להעלות תיק יד במשקל של עד 8 ק"ג, לאדם. אם אתם רוצים לשלוח מזוודה במשקל עד 23 ק"ג, אתם משלמים עבורה 10 דולר לכל כיוון ויש גם תשלום על משקל עודף.

 

  • ארוחות ואוזניות למערכת הבידור ניתנות בתשלום לטיסות אלה, אבל אתם יכולים לראות את כל מערכת הבידור עם אוזניות שתביאו מהבית. את הארוחות החמות חייבים להזמין לפחות 24 שעות לפני הטיסה. אבל כריכים, תמורת 5 דולר, ניתן לרכוש במהלך הטיסה.

 

  • ההושבה בטיסה היא בשורות האחרונות במטוס, על פי בחירה אוטומטית של המחשב. אם אתם רוצים לבחור מושב ליד חלון, ליד המעבר או ליד בן הזוג - זה כרוך בתשלום של 5 דולר לכיוון לאדם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טלי ועדן סטלמך
צילום: דני שדה
מומלצים