רשתות שיווק מוכרות קוסמטיקה שלא כחוק
למרות החוק החדש, מאות תמרוקים ומוצרי קוסמטיקה עדיין נמכרים ללא סימון מועד התפוגה על האריזה. תביעה ייצוגית של מיליוני שקלים נגד רשתות השיווק מנסה לשים לזה סוף
ביולי 2009 נאסר לשווק תמרוקים ומוצרי קוסמטיקה ללא תאריך תפוגה, או לחלופין, ציון תקופת השימוש לאחר הפתיחה. החוק החדש נכנס לתוקף מבלי ליידע את הציבור, אלא את היצרנים והיבואנים בלבד. מדובר בתיקון 15 לפקודת הרוקחים, אותו יזמה והובילה הח"כית דאז זהבה גלאון.
מבדיקת "ממון" עולה כי הוראת חוק זו אינה מיושמת במלואה. שלושה חודשים אחרי הכניסה לתוקף, על המדפים ניצבים מאות מוצרים שאינם עומדים בחוק. בעקבות זאת החליטו עורכי הדין ניצן גדות ואבנר גבאי להגיש תביעות נגד משווקים מובילים, המזלזלים, לטענתם, בחוק, ולבקש להכיר בהן כתביעות ייצוגיות. התביעות הוגשו נגד רשתות שופרסל, רבוע-כחול, סופר-פארם, ניופארם והמשביר לצרכן.
בין המוצרים שנמצאו ללא תאריכי תפוגה או סימון הקופסה: צבעי שיער, שמפו ומרככי שיער, קרם גוף, מי שטיפת פה, קרם ידיים, מוצרי איפור ומשחות שיניים. על פי החוק, על כל תמרוק (כלומר, כל מוצר שיש לו מגע עם הגוף) או מוצר קוסמטי שחיי המדף שלו הם 30 חודשים או פחות יצוין תאריך התפוגה שלו, ואילו על תמרוק שחיי המדף שלו הם יותר מ-30 חודשים – תצוין תקופת התפוגה לאחר הפתיחה. ציון זה נעשה באמצעות קופסה פתוחה, ולצידה מספר החודשים שבהם ניתן להשתמש במוצר.
שימוש לאחר תפוגה - מסוכן בריאותית
"לרוב התמרוקים יש חיי מדף של כשנתיים-שלוש, כך שהשימוש לאחר תאריך התפוגה עלול להיות לא יעיל, ואף לגרום לבעיות בריאותיות", נאמר בדברי ההסבר לחוק החדש. יש לציין, כי לפי צו הפיקוח על תמרוקים (משנת 1973) חובה לציין תאריך הייצור של המוצרים הקוסמטיים או התמרוקים. במציאות, מדובר בקוד מסתורי שניתן לפענוח על-ידי היצרניות, וכך הוא למעשה מוסתר מהצרכנים. לכן נכנס לתוקף התיקון החדש, המנסה לעשות סדר כלשהו בתאריכים.
טענה רווחת היא שסימון תקופת השימוש לאחר הפתיחה אינו יעיל במיוחד, שכן מעטים יטרחו לסמן על המוצר את תאריך הפתיחה ולהתחיל את הספירה ממועד זה. מצד שני, הסימון בכל זאת נותן אינדיקציה על אורך חיי המדף. בעיה אחרת: מוצרים רבים הם ביבוא, ואין אפשרות לפקח עליהם. לכן אימץ משרד הבריאות הישראלי את ההוראה האירופית לגבי תאריך התפוגה וציון הקופסה.
התובעים: רשתות השיווק לא נערכו לחוק
מכיוון שחוק הוא חוק, גם אם הוא צולע משהו, מתכוונים עורכי הדין לדאוג לאכיפתו. "רשתות השיווק לא נערכו כראוי ליישום ההוראות החדשות, והן ממשיכות לשווק לציבור מוצרים שעל אריזתם לא מצוין תאריך התפוגה או תקופת השימוש מהפתיחה", הם טוענים. לדבריהם, מדובר בעשיית רווח שלא כחוק, ולכן בכוונתם לדרוש החזרת מלוא התמורה לציבור הלקוחות עבור התמרוקים שנמכרו באופן בלתי חוקי מ-1 ביולי. להערכתם, מדובר בנזק כולל של כמה מיליוני שקלים.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה, כי "המשרד הפיץ את דבר החוק לכל יצרני ויבואני התמרוקים וכן פירסם זאת באתר האינטרנט של המשרד". עוד אומרים במשרד, כי בשוק עדיין מצויים תמרוקים ומוצרי קוסמטיקה שיוצרו טרם תיקון התקנה. "המשרד ינחה את הרוקחים המחוזיים לאכוף תקנה זו בשטח".
בהקשר זה מדגישים עורכי הדין כי "החוק קובע מפורשות שכל המוצרים הישנים אמורים לרדת מהמדפים לאחר המועד הקובע. הפרת הוראות פקודת הרוקחים אינה דבר של מה בכך, במיוחד לנוכח העובדה כי למשווקות ניתנה תקופה של שבעה חודשים להיערך כדבעי ליישום ההוראות."
מרשת שופרסל נמסר: "שופרסל קיבלה את התביעה ואת התשובה המפורטת היא תגיש לבית המשפט".
משאר הרשתות לא התקבלה תגובה.
הכתבה המלאה מתפרסמת היום במוסף "ממון" ב"ידיעות אחרונות".