חצי חינם הורידה את מוצרי נטו מהמדפים
רשת חצי חינם, בבעלות זכי שלום, החליטה להסיר מהמדפים את מוצרי קבוצת נטו. הסיבה: נטו גברה עליה במו"מ על הזיכיון לקצפות הצמחיות של ריץ'
מותג הקצפות הצמחיות האמריקני היה במשך 14 שנה בבעלות ויטה. לצד יבוא ושיווק הקצפות הצמחיות ויטה גם ייצרה בארץ עוגות פרווה ועוגות חלביות תחת המותג ריץ' שנאפו במאפיית קפולסקי שהייתה בבעלות ויטה.
סוכני ההפצה של נטו, חברת המזון החמישית בגודלה בישראל, התבקשו לפני שבוע לבוא ולאסוף את מוצרי החברה ממדפי חצי חינם. עוד נודע כי דודי עזרא, בעלי קבוצת נטו, הורה לסוכניו שלא לאסוף את המוצרים בטענה כי הם בבעלות הרשת, שרכשה אותם.
במקביל פתחה נטו במגעים עם רשת שופרסל לבדיקת האפשרות לאפיית עוגות ריץ' במאפיית גידרון שבבעלות הרשת. מוויטה נמסר כי ימשיכו לשווק עוגות חלביות ופרווה תחת המותג קפולסקי שבבעלותם. ויטה בוחנת אפשרות לייבא לארץ קצפות צמחיות של יצרן אמריקני אחר, קטן יותר, שיתחרו בריץ', והנהלת ויטה אף ביקרה בארה"ב לצורך כך.
"המכירות לחצי חינם לא משמעותיות"
יש לציין כי בין זכי שלום, בעלי חצי חינם (עם משפחת קופרלי), לבין דודי עזרא יש היסטוריה של סכסוכי ספק-רשת. בעבר, צומצמו מכירות נטו ברשת או הוצאו לגמרי פריטים מסוימים, בגלל חילוקי דעות על מחיר, אך הפעם מדובר בהורדה גורפת מהמדפים.מקורב לקבוצת נטו אמר כי מכירות הקבוצה לחצי חינם אינן משמעותיות. מכירותיה של נטו במחצית הראשונה של 2009 הסתכמו ב-793 מיליון שקל והרווח הנקי עמד על כ-43 מיליון שקל. בין המותגים הידועים שלה: טונה פוסידון, שלושת האופים וטיבון-ויל.
קבוצת נטו ניהלה מו"מ חשאי מול ריץ' העולמית ובסיומו קיבלה את הזיכיון למותג, בעוד שבעלי חצי חינם היו בטוחים כי יישאר בידיהם יחד עם שאר נכסי ויטה. נטו ניצלה את העובדה שבפברואר השנה, בעיצומו של המשבר הפיננסי בוויטה פרי הגליל שבעקבותיו מונה לה כונס מפעיל, הודיעה ריץ' האמריקנית, שמחזור מכירותיה השנתי עומד על כ-2.8 מיליארד דולר, כי ביטלה את הזיכיון שניתן לוויטה לייבא את מוצריה לישראל בטענה שוויטה חייבת לה כ-5 מיליון שקל . עם רכישתה של ויטה על ידי חצי חינם החל מו"מ בין הבעלים החדשים לריץ' העולמית, במטרה להשאיר את הזיכיון בידיהם, אך המו"מ לא התקדם בגלל חילוקי דעות.
ההערכה היא כי ריץ' החליטה לבחור בנטו בגלל מערך ההפצה החזק שלה, ובגלל העובדה שהשנה הפסידה ריץ' לראשונה את ההובלה בנתח שוק לטובת הקצפת הצמחית של תנובה. ריץ' תופסת כיום כ-40% משוק הקצפות הצמחיות, אחרי תנובה שמחזיקה 48%. מוצרי ריץ' נמכרים כיום ביותר מ-80 מדינות.
הכתבה המלאה פורסמה במוסף "ממון"