הכנסת הכירה בזכות הצרכן לבטל עסקת שירות
ועדת הכלכלה אישרה היום את זכותו של הצרכן לבטל עסקאות שירות. במסגרת תהליכים לאישור תיקון חוק הגנת הצרכן נקבע שאפשר יהיה לבטל עסקאות שירות עם חברות התקשורת והתיירות תוך 14 יום. השלב הבא: דיון על גובה דמי הביטול
ועדת הכלכלה של הכנסת החלה לתקן את חוק הגנת הצרכן כך שייתאפשר לצרכנים לבטל תוך 14 יום עסקאות חד-פעמיות ומתמשכות לרכישת שירותים בענפי התקשורת (טלפון, אינטרנט, טלוויזיה) והתיירות. זאת, בהמשך לתיקון קודם שכבר מאפשר להם לבטל תוך אותה תקופה עסקאות מכר של מוצרים.
יוזמת התיקון לחוק, ח"כ אורית נוקד (עבודה), החלה בהליך החקיקה בכנסת הקודמת. התיקון עבר אז בקריאה ראשונה מה שמאפשר את רציפות ההליך והשלמתו לקריאה שניה ושלישית בכנסת הנוכחית. היום מקדמת נוקד את יוזמתה כסגנית שר התמ"ת והאחראית על תחום הצרכנות.
היום, הוועדה אישרה את עיקרון זכות הביטול של הצרכן לעסקאות שירות. בהמשך עבודתה על תיקון החוק תדון הוועדה, בין השאר, בנושא דמי הביטול, במידה והוצרכן לא ירצה בהמשך ההתקשרות. הוועדה תדון בעלות המתבקשת מביטול העסקה, גובהה, ומי שאמור לשאת בה. כדי שייכנס לתוקף, התיקון צריך לעבור קריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.
היום אי אפשר לבטל עסקה בלי לשלם מחיר מלא
על פי המצב כיום, בעסקאות למכר מרחוק לקבלת שירותים למיניהם (כמו חיבור לאינטרנט, כבלים ולווין ועוד), נכבלים הצרכנים לעסקות שירות מתמשכות בלי שניתנה להם אפשרות לבטל את העסקה, רק משום שהוחל מיד במתן השירות.
תיקון החוק שאושר היום יאפשר לצרכנים לבטל עסקאות מכר מרחוק תוך 14 יום מקשירת העסקה או מקבלת מסמך בכתב על פרטי העסקה, אף אם הוחל במתן השירות. בכך יהיה לצרכנים פרק זמן של שבועיים ימים בו יוכלו לבחון את השירות המוצע להם ותינתן להם זכות ביטול במידה ולא ירצו להמשיך בהתקשרות עם החברה.
תיקון נוקד מחייב את נציגי החברות להציג לצרכנים באופן בולט את כל תנאי העסקה מלכתחילה, ואם לא - להציגם לפי דרישה. התיקון גם מחייב את החברות להימנע מ"אותיות קטנות" בחוזי ההתקשרות כמו גם בפרסומות אלא להדפיס אותם באותיות בולטות.
אורית נוקד: "ניצול לרעה של קשישים ועולים"
נוקד אמרה היום, "מדובר בכשל שוק שהופך צרכנים לבני ערובה לאחר שהתפתחו להתקשר לעסקה בחולשה רגעית כתוצאה משיטות שיווק אגרסיביות. שיטות אלה מנצלות לרעה חולשות של מגזרים בחברה כמו קשישים ועולים". היא ציינה בעיקר את שירותי התקשורת שניתנים און-ליין ומתחילים מרגע ההתקשרות, מבלי שתינתן לצרכן אופציה לבטל אותו כשהתברר לצרכן שעשה מיקח טעות."כשעמדתי בראש השדולה למען הצרכן בכנסת הקודמת קיבלתי אינספור תלונות מצרכנים שהתפתו לחתום על עסקת שירות, והחליטו כעבור זמן קצר לבטלה אבל נתקלו בסירוב, משום שהחוק לא מחייב את החברות לבטל את השירות. הגיע זמן שתינתן לצרכנים זכות להתנתק משירות לא רצוי, מבלי להיות תלויים בחסדים של חברה זו או אחרת, באותם תנאים שהם יכולים להחזיר תוך 14 יום מוצר שקנו ולקבל את כספם חזרה", אמרה נוקד.
נציג ארגוני הסוחרים, אברהם בירנבאום אמר כי "באף מדינה, אפילו דמוקרטית ליברלית, אין חוק דרקוני כזה שמאפשר ביטול הסכמים בניגוד לחוקי היסוד כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק. המחוקק לוקה בחוסר הבנה ומאלץ אותנו לעתור נגדו לבג"צ. בדרך כזאת ישראל לא תהיה אור לגויים אלא חושך לגויים ולעצמה".
חברי הוועדה הח"כים נחמן שי ואלי אפללו (קדימה) ברכו על יזמת החקיקה. אפללו ציין את מבצעי השיווק של נציגי חברות שעוברים מדלת לדלת ומפתים צרכנים במכשירים ללא תשלום ושירותי חינם לתקופה מסוימת מבלי שהצרכן יהיה מודע להתחייבות שתעלה לו ביוקר במהלך העסקה.
בענף התיירות מתנגדים
גם ארגוני הצרכנים הוסיפו את תמיכתם בחוק החדש וציינו שהוא בא לתקן עוולות רבות גם במהלכה של עסקה מתמשכת, של שינוי היקף ואיכות השירות וחיובם בתשלומים שלא כדין. הם הדגישו את הצורך בהחלת החוק גם על עסקאות חד-פעמיות, בעיקר בשירותי התיירות. עוד דרשו למנוע מהחברות להפריד בין מתן מכשיר חינם (כגון לחצן מצוקה לקשישים) למתן השירות כך שביטול השירות יכלול גם השבת המכשיר וימנע מהחברות להתחשבן על המכשיר.
הכללת שירותי התיירות בחוק החדש נתקלה בהתנגדות של העוסקים בענף בטענה שהתיקון מקשה על התנהלות עסקיהם בהשוואה למגבלות שבחוקי התיירות הקיימים.
לפי פרשנותם, אם החוק מאפשר את ביטול ההתקשרות גם לאחר שהחלה בפועל, הרי מי שקנה חבילת תיור לשבוע -שבועיים, יוכל להתחרט ולבטל את העסקה כעבור יומיים.
משרדי התיירות והתמ"ת טענו כי המגבלות על עסקאות התיירות התגבשו בנוסח החוק המקורי בהתייעצות עם נציגי הענפים השונים. בתשובה לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) הם הודו כי ההתייעצויות נעשו לפני יותר משנתיים. "משהו השתנה מאז", אמר והורה למשרדים לשבת מחדש עם נציגי התיירנים ולגבש אתם הסכמות חדשות.