3 מיליון שקל יושקעו בקמפיין לחיסכון בחשמל
במשרד התשתיות רוצים שנחסוך בחשמל והחליטו להשיק קמפיין פרסומי שיסביר לציבור איך לעשות זאת. עלות הקמפיין - כ-3 מיליון שקל. יוצרי הקמפיין: "כשהמסר הוא חיסכון - גם הקמפיין צריך להיות חסכוני". גורם בענף הפרסום אמר ל-ynet: אפשר להפיק קמפיין טוב יותר בכ-2 מיליון שקל
כמה עולה לחסוך בחשמל? לא מעט, מסתבר. משרד התשתיות עומד לצאת בקמפיין פרסומי, שיעסוק בחיסכון בחשמל, בהוצאה של 2.9 מיליון שקלים.
הקמפיין יהיה מבוסס על תשדירים קצרים ופשוטים של חצי דקה, שיהיו בנויים על סאונד וכתוביות בלבד, ללא תמונות. "באנו לגזול חצי דקה מזמנכם כדי לדבר אתכם על חיסכון באנרגיה", ישאל פס הקול, ויענה בהצעות פשוטות כמו לכבות אורות מיותרים, לכוון את המזגן לטמפרטורה של 19 מעלות ואת מכונת הכביסה ל-40 מעלות, לכבות את מכשירי החשמל כשיוצאים מהבית ואת המחשב בלילה "כי אין לנו אנרגיה מיותרת", יזכיר התשדיר, מבלי לשכוח לציין את הקרדיט למשרד התשתיות.
הקמפיין יושק באינטרנט למשך שלושה שבועות, וברדיו ובטלוויזיה למשך שבועיים בלבד - שבוע שידורים, שבוע הפסקה ושוב שבוע שידורים. בקמפיין הטלוויזיוני הושקעו כשני מיליון שקלים, והשאר - ברדיו ובאינטרנט.
האם לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) נהגה בעצמה בחסכנות בתכנון הקמפיין? "זהו קמפיין צנוע ביותר", הצהירה דפנה ז'קוביץ הרמן, אסטרטגית בלפ"מ ומיוצרות הקמפיין, במסיבת עיתונאים שכינס שר התשתיות, עוזי לנדאו, בנושא התייעלות אנרגטית. "המדיום הוא המסר, וכשהמסר הוא חיסכון - גם הקמפיין צריך להיות חסכוני".
האמנם? גורם בענף הפרסום, שבדק את עלותו של קמפיין כזה, אמר ל-ynet כי ניתן להפיק קמפיין פרסומי מושקע - כולל סט צילומים עתיר אפקטים - בשני ערוצי הטלוויזיה, בהשקעה של כמיליון וחצי שקלים, וקמפיין פרסומי ברדיו ובאינטרנט גם יחד בתקציב כולל של 500-700 אלף שקלים.
קמפיין הפרסום הזה גם מעלה את השאלה, האם הוא נחוץ, לאחר שחברת החשמל משדרת במשך שנים קמפיין דומה. "ביצענו סקרים שמצאו ש-83% מהציבור חושב שקמפיין כזה הוא חשוב", מסבירה ז'קוביץ'-הרמן. מדוע, אם כך, יש צורך לפרסם נושא שהציבור כבר מודע לחשיבותו? מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, הסביר כי: "צריך לפרסם גם דברים שהציבור מכיר בחשיבותם. הציבור רוצה לחסוך בחשמל, ורוצה שיתנו לו כלים כדי לדעת איך חוסכים".
"משרד התשתיות שם לעצמו מטרה לשנות את תרבות הצריכה בישראל", הצהיר לנדאו במסיבת העיתונאים, "לנו, לירוקים ולחברת החשמל יש מטרה משותפת: לכבוש את אמון הציבור כדי להביא אותו להשתמש במים ובחשמל בצורה חסכונית יותר".