"למה פלאפון לא מניחה לבני האוטיסט"?
בחור הלוקה בתסמונת אספרגר הוחתם על עסקת מודם סלולרי עם פלאפון למרות שלטענת הוריו הוא נכה 100% ואינו כשיר לכך. ומאז הוריו מנסים לבטל את העסקה ונכשלים, בלשון המעטה - החוב שלו הועבר למשרד עורכי דין ותפח ל-6,062 שקל למרות שמעולם לא מימש את העסקה
טעויות קורות, אבל ישנן טעויות עדיף שלא היו קורות באופן שבו קרו. בחור הסובל מתסמונת אספרגר (אחת מתסמונות הספקטרום האוטיסטי) חתם על מסמכי רכישת מודם סלולרי מפלאפון ולא גילה להוריו.
יתכן כי ההחתמה של בחור בעל שיקול דעת מוגבל אירעה בטעות. אפשר לגלות נדיבות ולהניח שאנשי המכירות שעצרוהו כדי להחתימו על העסקה לא הבינו שהוא לוקה בתסמונת ולא ממש כשיר לחתימה. אבל מה שקרה מאז, גרם לעוגמת נפש רבה לבחור ולמשפחתו, ולכאורה אף מאיר את החברה באור לא מחמיא במיוחד.
"מאוד ברור לעין שבני אינו בחור רגיל", אומר ל-ynet אביו. "שני משפטים איתו מספיקים כדי להבין זאת. הוא מגמגם מאוד שיקול הדעת שלו אינו כשל בחור אחר בגילו, ובטח שהוא גם לא נוהג לחתום על מסמכים לבד. 95% מהזמן הוא צמוד אלי. ובאחת הפעמים הנדירות שנתנו לו לנסוע למשחק כדורגל לבד, בספטמבר 2008, הסתבר לנו שהוחתם באזור תחנת מרכזית המפרץ על עסקה עם פלאפון: מבצע מודם סלולרי שכוללת מחשב נייד חינם.
"הנציגים אמרו לו שהוא יוכל ללכת למשחק אחרי שיחתום על המסמכים והוא, לא בחור רגיל, הבין את דבריהם כפי שהם. הוא חתם, קיבל את המודם, לא השתמש בו עד עצם היום הזה, לא לקח מעולם את המחשב הנייד, ובאותה נקודת זמן גם לא סיפר לנו על כל העניין".
"חשבתי שמדובר בהונאה"
לטענת הוריו, הם גילו את דבר החתימה ביום בו קיבלו חיוב שני מחברת פלאפון, חודשיים וחצי אחרי אירוע ההחתמה. "אני משלם על מכשיר הפלאפון שלו ולכן קיבלתי את החיוב", מספר האב. "בכלל מדובר במספר מת שאנחנו לא עושים בו שימוש. התקשרתי לויזה וביטלתי את העסקה כי חשבתי שמדובר בהונאה. ואז התקשרו בכעס מפלאפון, ואמרו לי שיש להם חתימה. חששתי שמדובר בהונאה, ובפלאפון אמרו לי להגיש תלונה במשטרה לכן הלכנו להגיש תלונה במשטרת רמת גן.
"כעבור שבוע-שבועיים אמרו לנו שהאירוע התרחש בקריות, לכן נסענו למשטרת זבולון והגשנו שם את התלונה. כל אותו הזמן התנהלתי מול שירות הלקוחות של פלאפון, עד שקיבלתי מכתב ממשרד עורכי דין שעובד בגבייה עבור החברה".
לדבריו, כעבור תקופה של כעשרה חודשים, גילה האב כי בנו הוא זה שחתם על המסמכים. "הייתי בטוח שמדובר בהונאה, אחרת הרי לא הייתי פונה למשטרה", הוא מסביר.
"חודשים הבחור היה בפאניקה והסתיר את המודם בארון, באריזתו. כלומר העסקה לא מומשה. ברגע שנודע לי שהוא החותם, ונחשף בפני הסיפור כולו, פניתי לפלאפון בבקשה לבטל את העסקה, שכן מדובר בבחור הסובל מ-100% נכות נפשית, המוכר על-ידי ביטוח לאומי, המחזיק בתעודת נכות ואינו יכול לחתם על מסמכים בלי אפוטרופוס. אבל פלאפון כבר הפנו אותי למשרד עורכי הדין, מרגע זה, הכל היה קר לחלוטין".
משרד עורכי הדין של פלאפון: "פלאפון מוכנה לפשרה"
בינתיים, מספר האב, החוב של המשפחה לפלאפון הלך ותפח והתנפח מ-2,500 שקל ל-6,000 שקל. הוא פנה אז לעורכת הדין טל מליק, שכתבה ב-3 בספטמבר 2009 מכתב למשרד עורכי הדין של פלאפון, ובו דרישה לביטול העסקה. "מיותר לציין כי הנכות ממנה סובל מרשי", נאמר שם, "אינה מאפשרת לו לחתום על מסמכים בשיקול דעת". עוד כתבה עו"ד מליק שעקב כך, נפל לכאורה פגם בחוזה, ושמוטב כי יבטלוהו או שהמשפחה תפנה לערכאות משפטיות ולעיתונות.
ב-5 בנובמבר נתקבלה תשובה בכתב מהמשרד, בשם חברת פלאפון. במכתב מטעמם נאמר שחובו בתיק ההוצאה לפועל הוא 6,062 שקל אבל "לצורך פשרה בלבד, מרשתנו נכונה לבחון הצעה ולפיה החוב ייחשב כמסולק בכפוף לתשלום הסך של 4,000 שקל".
לפי האב, הוא שוחח במהלך התקופה עם משרד עורכי הדין, ואלה אף דיברו עם פלאפון על הפרשה, כשהוא היה על הקו. כלומר, גם מדברי האב וגם מהמכתב ששלחו עורכי הדין עולה שפלאפון ידעה לכאורה על לקותו של הבן.
בצר להם, פנו המשפחה ועורכת הדין ל-ynet. אחרי פניית ynet התקשרה היום (ד') לאב נציגת שירות לקוחות של פלאפון.
"אחרי פנייתנו ל-ynet היא התקשרה ואמרה לי שהם מוכנים לבטל את החוב", מוסר האב, "אבל רק אם יקבלו את כל המסמכים הרפואיים שלו. למה פלאפון לא מניחה לבני האוטיסט? אחרי כל מה שעברנו הם גם רוצים להיכנס איתי לדו"חות פסיכיאטרים שלו והשד יודע מה. לא מספיק שהשפילו אותי כל התקופה, עכשיו הם מענים אותי בעוד עינויים"?
עורכת דין טל מליק: "מפחיד שענק כלכלי כמו חברת פלאפון, לא מודה בטעותה. וגורמת למרשי ולמשפחתו עוגמת נפש".
מפלאפון נמסר בתגובה: "פלאפון היא החברה היחידה במשק המעסיקה במשרה מלאה כ-100 בעלי מוגבלות פיזית ונפשית במוקד טלפוני ייחודי.
"לגופו של עניין, על פי תנאי הרישיון אנו מחויבים לספק שירותים לכל לקוח, אלא אם הוכח שהוא זקוק לליווי אפוטרופוס במעמד המכירה. יודגש, כי מעולם לא צוין בפני נציגינו כי הלקוח אינו כשיר לחתום על העסקה, לא בשלב ביצועה ולא לאחר מכן.
"גם החתימה על הטפסים נבדקה והינה חתימתו המקורית של הלקוח. מייד עם היוודע דבר היותו של הלקוח בלתי-כשיר לביצוע עסקה, יצרנו קשר עם האב ואפשרנו ביטול העסקה. כמו כן, בוטל ההליך המשפטי".