התיקון לחוק הגנת הצרכן יועבר להצבעה בכנסת
ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק הגנת הצרכן. בין היתר, יינתן פרק זמן של יותר משבועיים לביטול עסקאות שירות שהיתה בהן הטעיה מהותית. התיקון צפוי להיכנס לתוקף רק ב-15 במרס בעקבות בקשת החברות
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את תיקון 22 לחוק הגנת הצרכן, שהציע משרד התמ"ת, הכולל תיקונים בכמה וכמה סעיפים בחוק.
התיקון לחוק יגיע למליאה תוך כשבוע-שבועיים וצפוי כי יאושר. עם זאת, נציגי מירס, HOT וערוץ הקניות שהשתתפו בדיון ביקשו לקבל הארכה והוועדה נעתרה, ולכן התיקון ייכנס לתוקף ב-15 במרס 2010.
התיקון כולל את זכות הביטול של הצרכנים לעסקאות שירות כמו אינטרנט וכבלים תוך 14 יום. בנוסף, משך הזמן שבו ניתן יהיה לבטל עסקת שירות שנעשתה כתוצאה מהטעיה מהותית או מצוקה, יהיה תוך "פרק זמן סביר" מיום כריתת העסקה ולא רק תוך 14 יום - כנהוג היום.
היה צורך בתיקון הסעיף משום שהטעיה או ניצול מצוקה מתגלים בדרך כלל בשלב מאוחר יותר ובאופן שאינו תלוי במועד עשיית עסקת שירות.
עם זאת, בוועדה נענו לבקשת איגוד לשכות המסחר והשאירו את ההגדרה של "הטעיה מהותית בנסיבות העניין", על מנת לאזן בין הזכות לביטול תוך זמן סביר לבין שמירה על זכויותיהם של בעלי העסק.
קניתם במזומן תקבלו החזר במזומן
עוד נקבע כי המוכר יחזיר את התמורה לצרכן באופן בו קיבל את הכסף, כלומר אם קיבל כסף במזומן עליו להשיב לצרכן את התמורה במזומן ולא בזיכוי.
בנוסף נקבע כי הצרכן יחזיר את המוצר במקום בו נעשתה העסקה. סעיף זה בא להגן על מקרים בהם העסקה נעשתה בבית הלקוח. עם זאת, באפשרותו של העוסק לתבוע את נזקיו באם חלה הרעה משמעותית במצב הנכס, לאחר שימושו של הצרכן בו.
הצעת החוק אף מבקשת להרחיב את סמכות שר התמ"ת בנושא גודל האותיות המינימלי בחוזה אחיד גם לפרסומות, לגביהן עלו טענות ש"האותיות הקטנות" הן לעיתים קרובות קטנות מדי.
עוד מוצע לתקן סעיף בחוק שעינינו פרסומת המכוונת לקטינים, כך שתתווסף לו הוראה מפורשת האוסרת על פרסומת ונקיטת דרך שיווק העלולות להטעות קטין, לנצל את גילו, תמימותו או חוסר ניסיונו או לעודד פעילות שיש בה כדי לפגוע בגופו או בבריאותו הגופנית או הנפשית. הפרת ההוראה הזו היא עבירה פלילית.