רוצה להתנתק בגלל הולמרק? עבור בוחן טריוויה
לקוחות yes שביקשו להתנתק בגלל הסרת הערוץ התבקשו לענות על שאלות כמו "אלו תוכניות היו בהולמרק?" - אף שמותר להתנתק גם אם לא צפיתם מעולם בערוץ. בכיר מועצת הכבלים והלוויין: "בגלל ריבוי הטרמפיסטים, נשקול להבא פיצוי אחר על הסרת ערוץ"
האם מי שרוצה להתנתק מ-yes בגלל הסרת ערוץ הולמרק מלוח המשדרים צריך לעבור מבחן טריוויה? כך אירע לשני לקוחות של החברה שביקשו להתנתק משירותי הלוויין באחרונה עקב הורדת הערוץ, וזכו לחידון הולמרק מטעם המוקדנית.
ערוץ הולמרק סיים את עסקיו בישראל וראשיו החליטו להסיר את הערוץ משידורי חברות הכבלים והלוויין היום (ב'). עקב ההסרה, לפי תקנה שהתקינה מועצת הכבלים והלוויין כבר לפני יותר משנה, יכולים לקוחות HOT ו-yes שהצטרפו לחברות במבצע שכולל תקופת התחייבות, להתנתק מהחברות מבלי שהן יכולות לגבות קנסות יציאה במשך 30 יום ממועד הסרת הערוץ.
אבל שני הלקוחות, שביקשו לממש את זכות ההתנתקות שלהם, נתקלו בשאלון. הלקוח הראשון נשאל על-ידי המוקדנית, "מתוך עניין", לדבריה, האם הוא יודע מה מספר הערוץ בשלט.
"פה זו לא בסטה בשוק הכרמל"
הלקוח השני עבר תשאול מקיף יותר. "התקשרתי ל-yes כדי להתנתק והמוקדנית שאלה אותי: 'אתה צופה בהולמרק'"? הוא מספר ל-ynet. "עניתי שיוצא לי לפעמים לצפות בערוץ. 'אז אלו תוכניות היו לנו שם'? היא הקשתה. היא גם אמרה לי שאם אני לא יודע את התשובה זה אומר שלא צפיתי בהולמרק והוסיפה: 'לכן אין שום סיבה שינתקו אותך'.
"אמרתי לה שאין כזה דבר, מרגע שמורידים את הולמרק זה כמו שמכרו לי וידיאו בלי כפתור של הרקורד. זה לא אותו מוצר. אמרתי לה שאני יכול להתנתק מאיזו סיבה שאני רוצה בגלל זה והיא התריסה: 'אתה לא נשמע לי משפטן, פה זו לא בסטה בשוק הכרמל, אתה לא יכול להתנתק בלי לשלם קנס יציאה אם לא צפית בהולמרק".
הלקוח מחכה כעת לתשובה סופית מהחברה בעניין ניתוקו. "ל-yes אין זכות לבדוק אם אני אכן צופה בערוץ", הוא אומר. "ובכל מקרה, החברה הרוויחה את הנטישה ביושר".
מועצת הכבלים והלוויין: "בהסרת הערוץ הבאה נשקול פיצוי אחר"
ואכן, בתקנה אין כל אזכור לכך שחברת הלוויין יכולה לתשאל כך לקוחות ולשמש כפוליגרף או כחידונאית. ברגע שהלקוח מצהיר כי הסיבה לניתוק היא הסרת הערוץ, עליה לנתקו בתוך 24 שעות, גם אם הפנייה נעשתה באמצעות פקס או אימייל.
הלקוח בפירוש לא חייב לצפות בפועל בערוץ כדי להתנתק מחברות הכבלים והלוויין בלי קנס בימים קצובים אלה. מספיק ששילם על חבילה של X ערוצים מדי חודש, וכעת הוא מקבל תמורת אותו סכום X-1 ערוצים. מדוע רק לחברות מותר לגבות "קנסות"?
החברות סובלות עקב כך מעומס על מוקדי השירות ומתופסי הזדמנויות למיניהם, אבל האם מדובר בישראלי התחמן שלא רוצה לצאת פראייר, או בישראלי שמבקש לחמוק מחגורת החנק, שהיא לעיתים החוזה עם החברות הלוויין והכבלים, חוזה שדמי היציאה ממנו פעמים רבות דרקוניים?
מבחינת לקוחות רבים, שאינם צופי הולמרק, הגיע יום השחרור. אבל אין ספק שמדובר בפרצה בתקנה. החברות החליטו שלא להביא אלטרטיבה במקומו ומועצת הכבלים והלוויין לא דרשה תחליף, משום שקשה היה למצוא ערוץ עם הרכב סדרות וסרטים דומה. חבילת הבסיס שהצרכן משלם עליה במיטב כספו הצטמקה.
חלק מהצרכנים נפגעים בלאו הכי; למשל חובב הולמרק, שרכש חבילת טריפל של HOT ומבקש להתנתק מהטלוויזיה בכבלים, יתבקש לשלם את ההפרש על קו הטלפון והאינטרנט כי זה כבר לא יהיה אותו מבצע.
בכיר במועצת הכבלים והלוויין מאשר כי ההחלטה אינה תלויה בכך שהצופה צפה בערוץ הספציפי. "אנו מודעים לתופעת הטרמפיסטים שמנצלים את הסרת הערוץ, כדי להתנתק ללא קנס, ולכן ייתכן שבהסרת הערוץ הבא, ההחלטה תהיה מאוזנת יותר.
"בדילמה הבאה, יתכן שנמצא לנכון לפצות את הצרכן באמצעים אחרים: הורדה במחיר, או מציאת ערוץ חלופי. זו לא הפעם ראשונה בשנה ורבע האחרונה מאז שההחלטה נכנסה לתוקף שבה הוסרו ערוצים, אבל זו פעם ראשונה שיש סערה כזאת סביב העניין. אני חושב שהיא תשכך בקרוב".
מ-yes נמסר בתגובה: "השיחה המתוארת היא בניגוד להנחיות החברה, ואנו נפעל לרענון הנהלים".