שתף קטע נבחר

 

הבנק תובע אתכם? אל תרימו ידיים

אחוז גבוה מהלקוחות הקטנים והבינוניים בבנקים לא מגישים בקשת רשות להתגונן, בעת שמוגשת נגדם תביעה לתשלום חוב. מסתבר שבקשה כזו עשויה גם לעכב באופן משמעותי את מועד התשלום וגם להפחית את החוב, אז למה לוותר?

הבנק תובע אתכם על חוב? אל תרימו ידיים. מסתבר שהסיכויים להפחית את תשלום החוב גדולים. אחוז גבוה מהלקוחות הקטנים והבינוניים בבנקים לא מגישים בקשת רשות להתגונן, בעת שמוגשת נגדם תביעה כזו. לדברי אמנון שוורץ, מנכ"ל שגיא חישובי ריבית, המספר מגיע ל-80%, כשמדובר לרוב בסכומים "קטנים" של עד 500 אלף שקל.

 

לטענתו, במקרים בהם כן הוגשה בקשת רשות להתגונן, נוטים הבנקים להתפשר עם הלקוחות. "בדרך כלל הבנקים מוותרים על הריבית החריגה ומגיעים להסכמים עם הלקוח, תוך פריסת חובותיו" אומר שוורץ. הסיבה לכך היא שגם הבנקים אינם מעוניינים בהליך משפטי ארוך ומייגע.

 

אין חסינות אוטומטית

ברגע שמוגשת בקשת רשות להתגונן, נקבע הדיון בתיק, בדרך כלל, מספר חודשים לאחר מכן, כך שללקוח ניתן זמן להתמודד מול תביעת הבנק. לעומת זאת, אם הלקוח לא מגיש בקשת רשות להתגונן, הבנק יכול לבקש קבלת פסק דין באופן מיידי. כשבידו פסק הדין רשאי הבנק, אם הלקוח אינו משלם, לגשת להוצאה לפועל על מנת לממש את זכותו.

 

יש לציין כי בקשת רשות להתגונן אינה מעניקה באופן אוטומטי חסינות מפני התביעה, וכן אינה הופכת אותה באופן מיידי לבלתי מוצדקת בעליל. את הבקשה יש לנמק היטב ורצוי שתהיה מלווה ביעוץ משפטי ומקצועי.

 

שוורץ טוען כי במקרים רבים ניתן להפחית גם את החוב המקורי בשל טעויות חישוב של הבנקים. בין הייתר, בגין גביית ריביות מעבר למוסכם, ביצוע התניית שרות בשרות בניגוד לחוק ועוד. אז למה רבים נמנעים מלהתגונן? לדברי שוורץ רבים מן הלקוחות נרתעים מהפרוצדורה הכרוכה בכך וכן מהעובדה שהליך כזה כרוך בעלויות שונות.

  

באופן כללי בהתנהלות מול הבנק, על מנת שלא להיות מופתעים מקבלת תביעה לתשלום מיידי של כל החוב, רצוי לעדכן את הבנק באופן שוטף לגבי ההתפתחויות במערכת העסקית, חיוביות ושליליות כאחד. "לא כדאי להעמיד את הבנק בפני עובדות - אם ידוע על הוצאה גדולה שיכולה להכניס את החשבון למינוס משמעותי, רצוי מאוד לעדכן את הבנק ולהודיע מתי תוכלו לכסות את המינוס. הבנק גמיש יותר כשהוא מודע למה שקורה" אומר שוורץ.

 

האם התבצעה העברת כספים באופן סלקטיבי?

למי שבכל זאת הגיע למצב בו הגיש נגדו הבנק תביעה מציעים בחברת "שגיא חישובי ריבית" לבצע כמה פעולות:

 

  • ברגע שלקוח מקבל תביעה מבנק הוא חייב להגיב תוך 30 יום. קודם כל עליו לדרוש מהבנק את כל מסמכי החשבון על מנת לבדוק את הנתונים. במידה שהבנק מסרב להעביר את המסמכים, הלקוח פונה לביהמ"ש בבקשה לקבל רשות להתגונן. בשגיא מדגישים כי קיים פסק דין של ביהמ"ש העליון הקובע כי אם בנק לא מעביר מסמכים, הלקוח מקבל באופן מיידי רשות להתגונן.

 

  • יש לבדוק האם חוייבתם בפעולות לא חוקיות, כמו חיוב בהוצאות משפטיות הכוללות שכר טרחת עו"ד של הבנק. לפי תקנות בנק ישראל אסור לחייב לקוח בהוצאות משפטיות לפני שיש פסק דין בתיק.

 

  • האם הבנק הסכים לקבל העברות כספים של קופות גמל ותוכניות חיסכון, אך במקביל החזיר צ'קים שלכם? ברגע שבנק מחזיר צ'קים ובמקביל הוא מאפשר העברות כספים לחסכונות שמופקדים בבנק, מהם הוא נהנה, זהו מצב לא תקין שעשוי לשמש לרעתו של הבנק. 

 

  • צריך לחשב את העמלות והריביות שגבה הבנק ולוודא שהם תואמים את ההסכמים שנערכו עמו. במקרים מסוימים הריביות והעמלות שהלקוח חויב בהם בפועל גבוהים מהריביות והעמלות שעליהם סוכם עם הבנק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים