אמון הציבור: הורדת המע"מ לא תעזור לצרכנים
כשהמע"מ עלה, המחירים עלו. האם המחירים ירדו עם הורדת המע"מ? גלית אבישי, יו"ר ארגון אמון הציבור, אומרת: "בדקנו והגענו למסקנה חד-משמעית: כשהמס עולה, המחירים עולים בהתאם, אבל כשהוא יורד, המחירים נשארים כמו שהם. עדיף היה לא להעלות, כי כשמורידים זה לא מתקן את הנזק"
"הורדת המע"מ לא תעזור לצרכנים". כך אומרת ל-ynet גלית אבישי, יו"ר ארגון "אמון הציבור" המגן על זכויות צרכנים והיו"ר לשעבר של המועצה לצרכנות, על רקע החלטת האוצר להוריד את המע"מ ב-16% ביום שישי הקרוב. "עשינו הרבה מחקרים על כך, וראינו שכמעט כל העלאה של מסים עקיפים גורמת לעלייה של המחירים, ואילו הורדה שלהם לא מורידה אותם".
"זה נכון לא רק על המע"מ, אלא גם על מס הקנייה ועל כל שאר מסי הצריכה (כמו המסים על סיגריות, אלכוהול ומכוניות, ת.ג)", אומרת אבישי, "זה חד משמעי: כשהמס עולה, המחירים עולים בדיוק בהתאם להתייקרות בשוק, ואילו כשהמס יורד, הם פשוט לא משתנים. זה עולה מכל המחקרים שעשינו בצורה מובהקת שאינה ניתנת לפרשנויות שונות".
כיצד את מסבירה זאת?
"כשהמס עולה, זאת הזדמנות בשביל הסוחרים להעלות את המחיר, והם לא יחמיצו אותה. כשהמס יורד, לעומת זאת, אי אפשר לכפות עליהם להוריד את המחיר כי המחירים אינם בפיקוח. הצרכנים אינם זוכרים בדיוק את המחיר שלפני הורדת המס, וגם כשהם זוכרים, אף אחד לא ממש שואל אותם. תמיד אפשר לבוא ולהגיד שהמחיר עלה מסיבה עניינית כזאת או אחרת, ושההעלאה מתקזזת עם הורדת המס. נורא קל לזייף בדברים הללו".
"אין ספק שאם השוק יהיה תחרותי יותר, יש סיכוי גדול יותר שהירידה במס תוטמע בירידת המחירים. יכול להיות שמערכת האיזונים והבלמים של השוק כן גורמת למחיר להתיישר עם שיעור המס בטווח הארוך, אבל אלה דברים שקשה לבדוק אותם. את האפקט של העלאת המס, לעומת זאת, קל לבדוק: הוא מיידי".
המסקנה המתבקשת ממה שאת אומרת היא נורא פשוטה: עדיף שהממשלה והכנסת יעזבו את המע"מ בשקט, לא יעלו אותו ולא יורידו אותו.
"חד משמעית כן. אם המטרה של המשחקים הללו היא פעם למלא את קופת המדינה ופעם להקל על הצרכנים, הרי שאת המטרה השנייה מפספסים פעם אחרי פעם, ועדיף היה שלא להעלות את המע"מ, כי הנזק שנגרם כשמעלים אותו אינו מתוקן כשמורידים".