תחילת שנה היא זמן מצוין לבקש העלאת שכר
כל מי שחושב ששיחת שכר היא פגישה שיוזם הבוס - טועה. המעסיק שלכם יעדיף להיפגש אתכם כדי לשמוע איך מילאתם את המשימות שלכם באופן יוצא מן הכלל - במקום לדבר על העלאת שכר. אתם - ורק אתם צריכים לדאוג לתנאי ההעסקה שלכם. עשר הערות לקראת דיון השכר הקרוב
תחילת השנה היא זמן טוב לשפר עמדות, ובין השאר להשיג תנאי שכר טובים יותר במקום עבודתכם. ואולם, כל מי שחושב שהעלאות שכר הן אירוע שהבוס יוזם – שוגה. ספק אם המעסיק שלכם יהיה זה שיזמן אתכם לחדרו כדי להכריז על העלאת השכר שקיבלתם. אתם ורק אתם הם אלה שצריכים לדאוג לתנאי ההעסקה שלכם.
מיותר לציין כי הבוס יעדיף תמיד להיפגש ולשמוע מכם כי מילאתם את המשימות שהוטלו עליכם באופן יוצא מן הכלל וכי בכוונתכם להמשיך ולהשקיע את מלוא מרצכם בעבודה – ולא על השכר שלכם.
כבר בעת כניסתכם למקום עבודה חדש מומלץ לקבוע את המועד שבו תוכלו לדבר על העלאת שכרכם. אך גם אלה מבינכם שלא עשו זאת יכולים לשפר את שכרם, אם יבצעו כמה מהלכים לפני כניסתם לשיחת שכר עם המנהל.
1. בטחון עצמי. כנסו לפגישה עם ביטחון עצמי ביכולתכם למצוא עוד אופציות לתעסוקה. לשם כך כדאי לכם לבדוק באתרי האינטרנט את מצאי העבודות בתחום שלכם. בדיקה כזו יכולה להעלות שיש עבודה אחרת שאתם מעדיפים, אך גם אם לא לפחות תוכלו להרגיש שיש אופציות בשוק. זה המסר שעליכם לשדר במהלך השיחה עם הבוס שלכם.
2. מידע זה כוח. כפי שעדיף לרכוש מוצר שבו אתם מעוניינים לאחר שערכתם השוואת מחירים בכמה מקומות – כך מוטב להגיע לדיון שכר לאחר שבדקתם מה רמות השכר בתחום עבודתכם ועם הוותק שלכם. בדקו את טבלאות השכר באינטרנט וקבלו מושג מה נהוג לשלם על משרות זהות במקומות אחרים.
3. שכר זה לא רק כסף. בדקו מחדש את הצרכים שלכם. ייתכן שתגלו כי בשלב זה של חייכם רכב חברה חשוב לכם יותר מהעלאת שכר, או אולי ימי חופש נוספים חשובים יותר. הגדירו לעצמכם מה אתם חייבים ממש ועל מה אתם יכולים להתפשר. שימו לב: לא פעם הארגון מתקשה להעלות את שכר העובדים, למשל משום שמהלך כזה דורש אישור דירקטוריון. עם זאת ניתן למצוא פתרונות יצירתיים שיאפשרו לכם להגדיל את הכנסתכם.
4. מומחיות. הגדירו מחדש את המומחיות המקצועית שלכם – זה יקנה לכם תחושת ערך כלפי עצמכם – וגם מצד המעסיק אליכם. חשבו אילו חידושים יש בתחום שלכם, אילו דברים מיוחדים עשיתם ובמה התבלטתם. הזכירו לעצמכם ולבוס שלכם שאתם לא עוד בורג במערכת הארגונית, אלא מומחים מותג, אם תרצו.
5. שיחה בארבע עיניים. נהלו את שיחת השכר פנים אל פנים, מאחר ששיחות פרונטאליות מקשות על האחרים להתעלם מכם ומבקשותיכם - בוודאי בהשוואה למיילים מהם אפשר להתעלם בקלות. קבעו פגישה אישית.
6. שקפו את רוח החברה. נסו להתאים את אופן התנהגותכם לזה של הממונים עליכם. באופן זה תשקפו להם את עצמם ואת רוח החברה. זכרו - מנהלים אוהבים לראות ההשתקפות של עצמם ושל ערכיהם, כך שלכל מי שהולם את מהות החברה קל יותר לשמור על מעמדו ולחזק אותו.
7. שפת גוף. בעת שיחת השכר הקפידו על שפת גוף אמינה, הכוללת יצירת קשר עין, הנחת הידיים מעל גובה המותניים בעת השיחה, הפניית הרגליים היישר לכיוון המעסיק או בן שיחכם, והימנעות מהסתרת כפות הידיים – לא מאחורי הגב, לא בכיסים ולא מתחת לשולחן.
8. נהלו שיחה עניינית. שכנעו את הממונה עליכם בצורה עדינה ולא בצורה אגרסיבית ותובענית. איש אינו אוהב שמכופפים לו את היד. התבטאו בצורה נעימה, עניינית, והולמת.
9. סיכום פגישה. סכמו בתום הפגישה את הנקודות לביצוע – לעתים מתרגשים יתר על המידה וניתן לצאת מפגישה כזו בלי סיכום מסודר של הנאמר בה. יש העלאת שכר? אם כן - מתי? אם לא - מתי מדברים על העלאת השכר בפעם הבאה?
10. הצגת יכולות. שמרו על עניניות ומקצועיות. העובדה שאתם רוצים לקחת את המשפחה לחופשה או לקנות בית חדש אינה נמנית עם רשימת הדברים שמעניינת את המעסיק שלכם. ספרו על תרומתכם לחברה והדגישו שבזכותו יכולותיכם החברה מתקדמת. אלו התכנים שאמורים לייצר עבורכם את ההערכה ואת התגמול.
במאמר מוסגר ניתן לציין כי אם הגעתם למצב שרק בעת שיחת השכר שלכם הבוס שומע מה תרומתכם לחברה ובמה הצטיינתם - מצבכם לא טוב.