שתף קטע נבחר

מחיר האלכוהול המיובא השתנה - אבל לא לצרכן

השלב הראשון ברפורמת המיסוי יצא לדרך ומחירי הוויסקי ליבואנים ירדו ב-6%-37%. עם זאת מחירי הוודקות הזולות עלו ב2%-42%. אבל השינויים האלה, לטוב ולרע, עדיין לא הגיעו לצרכנים לא בברים ולא ברשתות השיווק. "ייקח זמן עד שנעכל את השינוי" אומר ברמן חיפאי. בעל בר תל אביבי: "אם באמת רוצים להוריד את המחירים בת"א שיחדלו מאיומי הסגירה"

האם מחירי האלכוהול עומדים להשתנות בקרוב? האם נקנה פחות וודקה זולה והאם הוודקה היקרה תהיה יקרה פחות? האם נעביר את רכישת הוויסקי מהדיוטי פרי למרכולים ולחנויות האלכוהול?

 

כך לכאורה אמור לקרות כתוצאה מרפורמת המיסוי על האלכוהול, שהשלב הראשון שלה יצא לדרך. הרפורמה, שהסיבה לה היא התחייבויות של ישראל ל-OECD להשוואת מיסי ייבוא, אינה אחידה: היא הניפה מעלה את מחירם של מוצרי אלכוהול מסוימים, וקיצצה את מחיריהם של מוצרי אלכוהול אחרים. השינוי הוא במשקאות שאחוז האלכוהול שלהם גבוה, כלומר, במשקאות כדוגמת בירה ויין לא אמור להתחולל שינוי יזום.

 

אצל היבואנים - הרפורמה כבר מורגשת: שיעורי המס על ייבוא כל סוגי הוויסקי ירדו, וכך גם על וודקות יקרות. ואילו המס על וודקות זולות וממוצעות עלה. כך למשל מחיר ליטר אבסולוט לברים שהיה בעבר 69 שקל, עלה ל-75 שקל: עלייה של 9%. מחירי הוודקות הזולות לסיטונאים עלו בשיעורים של בין 2% ל-46%. כך למשל, בקבוק וודקה שהייבואן מכר עד כה ב-19 שקל, נמכר כעת לברים ב-26 שקל - עלייה של 37%.

 

לעומת זאת, מחיר הוודקות היקרות ירד ב-5%-27%. כך אירע גם במחירי הג'ין: מחיר ג'ין זול עלה ב-30%-50%, מחיר ג'ין בינוני נותר כשהיה ומחיר ג'ין יקר ירד ב-6%-19%. מחירי הוויסקי ירדו כולם ב-6%-37%. למשל, בקבוק של ליטר ג'יימסון כשר שנמכר על-ידי היבואן ב-142 שקל נמכר כעת ב-118 שקל לברים, ירידה של 17%. אבל האם הצרכנים רואים משהו מהשינויים הללו, לטוב ולרע?

 

יבואן: אנחנו לא אומרים לברים מה לעשות

אם אתם, צרכני הקצה, ממשיכים לרכוש את האלכוהול שלכם במחירו הישן, יכולות להיות לכך שתי סיבות: הספקים שאמונים על מילוי מחסני הבר האהוב עליכם, עדיין מחזיקים במלאים אותם רכשו במחיר הקודם. סיבה נוספת: השוק החופשי, שהוא כל כך חופשי עד שהצרכן עלול שלא להרגיש בשינוי לטובתו. בעלי הברים, החנויות ורשתות השיווק עדיין בוחנים את המצב החדש, ועד קבלת החלטה בעניינו - מותירים את המחירים הנושנים על כנם.

 

מי שחוייב על-פי חוק להסתגל למציאות החדשה הם היבואנים. אחד הוותיקים שבהם, בעל וותק של 50 שנות ייבוא, היא חברת הכרם, יבואנית וודקה אבסולוט, שיבאס, גלנפידיך, בלנטיין, קמפרי, קסיס ושאר משקאות. כיוון שמלאים קודמים עדיין מצויים ברשותה, החברה החליטה להיטיב עם לקוחותיה.

 

"בינתיים, הורדנו מחירים לכל מה שהוזל והשארנו את המחירים הקודמים, הנמוכים, לכל מה שהתייקר", אומר מנכ"ל חברת הכרם, אריאל אפשטיין. "רבים ממתחרינו לא נהגו כך".

 

"כמובן שעכשיו, אף אחד לא רוצה לקנות את מה שהוזל, במחיר הישן. לעומת זאת, רבים מלקוחותינו מעדיפים את המחיר הישן כשמדובר בכל מה שמתייקר, וכרגע אנו מאפשרים להם לקנות במחיר הישן עד שיגמרו המלאים, ואז ייכנס לתוקף המחיר החדש. אני חושב שלכל המאוחר זה יהיה עד 1 או 2 בפברואר".

 

האם יש שינוי במחירים לצרכן?

 

"לקוחותינו הם חנויות, רשתות, פאבים ועורכי אירועים. לכל אחד יש תמחור משלו לצרכנים, ואני לא אומר ללקוחות שלי מה לעשות. אם הם רוכשים את המוצרים שלנו, והוגנים עם הלקוחות שלהם, הצרכנים יוכלו ליהנות כרגע מהמחיר החדש של מה שהוזל, והמחיר הישן של מה שהתייקר.

 

"ככה כוחות השוק אמורים לפעול, אבל יתכן שלוקח להם זמן. אנחנו קיבלנו החלטה שאינה קלה, ולא כולם מקבלים את אותה החלטה. לגיטימי שבעל חנות לא יוריד מחירים אם הוא מחזיק מלאי שקנה ביוקר".

 

מבדיקה עולה שהמוצר הכי ידוע של חברת הכרם, אבסולוט וודקה, שייבוא מגוון מותגיו התייקר בשיעורים של בין 6% ל-22%, עדיין נמכר במחיריו הישנים,  שכמובן משתנים קלות עד רבות בין בר לבר.

 

"אבל בשנייה שנעלה את המחיר יתכן שהכל ישתנה", אומר אפשטיין. "אלא אם יישארו להם מלאים ישנים. בכל מקרה, בעתיד הקרוב ההתייקרות הזאת תגיע. אז מי שקונה בקבוק אחד בחודש לא צריך לאגור. אבל מי שיש לו חתונה בדרך, כדאי לו להזדרז לקנות את המוצרים לפני שהם מתייקרים". 

 

בר אקטיבי: עדיין פסיבי בעניין המחירים

נראה שמי שמתחתן מוטב שיברר אצל מפעילי הבר האקטיבי או הפסיבי שהוא מזמין אם המחירים החדשים נכנסו אצלו לתוקף. אצל רפאל טימור מאקטיב-בר, בר אקטיבי לאירועים, עוד לא עלו המחירים, אבל יש לו תחזית לעתיד.

 

"תחום הברים האקטיביים שונה מתחום המסעדות וברים. כאן מתמחרים פר אירוע, זה מחיר פיקס לכל הערב. אם לפני שעלו המחירים אירוע בסיסי עלה 4,000 שקל, אחרי שעלו המחירים הוא צפוי להתייקר ב-200 או 250 שקל, שזה כמה עשרות אגורות לבקבוק אם שותים יותר. זה תלוי גם במספר הבקבוקים, אירוע יכול גם לעלות עשרת אלפים שקל.  בכל מקרה, יש משקאות שירדו ויש שעלו לכן יש כאן איזון.

 

ואם מישהו רוצה אירוע עם משקאות שמחירם ירד?

 

"אם אדם מתמקד בוויסקי אני מוריד את המחיר. אם אדם לוקח וודקה תוצרת הארץ, מחיר האירוע שלו יהיה נמוך, אם הוא קונה וודקה אולטרה פרימיום, המחיר של האירוע יהיה גבוה אבל נמוך יחסית לעבר כי מחירן ירד. דברים שבאמצע – עלו".

 

"רוצים להוריד מחירים בת"א שיפסיקו את איומי הסגירה"

בעולם הברים לא יודעים אם לשמוח, ובטח לא יודעים עדיין כיצד לנהוג. בעל בר בת"א, אומר שמטרת הברים היא בעיקר לשמור על אותו מתח רווחים. "ומתח הרווחים בוודקה גבוה יותר". הוא אומר. "אם בעל בר קונה בקבוק וודקה של 750 מ"ל שבו יש 15 מנות. וכל מנה הוא מוכר, נניח ב-40 שקל, יש לו רווח של 95% והוא רוצה לשמור על הרווח הזה, לכן עליו להעלות את המחיר בעוד 6-5 שקלים, כעת כשמחירה התייקר. לעומת זאת, ליטר ג'יימסון שעלה בעבר 142 שקל וכעת 118 שקל, מכיל 20 מנות, שמוכרים אותן נגיד ב-35 שקל, אז כאן יש 75% רווח. כדי לשמור על הרווח הזה הוא יכול להוריד את המנה לצרכן ב-6-5 שקלים".

 

והוא יוריד?

 

"אלה אנשים שגם ככה חנוקים, אז סוף סוף הם קמו בבוקר ויש להם קצת בשורות טובות אז ישר הם יגלגלו את זה לצרכן"?

 

אלון קסטיאל, הבעלים של האפרטמנט, המעוז והלופט לאירועים פרטיים, מסכים. "מי שמתמחר מחדש זה הספקים, הצרכן הוא החוליה האחרונה", הוא אומר. "אני יודע שבחלק מהמקומות שלי, למשל באפרטמנט, ירדו טיפה מחירי הוויסקי. מדובר בשינוי של מרכיב המס בלבד, וכיוון שמרכיב המס מאוד קטן, גם השינוי הוא קטן. הוא בא לידי ביטוי בשקל לפה או לשם, לא יותר.

 

"אם חברת האבטחה היתה מעלה את המחיר מ-400 ל-440 שקל זה היה משפיע הרבה יותר על מחיר האלכוהול אצלי, מהשינוי הקטן במס, כי אני מחזיק 5 שומרים ביום אז זו הוצאה הרבה יותר משמעותית מעלייה במחיר הוודקה מ-40 שקל ל-45. וודקה רדבול מורכב במילא מלא מעט מרכיבים ובהם: ארנונה, קנסות אבטחה, אלכוהול והמס על אלכוהול.

 

"אם רוצים באמת להוריד את מחירי האלכוהול בתל אביב, שיפסיקו את איומי הסגירה. אני מוציא עשרות אלפי שקל על עורכי דין להיאבק בשכנים ובעירייה, זה מה שבאמת מעלה את מחיר הוודקה".

 

רשתות השיווק: לא שינו מחירים

בחיפה, המחירים נמוכים יותר מאשר בת"א, אבל גם שם לא ממהרים לשנות אותם בעקבות רפורמת המיסוי. "מה שירד מפה עלה משם ולכן בינתיים, ללקוחות הכל נשאר אותו דבר", אומר אורן שקד מהבראון, שעובד כברמן כבר 22 שנה. 

 

"לפחות עד שנעכל את השינוי. נניח טקילות יקרות עולות לנו עכשיו 30% פחות, אבל ללקוחות, כוס עדיין עולה בין 65 ל-85 שקל. אבל גם אלכוהול שמחירו עלה אנו מוכרים באותו מחיר. הנה, כוס וודקה פינלנדיה עדיין עולה פה בין 30 ל-32 שקל, והפינלנדיה התייקרה לנו ב-8 עד 10 שקל, אבל אתה עושה איזון בין הגבוה לנמוך".

 

יתכן מאוד שלבארים קטנים, ההתייקרות הזאת עולה יותר מאשר לרשתות שיווק. בשופרסל, שם עוד לא נגעו במחירים לצרכן, אמרו לנו: "הנושא נידון בימים אלו במסגרת מו"מ בין שופרסל לספקים". גם ברבוע הכחול מסרו ל-ynet כי עדיין לא שינו את המחירים.

 

"יש לספקים הגדולים מעין אחוזי הנחה לפי כמות הצריכה", מסביר אורן. "למשל, סופר שיקנה משטח של וודקה מקבל מחיר אטרקטיבי יותר ממני, שקונה ארגז או 2 ארגזים. לדעתי מי שמפסיד מהרפורמה זה הדיוטי פרי כי למשל, בקבוק הנסי 700 שהיה עולה 400 שקל יעלה היום 300 שקל, אז כבר לא שווה לקנות בדיוטי פרי".

 

אתה שמח על הרפורמה?

 

"אני שמח שהמחירים של המשקאות הנמוכים מאוד עלו. וודקות שהילדים הולכים לקנות ב-12 שקל עלו ל-29 שקל. לכן זו רפורמה מדהימה. ולגבי המחירים לצרכן, כרגע הכל תמוה, ולא יודעים מה לעשות. עוד חודש-חודשיים אהיה יותר חכם להסביר לך ולנמק מה החלטנו".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
התייקר ב-22-6%. אבסולוט
בקבוק של ליטר ירד ב-17%
מומלצים