תינוק עני תינוק עשיר - גרסת המטרנה
מגמה בשוק תחליפי חלב אם לתינוקות: חברות מוציאות מזון פרימיום יקר, ולא מבטלות את המזון הטוב פחות, ויוצרות כך קטגוריה לתינוקות עשירים וקטגוריה לתינוקות עניים, במזון הבסיסי ביותר לילוד. מטרנה, החברה בעלת נתח השוק הגדול, יוצאת גם היא במהלך כזה. האם יגדלו פה שני סוגי תינוקות חסונים יותר וחסונים פחות? מה המסר שזה משדר לאימהות?
המטרנה הרגיל עולה בדרך כלל 35 שקל. המתחרה העיקרית שלו, סימילאק טופ עולה 36 שקל. ישנם מזונות אחרים שמחירם יקר: אופטימיל שעולה 44 שקל, וסימלאק אדוונס שעולה 45 שקל, גם הוא מזון פרימיום. כעת מצטרף אל האחרונים גם המטרנה החדש. אמא, 11 שקל עומדים בינך לבין תינוק פרימיום. לא תשלמי?
כשחברה כמו מטרנה, החולשת על נתח שוק של 70%, ובמגזר החרדי על נתח שקרוב ל-100% מוציאה מוצר פרימיום, היא אומרת בכך משהו ללקוחותיה. היא אומרת שיש תינוקות ששווים יותר - אלה שהוריהם יכולים לשלם יותר.
וכשאין שום הוראת חוק או משרד ממשלתי שיגיד לה לא, אין גורם שיסבסד מזון לתינוקות, שיזעק שגם התינוק העני ביותר יונק את אותו חלב מאמו כתינוק העשיר, ולכן גם לתינוק העני ביותר מגיע תחליף חלב אם בדיוק כמו לתינוק העשיר - זכותה של חברה מסחרית לעשות כל מה שיביא לה כסף ותהילה.
על המדף: מטרנה לעניים לצד מטרנה לעשירים
בכוונת החברה להותיר את פורמולת המטרנה הרגילה על המדפים לצד פורמולת המטרנה הטובה יותר, כך שהמדפים יחולקו לאזורים המיועדים לאימהות שדואגות מאוד לבריאות התינוק שלהן ואימהות שלכאורה, דואגות לה פחות. או ליתר דיוק: לאימהות שיכולות להעשיר את התינוק שלהן בתחליף חלב אם הדומה יותר למקור, לפי הבטחת מטרנה, ואימהות שמסתפקות בתחליף הפחות דומה, כי יש להן פחות כסף להוציא.
אז תגידו שיש הורים שרוכשים עגלה באלף שקל ויש כאלה שב-500 שקל. כל הורה לפי יכולתו. אבל עגלה אינה דומה למזון תינוקות. תחליף חלב אם הוא מוצר יסוד, הוא נוזל החיים של התינוק, המצע עליו מתפתחים מוחו ובריאותו של התינוק. הוא מזון שרבים התינוקות שניזונים ממנו וממנו בלבד בימי חייהם הראשונים. והבדלים בין מזון תינוקות פרימיום למזון תינוקות שאינו פרימיום הם בדיוק ההבדלים שהולכים ומתרחבים בקצב מבהיל בחברה שלנו.
כי אם ההבטחות של מטרנה למזון משובח ובריא יותר נכונות, תינוקות שהממון מצוי בכיס הסינר שלהם, ויגדלו על התחליף החדש - יהיו חכמים ומחוסנים יותר. בחברה מהללים את יתרונות התחליף החדש, אבל באותה מידה הם יכולים לפרסם את התחליף הישן כ"מיועד לתינוקות שיגדלו בסדר, אבל חסונים פחות וחכמים פחות".
אם המוצר הישן פחות טוב שירד בהדרגה מהמדפים
החברה אומרת ובצדק, שמוצר טוב יותר, עולה יותר כסף, ושאי אפשר לעצור את הקדמה. אם כך, מדוע לא להחליף את הנוסחה הישנה בחדשה? הרי היא טובה יותר.
במטרנה לא חושבים כך. בחברה טוענים שמחד גיסא הם מציעים לתינוקות את המוצר את הטוב ביותר שידו של המדע משגת, ומאידך גיסא לא כופים שינוי נוסחה ומוצר בעל מחיר גבוה יותר על כלל קהל לקוחותיהם. כלומר, שלא ביום אחד יעלמו כל המטרנות הרגילות ויופיעו במקומן מטרנות מושבחות ויקרות יותר.
עובדה, המוצר הישן בסדר גמור, ואלפי תינוקות גדלים עליו. אבל עובדה אחרת היא שהרגע הושק מוצר יותר טוב ממנו. אז או שאכן שני המוצרים מספקים את המיטב לתינוק, ואז מחירם צריך להיות זהה, או שאחד מהם, הפחות טוב, צריך לפנות את הבמה ולהסתלק בהדרגה מהמדפים.
למה למכור מוצר מעולה לצד מוצר פחות מעולה ולתת לאמא תחושה קשה שהיא קונה מוצר יסוד שהוא פחות טוב לתינוק שלה, רק משום שהיא מרוויחה פחות? ואם המוצר החדש טוב יותר, מדוע שלא יהיה תו תקן כלשהו שיהפוך אותו לנחלת הכלל?
במטרנה יצדקו אם יאמרו שאף אחד לא מסבסד פה עדיין מזון לתינוקות. אולי זה הזמן להעלות את הרעיון הזה, משום שהתחליפים הללו הם שאמורים לקבוע את גורלו של התינוק לחיים מלאי סיבים פרה ביוטים ופרוביוטים, או לחיים נטולי.
עד כה, כל לקוחות מטרנה נהנו מאותו מוצר. לא עוד. כיום יש כאלה שיהנו יותר. אם ההבטחות נכונות - הם יהיו חכמים ובריאים יותר. ובטח גם עשירים יותר.