קולג' ספרים: גם מעצבי שיער הם אנשי עסקים
בראשון לציון נפתח קולג' ספרים, שם מעצבי שיער ותיקים לומדים כיצד לנהל, לשווק לפרסם ולשפר את העסק שלהם. צפו במעצבי השיער מדברים על יותר מפן וגוונים: על מה הם מוציאים כסף, מה הם מבקשים ללמוד בניהול עסק, ומה החלומות שלהם
ערב אחד, אי שם בראשון לציון, התקבצו כמה ספרים בכירים לקבוצת למידה. הם לא התכנסו כדי לרכוש השכלה בטכניקות חדשות לערבוב צבע, או להתאמן על טקטיקות יעילות להדבקת תוספות שיער.
הם פה כדי ללמוד ניהול עסקי לספרים, כי מסתבר שניהול מספרה הוא תורה בפני עצמה. זה השיעור הראשון בסדרת שיעורים שתתפרש על מספר שבועות, ממנה הם אמורים לצאת עם ידע לא פחות חשוב מהחלקה ברזילאית: איך לנהל, לפתח ולשווק את המספרה שלהם.
ספרים, כמו שמשון, כוחם טמון בשיער לא בשיווק. אבל מספרה היא עסק קטן, ועסק כזה צריך לדעת לנהל כדי שישגשג. לא מספיק להיות אלוף הגוונים או מלך הפנים, ומסתבר שגם יכולת הדיבוב של ספרים ושיחות הקז'ואל שלהם עם לקוחותיהם אינה מספיקה. מעצבי השיער הגיעו לשם כדי לפתח כלים ניהוליים ולשפר את ביצועי הקופה של המספרה. כן, למעצבי שיער יש כמה גוונים מסתבר. הם גם אנשי עסקים.
היוזמת של ההשתלמות הזאת, שמכונה "קולג' ספרים", היא גלעם קוסמטיקס, משווקת מוצרי שיער לספרים וללא ספרים. החברה בחרה במעצבי שיער עם גרעין שיווקי טוב, והמטרה שלה ברורה: ליצור מעצבי שיער שיהיו אנשי עסקים טובים יותר, וכך המוצרים שלה יגיעו ליותר מסוּפרים.
השיעור הראשון, עבורו הספרים זנחו את המספריים לטובת עט ונייר, כלל גם פרזנטציה בודדת על גוונים, כי אי אפשר בלי, אבל רובו עסק בפריסה לפרוסות של סילבוס הקורס העסקי הזה.
כרגע מתוכננים 6-5 מפגשים והשיעורים יעסקו בין היתר גם בשירות לקוחות איכותי, ניהול פיננסי, מכירות, מקצועיות, אסתטיקה וניהול צוות עובדים. אם ספר רוצה ליווי אישי זה עולה יותר. נציג של החברה יגיע למספרה וייעץ לבעליה כיצד לשפץ את התדמית שלה.
נחמד ללמוד מספרים אחרים
"אני צריך לשפר הרבה דברים בעסק שלי", מודה מוטי לוי, בעל מספרה בלפיד. "בראש ובראשונה רווחיות, מוטיבציה בקרב העובדים ושירות לקוחות. אני יודע לשמר לקוחות בצורה מצוינת, אבל לא חושב על הכל. אז מאוד נחמד לי לשבת עם קבוצה הומוגנית, לזהות בעיות דומות, לשמוע על מצבים שקורים אחד לשני וללמוד איך מטפלים בהם".
אנחנו מוציאים הרבה כסף על תספורות, אבל מסתבר שגם ספרים מוציאים עליהן הרבה כסף. מוטי למשל, עובד עם תוכנה לניהול מועדון לקוחות של מספרה. בתוכנה מצוי מאגר הלקוחות שלו, עם כרטיסי לקוח שכוללים כתובת מייל, תאריך יום הולדת ואיפיוני שיער. את התוכנה הוא רכש ב-2,000 שקל ומאז שידרג אותה מאוד, למשל כשלקוח מתקשר, הכרטיס שלו נפתח מיד במחשב. התוכנה גם שולחת הודעות sms בימי הולדת באופון אוטומטי.
הוצאות נוספות ולמעשה העיקריות הן הוצאות ספקים. "בין 10 ל-15 אלף שקל בחודש", אומר מוטי. "ויש גם משכורות שצריך לשלם ל-5-4 עובדים ומיסים. וכמובן, למספרה יש הוצאות חשמל ומים גדולות מאוד. למזלי המספרה שלי היא מתחת לבית הורי, אבל הוצאות השכירות באזור מודיעין ירדו מאוד,והן נמוכות ב-40% מאלה שבת"א".
הנחות לוועדי עובדים, קרואסונים ושמירת סודות
כל הספרים שנאספו שם כדי ללמוד, נחשבים למעצבי שיער מוכשרים. כולם מחפשים דרכים נוספות לפתות לקוחות למספרה מלבד אומנותם המשובחת. השיטות הנוכחיות שלהם לשמר לקוחות מגוונות.
שלומית חג'ג' מחולון, ספרים כבר קרוב ל-39 שנה, יצרה מסגרת משפחתית במספרה. "אני מבקרת באירועים של לקוחות, מחוברת למשפחות", היא מסבירה.
אבי שמואל, חולון, משווק מוצרים, מוכר כמומחה לכימיה של ערבובי צבעים ועובד עם הנחות לוועדי עובדים. אדיר רחמני, עובד בשיטת חברה מביאה חברה: 30% הנחה למביאה ו-10% לחברה. שניהם גם משתדלים לפנק את הלקוחות בפכים קטנים. "לי יש קטע שכל מגבת באה ארוזה בניילון", אומר אבי. "אני לא משתמש במרכך שיער רק במסיכות הכי טובות, ובחמצנים מחו"ל".
אדיר מגיש להן "קרואסונים בבוקר וכוס קפה", נוצר את כל סודותיהן עמו, ובמיוחד: עובד לפי הספר, בלי מעקפים וקיצורי דרך. "לא חוסכים בחומרים, זה המוטו", הוא אומר. "יש הרבה ספרים שנשאר להם צבע מהלקוחה הקודמת ובשביל לעשות נפח לטיוּבה ללקוחה הבאה, הם מערבבים את הצבע הישן שאין לו שום ערך, הוא לא תורם ללקוחה ולא תורם לספר".
ספריות הן לא פרחות
דנה פוקס מניל"י, מעצבת שיער ומאפרת, מוציאה הרבה על פרסום. "זו עיקר ההוצאה שלי", היא מספרת. "כדי לחסוך, אני מפרסמת עם עוד מפרסמים למשל בונות ציפורניים או מסירות שיער, וכך חוסכת כסף בתחום הזה, אבל ההוצאה שם עדיין גדולה. לכן אחד הדברים שאני רוצה ללמוד מהסדנה הוא איך להוציא נכון על פרסום ומהו פרסום יעיל.
"שיווק זה ערך מוסף חשוב מאוד בפרנסה שלנו. ספרים חושבים שתודעת שירות קשורה לחברות גדולות, אבל זה לא נכון. הייתי מנהלת סניף בסלקום כ-5 וכל מה שהיה תקף שם - תקף גם במספרה".
מה זה שירותיות במספרה?
"לזכור מי הלקוחות שלך, את ימי ההולדת שלהם, את הסיפורים שלהם. וכמובן יושרה: עמידה במחירים שהתחייבת ללקוח, תוך שקיפות מלאה מולו. את לא עושה החלקה ורק בסופה אומרת ללקוחה שהיא חייבת לקנות מוצרים נלווים: שמפו ומסיכה מיוחדים, אלא מודיעה לה את זה מראש".
מה עיקר ההוצאות שלך?
"הכל תלוי ביחס לרמת ההכנסה. ספר טוב אמור להוציא 10% מהרווחים שלו על צבעים וחומרים. עיקר ההוצאות שלי חוץ מזה, הן על חשבונות חשמל ומים. חשמל במספרה שלי מהווה נתח מהותי בהוצאות, למרות שאין לי שנדלירים בזבזניים.
"באופן עקרוני ספרות היא עסק מכניס יחסית. יש מעט השקעת חומר לעומת ההכנסה הגבוהה. אם אתה משתמש בחומרים מאוד איכותיים כמונו, רמת ההכנסה שלך יורדת, מצד שני התוצאות שלך מצוינות וזה מביא עוד לקוחות. חוץ מזה שאנחנו לא מוכרים ללקוחה חתול בשק היא רואה את התוצאה על הראש שלה".
אנשים לא מקשרים ספרים עם עסקים. מה הדעה הקדומה הכי רווחת על ספרים?
"שספרים הם הומואים וספריות הן פרחות ומטומטמות. אז כמו שאתם רואים זה לא נכון - הם גם אנשי עסקים ממולחים".