77% מהציבור אינו יודע מהי עסקה לתקופה קצובה
מסקר שהזמינה רשות ההסתדרות לצרכנות עולה כי רוב הצרכנים לא יודעים שספקי שירותים אמורים לשלוח הודעה בתום תקופת ההטבה ושאסור להם להעלות מחירים באופן אוטומטי או לחדש חוזה בלי לקבל את הסכמת הצרכן
רוב הצרכנים לא יודעים שחברות תקשורת וספקי שירות אחרים אמורים להתקשר אלינו בתום תקופת ההטבה, ושאסור להם להעלות מחירים בלי אישורינו: בסקר שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, במטרה לבדוק את רמת המודעות של הציבור לחוק, התברר כי כ-77% מהציבור כלל אינו יודע מהי עסקה לתקופה קצובה.
מהסקר, שנערך בקרב 500 נשאלים המייצגים את כלל הציבור בישראל, עולה כי רק 45% מהנשאלים ידעו על חובת העוסקים לשלוח הודעה על מועד סיום העסקה או ההתחייבות. 40% מהנשאלים אינם יודעים על חובה זו וכ-15% השיבו שהעוסקים אינם חייבים כלל לשלוח הודעה כזו, כלומר 55% מהצרכנים כלל אינם מודעים לזכותם לקבל הודעה זו מהעוסקים.
נראה אם כך, שיותר משנה אחרי שנכנס לתוקף התיקון לחוק הגנת הצרכן העוסק בעסקאות לתקופות קצובות, הציבור לא יודע את משמעותו.
התיקון מגדיר עסקאות אלו ועסקאות הדומות להן כעסקאות לתקופה קצובה וקובע בקשר אליהן מספר הוראות משמעותיות מבחינת הצרכן. הוא אמור לתת מענה בעיקר לצרכנים שנתקלו בהעלאה חד צדדית וללא ידיעתם של מחירי שירותים לאחר תום תקופת הטבה או התחייבות, ובתופעות של חידוש אוטומטי של הסכמים וחיוב צרכנים בסכומי כסף בלתי סבירים, בנסיבות העניין, ללא ידיעתם.
הוראה חשובה נוספת בחוק, היא ההוראה הקובעת כי בדרך כלל (למעט בסוגי חוזים מסויימים שנקבעו) בתקנות לתנאים בחוזה הקובע כי ההתקשרות בין הצדדים תימשך לאחר מועד סיום העסקה או ההתחייבות, לא יהיה תוקף ויראו כאילו נקבע בחוזה שהוא בטל באותו מועד, הדרך היחידה שהחוק מאפשר להאריך הסכם כזה הוא בהסכמה פוזיטיבית של הצרכן כאשר הנטל להוכיח אותה מוטל על העוסק, בכפוף לתנאים שנקבעו בחוק.
שימו לב, כשמדובר בעסקה לחודשים ספורים בלבד, חברות וספקי שירותים כן יכולים לקבוע בחוזה שבתום תקופת ההטבה, סוכם הגבייה יעלה באופן אוטומטי.
מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון אמר בעקבות ממצאי הסקר: "הסקר מלמד כי רוב הציבור אינו יודע מהי עסקה לתקופה קצובה ואינו מודע גם לחובתם של העוסקים לשלוח הודעה לצרכנים על מועד סיום העסקה או ההתחייבות.
החוק הינו ראוי וחשוב ואנו תמכנו בו אך על מנת שתהיה בו יותר תועלת ואפקטיביות אנו קוראים למשרד התמ"ת להגביר את המודעות הציבורית לקיומו ולעוסקים אנו קוראים שלא להערים קשיים לצרכנים שמבקשים לסיים את העסקה".
רשות ההסתדרות לצרכנות העבירה את ממצאי הסקר לסגנית שר התמ"ת ויוזמת החוק ח"כ אורית נוקד.
מאורית נוקד, יוזמת החוק, נמסר בתגובה: "יותר מארבע שנים לקח לי להעביר את החוק ואין לי ספק שהוא חולל מהפכה של ממש ביחסים בין הצרכן לבין החברות.
"יתרה מזאת, אי יכולתם של בתי העסק לחדש באופן אוטומטי את החוזה מבטיחה לצרכנים את היכולת לבצע סקר שוק נרחב בנוגע לשירות אותו הם מעוניינים לרכוש או לחדש, ועל ידי כך הם יוכלו לחסוך כסף רב". עוד אומרת נוקד כי "בחודשים הקרובים מתכנן המשרד לפתוח בקמפיין בנושא צרכנות בכלי המדיה השונים, על מנת להעלות את המודעות של הצרכנים לחוקים הקיימים, ביניהם חוק עיסקה קצובה".