שתף קטע נבחר
 
צילום: אורנית גורטלר, Jupiter

השמלה לא עולה: על חתונות שהסתיימו בביהמ"ש

חודשים של הכנות לאירוע המרגש עלולים להסתיים במפח נפש בשל פגמים בשמלה: שינויים בגזרה, תפרים שנפרמו ומחוך שהתעוות ופצע את הכלה - הם רק חלק מהמקרים שהגיעו להכרעת בתיהמ"ש. השופטים נטו לרוב להזדהות עם כלת השמחה, אך נזהרו מלפסוק את מלוא הפיצויים שביקשה

כל בחורה שעומדת להתחתן מחכה בקוצר רוח שיגיע אחד הימים החשובים ביותר בחייה (לפחות עד לאותו רגע). הכל כבר מוכן: חתן-יש, אולם-יש, קייטרינג-יש, צלם-יש, סידור פרחי-יש, מאפרת-יש, מה חסר? השמלה.

 

הרחובות העמוסים בסלוני כלות נחרשו עד תום, וגם על החנויות בישובים המרוחקים יותר לא פסחת. ראית כמה שמלות יפות, אבל עוד לא מצאת את ה-שמלה. זו האחת שתהיה השמלה שלך. את מתלבטת אם ללכת לתופרת שתתפור לך שמלה שתהיה דומה לזו שלבשה כוכבת קולנוע ידועה ביום חתונתה, או שמא לבחור בכל זאת באחת מהשמלות שראית בחנות שהציעה מובחר לא קטן, והעניקה לך יחס נעים ושירות טוב.

 

בסופו של דבר, בין אם בחרת כך ובין אם בחרת אחרת, הכי חשוב לך, שלאחר כל המדידות השמלה תשב עלייך בצורה מושלמת, ושביום חתונתך כולם יתפעלו ממנה עד בלי די.

 

כמובן, שאת לא מדמיינת לעצמך שלאחר המאמצים שהשקעת בבחירה השמלה - שתהיי שלמה איתה במאת האחוזים. משהו עלול להשתבש. ומה באמת כבר יכול להשתבש?

 

במסגרת כתבה זו, רגע לפני בואו הרשמי של האביב ויריית הפתיחה של עונת החתונות, קיבצנו פסקי דין מעניינים שעוסקים בשמלות כלה: הליקויים, הפגמים, עגמת הנפש וקביעות בית המשפט הרלוונטיות בנושא.

 


הערב הגדול בחייך - ואת חושבת על התפרים שייפרמו (צילום: index open)

 

הכלה חששה שהתפרים יפרמו

בית המשפט לתביעות קטנות בת"א דן בתביעה שהגישו כלה ואביה נגד סלון הכלות עליזה גרטס. התובעת שכרה מסלון הכלות שמלת כלה, ולטענתה, במדידה האחרונה נאמר לה, כי צריך לבצע בשמלה תיקונים קטנים, והם יבוצעו כנדרש. השמלה נמסרה לה ביום כלולותיה בבית מלון בהרצליה, שם התלבשה והתכוננה לקראת החתונה.

 

למרבה הצער, בזמן זה התגלה לתובעת כי השמלה לא נתפרה כראוי, והייתה תקועה בה סיכה שהייתה אמורה לסמן את התפר שלא בוצע. התובעת נעזרה בחברותיה שתפרו תפרים לא מקצועיים כדי שהיא תוכל ללבוש את השמלה, וכל הערב היא חששה שהתפרים לא יחזיקו מעמד וייפרמו. למרבה המזל, התפרים לא נפרמו ועוגמת הנפש שחוותה התובעת היתה בשל חרדה בלבד.

 

התובעת ביקשה מביהמ"ש שיפסוק לה פיצוי של 10,000 שקלים. סלון הכלות טען מנגד, כי לא היו דברים מעולם, כי לא נשכח כל תפר וכי הסיכה נשכחה בטעות על ידי התופרת.

 

השופטת אירית מני-גור ציינה כי השמלה עלתה 7,000 שקלים, ועל אף שברור לה שהכלה ואביה נפגעו מתגובת גרטס, ומטענתה כי לא מדובר בפגם, הרי שהדרישה לפיצוי בגובה של 10,000 שקלים היא מוגזמת, ואין מקום לפצותם בסכום זה.

השופטת חייבה את גרטס לפצות את התובעת בסכום של 1,800 שקלים. (ת"ק 13863-03-09 קובני נ' סלון כלות עליזה גרטס).

 

השמלה לא התאימה לגוף של הכלה

במקרה אחר לא דובר רק בחשש, אלא בתוצאה שלא התאימה למה שהוזמן מלכתחילה. בימ"ש השלום בת"א דן בתביעה כזו, שהוגשה נגד בעלת סלון הכלות אילה אזולאי.

 

לטענת התובעים, ב-1 ביולי 2002 הם פנו לסלון הכלות של אילה אזולאי כדי לשכור שמלה בעלות של 4,500 שקלים לחתונה שהתקיימה כחודשיים לאחר מכן, ב- 27 באוגוסט 2002. התובעים טענו, כי בשתי המדידות האחרונות אזולאי שינתה באופן מהותי את גזרת השמלה ומידותיה, מבלי לקבל את הסכמת התובעת, והתוצאה לא תאמה את המוסכם ולא התאימה למידות הגוף של הכלה.

 

לטענת התובעים, נגרמה להם עוגמת נפש רבה, ויומיים לפני החתונה הם נאלצו לפנות לסלון כלות אחר, שסיפק להם שמלה. התובעים ביקשו, כי ביהמ"ש יורה לאזולאי לפצות אותם ב-50,000 שקלים.

 

אזולאי טענה מנגד, כי השמלה שסופקה תאמה הן את הגזרה המסוכמת והן את מידותיה של התובעת. בנוסף טענה, כי התובעת השתהתה זמן רב עד שהגישה את התביעה - 6 שנים לאחר קרות האירוע - וגם מסיבה זו יש לדחות את התביעה.

 

השופטת סיגל רסלר-זכאי קבעה, כי עמלה הרב של אזולאי וטרחתה במלאכת תפירת השמלה לא מוטלים בספק, אך יחד עם זאת, משלא סיפקה את מבוקשה של התובעת, עליה לפצותה ובוודאי שלא לדרוש את מלוא התמורה עבור השמלה.

השופטת ציינה, כי היא מביאה בחשבון את השיהוי הקיצוני בהגשת התביעה.

 

לאור האמור, השופטת רסלר-זכאי חייבה את אזולאי להשיב לתובעים סכום של 4,500 שקלים, ששילמו עבור שכירת השמלה, וכן לפצות אותם ב-2,000 שקלים בשל עוגמת הנפש שנגרמה להם. בנוסף, חויבה אזולאי בהוצאות של 500 שקלים. (א 10260/08 רגב זיו נ' אזולאי אילה).


השופטים נוטים לפסוק לטובת הכלות (צילום: index open)

 

הכלה נחתכה מעצמות המחוך

ואם נדמה שאי התאמת השמלה לגוף הכלה בעייתית ומאכזבת לכשלעצמה, הרי שתמיד יכול להיות גרוע יותר. כלה בשם מזל מנסנו חוותה זאת על בשרה.

 

לקראת חתונתה שהתקיימה ב-2 באוגוסט 2007, שכרה מזל מנסנו שמלת כלה בחנות של המעצבת אודליה מזרחי. לדבריה, ביום החתונה, מיד לאחר שלבשה את השמלה ועוד לפני שעזבה את סלון האיפור שבו התלבשה, החלו עצמות המחוך בשמלה להתעוות ולשנות את צורתן. במהלך סיור הצילומים שהיא ערכה עם בעלה, נחתכה מנסנו מעצמות המחוך. בהדרגה, גם גזרת השמלה התחילה להתעוות.

 

ב-19:00 בערב מנסנו התקשרה לאודליה מזרחי, וזו אמרה לה שעצמות המחוך מקבלות את צורת הגוף, ולכן הן מתעוותות. כמו-כן מזרחי אמרה לה, שבשלב זה אין מה לעשות.

 

מנסנו טענה, במסגרת התביעה שהגישה לביהמ"ש לתביעות קטנות בירושלים, כי הפגמים בשמלה בלטו לעין, וכי במהלך הריקודים השמלה אף החלה להיפרם. התובעת הציגה תצלומים של השמלה שנפרמה, הפצעים בגופה, וביקשה כי ביהמ"ש יפסוק לה פיצוי של 17,800 שקלים (הפיצוי המקסימלי בביהמ"ש לתביעות קטנות בזמן הגשת התביעה) בשל הנזקים ועוגמת הנפש שנגרמו לה.

 

מזרחי טענה מנגד, כי לא נפל כל פגם בשמלה, וכי לא הוכח שהפצעים והחתכים שנראים בתצלומים מקורם בשמלה.

השופטת יעל ייטב קבעה, כי עיון בתמונות מגלה באופן חד משמעי שהשמלה נפרמה משני צידיה. כמו-כן השופטת החליטה לקבל את הגרסה של מנסנו, כי הפצעים נגרמו בשל מעצמות המחוך שהתעוותו תוך כדי השימוש בשמלה.

 

נקבע, כי מזרחי לא סיפקה הסבר סביר למצב של השמלה, וכי אין להשלים עם מצב שבו התעוותות השמלה גורמת לפציעה מסוג הפציעה שנגרמה לתובעת. השופטת מתחה ביקורת על המקרה שאירע למנסנו. לדבריה, "מדובר באירוע חד פעמי, התובעת רכשה שמלה אחת בלבד, בסכום ניכר, והיא הייתה רשאית לצפות שלא ימצאו פגמים בשמלה, בוודאי שלא פגמים בהיקפים שתוארו בפני".

 

לאור האמור, חייבה השופטת את מזרחי להחזיר למנסנו את הסכום ששילמה עבור השמלה - 5,500 שקלים, וכן לפצות אותה בסכום של 2,500 שקלים. בנוסף, חויבה מזרחי בהוצאות משפט של 500 שקלים. (תק 4866/07 מנסנו מזל נ' מזרחי אודליה). 

 

השמלה נוקתה במים וניזוקה

מסתבר, כי גם לאחר החתונה לא נגמרות התלאות הקשורות בשמלת הכלה. תשאלו את חיה בירנבוים.

 

גב' חיה בירנבוים קנתה לבִתה שמלת כלה לכבוד חתונתה. השמלה עוצבה במיוחד עבור הבת, והתובעת, חיה בירנבוים, שילמה תמורתה 5,000 שקלים.

 

אחרי החתונה, התובעת רצתה למכור את השמלה, ולכן מסרה אותה לניקוי לחברת ג. ש. ר. ברק שווק בע"מ, חברה המפעילה מכבסות - בסניפה ברמת השרון. בהתאם להנחיות מעצבת השמלה, ביקשה התובעת ממנהלת סניף החברה ברמת השרון, הגב' קרן עמוס, לבצע את ניקוי השמלה בניקוי יבש בלבד.

 

לטענת התובעת, כשהגיעה לקחת את השמלה, היא נדהמה לגלות שהשמלה ניזוקה: גוון השמלה השתנה והיה חסר ברק, והבד איבד מחוזקו. התובעת סברה, שעמוס לא פעלה בהתאם להוראותיה והשתמשה במים לניקוי השמלה. התובעת ביקשה פיצוי של 10,000 שקלים על הנזק שנגרם לשמלה, הוצאות עקיפות ועגמת נפש.

 

לגרסת עמוס, לאחר שבניקוי יבש של השמלה לא הוסרו כל הכתמים שנמצאו בה, היא התקשרה אל התובעת, וקיבלה את אישורה לטיפול ידני, כלומר ניקוי באמצעות מים. לדבריה, הניקוי הצליח והשמלה נמסרה לתובעת נקייה מכתמים. השינוי בגוון מינימאלי, טענה עמוס, ומעבר לכך לא נגרם לשמלה כל נזק.

 

השופטת יעל אילני החליטה לקבל את התביעה בחלקה. השופטת קיבלה את גרסת התובעת, ואת עדותה על כך שאסרה על עמוס לבצע את ניקוי השמלה תוך שימוש במים. עדותה הייתה כנה ואמינה, כך נקבע.

 

נפסק, כי עמוס הפרה את התחייבותה לבצע את ניקוי השמלה בניקוי יבש בלבד, ולא להרטיבה במים. השופטת קבעה, כי התובעת הוכיחה שהנזק לשמלה נגרם בעקבות השימוש במים לניקויה.

 

עם זאת, נקבע כי סכום הפיצוי הנתבע מופרז, וכי יש לחייב את החברה לשלם לתובעת פיצוי של 3,500 שקלים. בנוסף, חויבה החברה לשלם לתובעת הוצאות משפט של 800 שקלים. (ת"ק 5186-04-08 בירנבוים נ' ג. ש. ר. ברק שווק בע"מ ואח').

 

מזל טוב וסוף טוב?

האירוע החשוב, המרגש, ולרוב החד-פעמי בחיי הכלה יכול להיהרס בקלות בשל פגמים בשמלת הכלה שהיא לובשת. מסתבר, כי שכירת/קניית שמלה בחנויות ותיקות וידועות לא בהכרח מבטיחה כי לא ייפרם איזשהו תפר, או כי התפירה תהלום במאה אחוז את מידות הגוף של הכלה.

 

לפעמים מדובר בפגמים קטנים שלא כל-כך נראים לעין, ולא מפריעים למראה הכללי ולשמחה בעת האירוע, אך בפעמים אחרות מדובר בבעיות לא קטנות שגורמת השמלה, כולל חתכים ופצעים בגוף.

 

בתי המשפט, בדרך כלל, מביעים הזדהות עם הכלה, ששמחתה ביום החשוב בחייה לא הייתה שלמה, אך יחד עם זאת הם בודקים האם האשם אכן נעוץ במעצבת השמלה/בעלת החנות בה השמלה הושכרה או נקנתה, ובהתאם, במקרה שבו התביעה מוכחת, פוסקים פיצויים.

 

 

עו"ד אורנית אבני-גורטלר , עוסקת בכתיבה ועריכה משפטית.

 

יובהר, כי המידע המוצג בכתבה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מהחופה לבית המשפט
צילום: טאץ' הפקות
מומלצים