תחרות כרזות: מה חושבים תלמידים על צרכנות
תלמידי כיתות ט' וי' בבתי ספר רבים ברחבי הארץ הכינו כרזות שמעודדות צרכנות נבונה במסגרת תחרות שארגנו המועצה לצרכנות ומשרדי החינוך והתמ"ת. צפו במה שיש לתלמידים לומר על הפרויקט, ובחרו את הכרזה הטובה ביותר
"בני נוער מושפעים מפרסומות" - זו אמרה נכונה למדי אך שחוקה. בני נוער שמכינים פרסומות נגד הטעיה בפרסומות - זו כבר תופעה נדירה.
אבל במהלך החודשים האחרונים, מורים ותלמידים בבתי ספר תיכון ברחבי הארץ, הכינו כרזות פרסומיות. זה קרה במסגרת פרויקט שהחל בשיעורי צרכנות וסופו בתחרות כרזות שמעודדות צרכנות נבונה.
המועצה הישראלית לצרכנות ומשרדי החינוך והתמ"ת יזמו תחרות כרזות חינוכית שמעניקה פרס כספי לכיתה שהכרזה שעיצבה תיבחר למוצלחת ביותר. הכרזה הזוכה תיבחר על-ידי פאנל שופטים, גולשי ynet והפרס יינתן בכנסת, ביום הצרכן הבינלאומי, ב-15 במרס.
בעטיה של התחרות, מורים נתבקשו לתרגם את הזכויות בספר החוקים למודעוּת צרכנית אמיתית. מטרת כל הפרויקט היא שהדבר יתבטא בהתנהגות צרכנית מחושבת אצל התלמידים, שהם כבר היום צרכנים של מזון, בגדים ותכנים סלולריים.
"אנחנו לא עושים את זה בשביל הפרס", אמרו לנו בני נוער בתיכון עמל ביפו, שמשתתפים בתחרות הכרזות שארגנה המועצה הישראלית לצרכנות, "אלא מפני שכשאנחנו מגיעים לקופה, אנחנו תמיד מגלים שהמבצע שהציעו לנו על החולצות הוא לא בדיוק מה שחשבנו, כי פספסנו את האותיות הקטנות. המסקנה שלנו היא לא לקנות בלי לחשוב".
עמל יפו הוא בי"ס מקצועי שמתאפיין באוכלוסיה רב תרבותית. המנהלת שלו, סיגל בז'רנו ניצחה על הפרויקט. "תלמידי שכבות יט' וי' עברו שיעורי צרכנות, וניהלו דיונים בכיתה בהנחיית המורים.", היא מספרת, "אחרי כן הם עיצבו כרזות בעצמם, לפי כללים של צרכנות נבונה. אלה הועמדו לבחירה דמוקרטית וחשאית של תלמידי כלל בית הספר".
הכרזות שעיצבו עוסקות באמת בפרסום, אותיות קטנות בפרסומות והשוואת מחירים. למרות שאלה נושאים "מבוגרים" לכאורה, התלמידים הזדהו איתם מאוד.
"אני חייבת להגיד שהתלמידים מאוד נהנו", מסבירה בז'רנו, "ומורים שראו והתלהבו לקחו את זה גם לכיתות הגבוהות יותר, לא כתחרות, ונוצרו שם דיונים מאוד מעניינים.
"הכרזה שהתלמידים בחרו היתה שונה לגמרי מהבחירה של המורים, אבל כמובן שהלכנו עם התלמידים והכרזה שנבחרה היא זו שמייצגת אותנו בתחרות".