חדשנות כערובה להצלחה - אל תתנו לפחד לחלחל
כולם אוהבים לדבר על חדשנות ויצירתיות - למה זה כל כך חשוב? כי אם אנחנו לא מתקדמים אז אנחנו הולכים אחורה כיוון שהמתחרים מתקדמים. אז אל תתנו לפחד למנוע מכם להתעדכן וחילקו עימנו כיצד אתם שומרים על חדשנות
כולם מאוד אוהבים לדבר על חדשנות ויצירתיות. מנהלי מחלקת משאבי אנוש תוהים בינם לבין עצמם איך לייצר סביבה ארגונית שמעודדת רעיונות חדשניים ויצירתיות. יש מחקרים שונים שמציגים איזה צוותים הם היצירתיים ביותר, ואיך ארגון צריך לתגמל על חדשנות ויצירתיות כדי לעודד אותה.
- קרא עוד על עבודה וקריירה
אבל למה בעצם זה כל כך חשוב? מה קרה ליסודיות, לנאמנות, לארגון נכון, לניהול טוב של אנשים? למה כולם עסוקים דווקא בעידוד חדשנות?
מי שלא הולך קדימה – הולך אחורה
העולם בנוי על תנועה, ועולם העסקים של היום לא מאפשר לעסקים להישאר סטטיים – אם אנחנו לא מתקדמים – למעשה אנחנו הולכים אחורה. הטכנולוגיה והיכולות כל הזמן משתפרות, המתחרים שלנו כל הזמן חושבים קדימה, איך עוד לעזור ללקוחות, ולמעשה – התחרות היום של ארגונים היא לחדש מהר יותר ונכון יותר מהמתחרים.
סטיב פוט, מייסד חברת הייעוץ קולומביה קונסלטינג גרופ, המתמחה מאז 1990 בייעוץ לחברות פרסום ויחסי ציבור אמר בראיון באחרונה, כי "אם אתה עושה משהו היום כמו שעשית אתמול, פטר את עצמך".. איינשטיין אמר ש"אי שפיות = לעשות את אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאה שונה".
זו הסיבה שמנהלי משאבי אנוש מחפשים עובדים שמסתגלים במהירות לשינויים, שלא מפחדים מהם, שיודעים לזהות מגמות ולהביא רעיונות יצירתיים, שיובילו את המהלך החדשני הבא. זו אולי גם הסיבה שיש נטייה בקרב מגייסים לחשוש מגיוסים של אנשים מבוגרים יותר, שלכאורה פחות רגילים לשינויים וחדשנות מתמדת.
חדשנות - חובה בכל תפקיד?
לכאורה, מה הקשר בין חדשנות לעריכת דין, למזכירות או לניהול תקציבים? יש נטייה לראות את הצורך בחדשנות כרלוונטית רק בעולמות של פרסום, שיווק, ניהול מוצר, עיצוב וכו'. אך למעשה חדשנות בכל תחום תיתן מקפצה משמעותית. דווקא בתחומים שבהם החדשנות והיצירתיות נפוצות פחות, היא תאפשר למי שחדשן ויזם לבלוט הרבה יותר בקלות מעל השטח. אם אתה מנהל משרד יצירתי ומביא פתרונות חדשניים לייעול המשרד, זה יבלוט יותר, מאשר אם אתה איש קריאטיב חדשני.
לדוגמא, מנהל שירות לקוחות יכול לשאוף להציע ללקוחותיו שירות חדשני ומלהיב, מהסוג שיגרום ללקוחות להפוך לשגרירים של החברה ולמפיצי בשורתה. ככל שהשירות יהיה מפתיע ומלהיב יותר, ובמיוחד חלוץ בתחומו, כך ימשוך תשומת לב רבה יותר ויהפוך לשיחת היום. בעידן Web 2.0 שבו מידע זורם בזמן אמת ובתפוצה מיידית על ידי האנשים עצמם שחווים את השירות, מקבלת השאיפה לחדשנות בשירות לקוחות אפילו משנה תוקף ומשנה חשיבות.
מועמדים כארגונים קטנים
כמו התחרות בין ארגונים, כך הולכת וגדלה התחרות בין מועמדים. ככל שארגונים שואפים למצוא טאלנטים יותר חדשניים, סתגלנים ובעלי כישורים רחבים, כך התחרות בין מועמדים הולכת וגוברת ויותר קשה לעמוד בציפיות המגייסים. אם נצליח להתייחס לעצמנו כמו אל עצמאיים גם כשאנחנו שכירים בארגון, נוכל לבחון את החדשנות שלנו במהלך עבודתנו כחלק מהיתרון התחרותי שאנחנו בונים לעצמנו לעתיד, כשנהפוך למועמדים על תפקיד חדש.
בחנו את עצמכם, עד כמה אתם מתנגדים לשינויים הקורים בארגון? האם אתם מאמינים שאם תעזבו את הארגון שלכם, לא תצטרכו להתמודד עם השינוי? עד כמה באזז וורדס חדשות גורמות לכם להתכווץ ולהרגיש שנותרתם מאחור? אם אתם מרגישים פחד מסוים מדברים חדשים ומשינויים, תדעו שזה טבעי לחלוטין.
השאלה היא מה אנחנו עושים עם ההרגשה הזו, וזה כבר עניין של אימון. כשהפחד מתחיל לדגדג, כשאנחנו רק מתחילים להרגיש את הקרקע נשמטת מתחת לרגלינו, זה בדיוק הרגע שבו כדאי לעצור רגע, לנשום עמוק ולהתחיל ללמוד את הנושא יותר לעומק. ככל שתחכו ולא תלמדו את הדבר החדש, כך הוא ייראה יותר מאיים, יותר רחוק מכם, ובואו נודה על האמת: על חדשנות אחת יתווספו עוד דברים חדשים, שישאירו אתכם הרחק מאחור.
ההמלצה שלי: הקדישו שעה וחצי בשבוע כדי לבדוק מה חדש בתחום שלכם. האינטרנט מאוד עוזר בזה, והיום כמעט על כל דבר חדש יש איזשהו סרטון ביו טיוב ובטח לא מעט חומר כתוב שתוכלו למצוא בגוגל.
חדשנות בטור
בטור הבא ננסה להבין איך יוצרים חדשנות נכונה שבאמת מביאה להצלחה. והפעם – ננסה משהו חדשני – אתם תכתבו. אז, טוקבקיסטים יקרים, זה המקום שלכם להביא דוגמאות וללמד את כולנו איך עושים חדשנות נכונה ונטולת הפסדים כספיים מיותרים על כיוונים לא נכונים. תוכלו לטבק טור זה בדוגמאות ורעיונות או לשלוח לי למייל תגובות.
רויטל הנדלר מנכ"ל AllJobs דרושים .