שתף קטע נבחר

"נוכיח לישראלים שבסין מייצרים מזגנים טובים"

"ענקית המזגנים הסינית GREE מגיעה לישראל ומתכננת לחדור לשוק המוסדי. בראשה עומדת נשיאה, תופעה נדירה ברפובליקה. "אנחנו רוצים להתחרות בכל השווקים בעולם". היא אומרת בראיון ל-ynet. "יש לנו טכנולוגיה טובה משל היפנים והאמריקאים". היבואן: "המזגנים שנייבא חוסכים 50% בצריכת החשמל, ובניגוד לתדמית: הם לא זולים"

"פחות דיבורים, יותר פעולה" - זה המוטו המאוד לא ישראלי של ענקית המזגנים הסינית GREE, שכבר 5 שנים ברציפות המזגנים שלה הם רב המכר מספר 1 בעולם. כעת היא מגיעה לישראל. מזגניה כבר נחבאים פה אל הבתים, אבל תחת שמות מותגים אחרים: פיליפס, ווירפול, GE, קרייר, סניו וגם תדיראן. כל אלה ועוד משתמשות במזגנים תוצרת GREE תחת שמות המותג הנוצצים שלהם. אבל עכשיו, הסינים החליטו לקחת החלטה: להפסיק להתבייש במוצא שלהם. לכן, לראשונה, החברה תיכנס ארצה תחת שם המותג שלה: GREE.

 

עיניה של GREE לטוּשות בעיקר לשוק המוסדי פה: מלונות, מגדלי דירות, מגדלי משרדים, אולמות, מרכזי קניות ומפעלים, והיא מתכננת לנגוס בנתח של 9% משוק המזגנים המסחריים בארץ בשנתיים הראשונות לחדירתה. נציגתה בארץ היא חברת אנרקור - של אריה גאולי ורועי דגן, שניהם מילאו תפקידים בכירים (מנכ"ל ויועץ משפטי) בתדיראן.

 

GREE, שנוסדה ב-1991, מקררת 57 מיליון צרכנים במעל ל-200 מדינות, ומגדירה את עצמה כ"טיגריס עם כנפיים". היא מייצרת 50 מזגנים בדקה, 27 מיליון מזגנים בשנה, ומתגאה ברווח של 6.8 מיליארד דולר בשנה. היא מעסיקה 48 אלף עובדים ב-6 ערים ובימים אלו ממש, מזגניה ממזגים את האיצטדיונים במונדיאל.

 

אז למה מעולם לא שמעתם על GREE? התשובה פשוטה: 70% מהמכירות שלה הן בתוך סין, 30% בלבד מיועד לייצוא. 70% מהמזגנים שהיא מייצאת ממותגים כשל חברות אחרות. כלומר רק 30% מהייצוא של החברה נמכר תחת השם GREE. כעת, פניה של החברה להגדיל את הייצוא הממותג GREE ל-50%, וזו אחת הסיבות שהיא משתקעת בישראל.

 

שומרים על שמה הטוב של סין בעולם

"יש למוצרים מסין דימוי רע, למרות שמעל ל-80% ממזגני העולם מיוצרים על-ידי מפעלים סיניים", אמרה ל-ynet נשיאת החברה, דונג מינגזו (Dong MingZhu), בביקור עיתונאים בבסיס החברה השוכן בעיר זוהאי. "מאז הקמתנו לא ייצרנו מוצר תחת שם המותג שלנו. עכשיו זה הזמן".

 

בשנים האחרונות, המוניטין הרעוע שיצא למוצרים מייד אין צ'יינה נשחק, ולו רק בשל העובדה שרוב החברות עברו לייצר שם, אבל הוא עדיין חי וקיים. "למוצרים מסין יש דימוי לפיו הם באיכות לא טובה והטכנולוגיה שלהם נחותה", מודה הנשיאה וטוענת: "זה בגלל מפעלים סיניים שמעדיפים מכירות על פני איכות, ומפחיתים את עלות החומרים והרכיבים. למכור מוצרים טובים זו סוג של אחריות חברתית. זה נותן לעולם יותר מידע על סין, ושומר על השם הטוב של המדינה בחו"ל: זה מוכיח לעולם שאנו יכולים לספק מוצרים טובים".


נשיאת GREE דונג מינגזו

 

ואכן, בחברה הזאת, בניגוד לסטריאוטיפ שהתעלק על הסינים - מבכרים איכות על מחיר. לכן, המוצרים של GREE אינם זולים, בטח לא לצרכן הפרטי. "מחיר אינו הפקטור היחיד לצרכן", אומרת הנשיאה. "מהימנות ואיכות צריכים להיות גורמים חשובים גם הם. הסיבה שהחלטנו לשווק מזגנים תחת שם המותג שלנו, היא שאמון הצרכנים במותגים הקיימים ירד בגלל המשבר הכלכלי. והדבר הטוב ביותר הוא שהמוצר הזה לא סתם מיוצר בסין, הוא מיוצר עם סין".

 

למה ישראל?

 

"אנחנו רוצים להתחרות בכל השווקים בעולם. ישראל אינה גדולה אבל יש בה הרבה אזורי אקלים: מקומות חמים מאוד וקרים מאוד. לכן השיווק בה יהיה בפורמט דומה של השיווק לארה"ב: מולטי קליימט".

 

יקר מדי עבור גברת מגדרה

החברה היא שעטנז סיני טיפוסי: תאגיד ממשלתי במקור, שמנוהל באופן פרטי. פועליה מייצרים בשקט מופתי עשרות סוגי מזגנים, כולל סוגים שלא נראו בארץ אבל אופנתיים בסין, למשל, מזגנים עומדים צרים ומאורכים, שמציבים על הרצפה, וכוללים גם טלוויזיה לשעת הצורך; או מזגנים שמשמשים גם כדוד מים. רובם מיוצרים בזוהאי, שהוכרזה על-ידי הממשלה כאזור כלכלי מיוחד. העיר ממוקמת בדרום מחוז גואנגדונג הדרומי, כשמחופיה ניבטות הונג קונג ומקאו. GREE חולשת על חלקים לא קטנים של העיר, כולל שכונות מגורים שלמות שמאוכלסות בעובדיה. הבכירים שבהם מרוויחים 5,000 דולר לשנה.


מרכיבים מזגנים. מפעל GREE

 

מהם היתרונות של מזגניה? הם שקטים מהרגיל (Db19) וחסכוניים באנרגיה. לארץ יגיעו מזגני VRF (variable refrigerant flow) וצ'ילרים, שאמורים לחסוך 50% בצריכת החשמל של המתקין אותם. בזכותם, אנרקור זכתה במכרז של משרד התשתיות להתייעלות בצריכת האנרגיה, ושדרגה מערכות מיזוג אוויר ב-6 בתי מלון.

 

"במערכות VRF אתה צורך אנרגיה רק לפי מספר החדרים שאתה מפעיל", מסביר רועי דגן. "המערכת מגיבה לשינויים בדרישות הקירור או החימום בחלל הנדרש. עם יחידה ראשונית אחת, אתה מקרר מספר רב של חדרים - בניגוד למזגן מיני מרכזי, עמו אתה מקרר בית שלם בתעלה ופיצולים, ומבזבז המון  אנרגיה, זו טכנולוגיה שנמצאת אולי אצל 10 חברות בעולם ובהן, טושיבה, מיצובישי, דייקין ופוג'יטסו".

 

בין השורות אפשר להבין שזה מוצר מיועד לצרכנים ברמה סוציו אקונומית ומעלה, שמודעים לאיכות סביבה ולחיסכון באנרגיה. "זה יקר מדי עבור גברת מגדרה", הוא אומר. "אלה לא מוצרים זולים של 1,200 שקל, אלה מערכות מתוחכמות, שחוסכות אנרגיה ושומרות על טמפ' יציבה בחדרים. הן חוסכות אנרגיה וחוסכות מקום, משום שבוילה של 200 או 300 מטר, במקום שיהיו עשרה מנועים תלויים, אתה מרכז במסתור מדחס או מנוע אחד וממנו אתה מתפצל לכל הבית. אז אם משלמים 9,500 שקל במקום 7,000 שקל, וחוסכים בחשמל, תוך שנתיים - המזגן של GREE יותר משתלם".

 

"אין מגבלות לנשים בסין. הן מגבילות את עצמן"

אבל למה לקנות סיני כשיש יפני ואמריקני? נשיאת החברה מצהירה ש-GREE עוקפת את מתחריה בתחום. "יש ענקים בתעשיית המזגנים. ו-GREE היא שחקן מאוד צעיר במגרש הזה, יש לנו היסטוריה של 20 שנים בלבד", היא מסכימה. "אבל למרות שנכנסנו מאוד מאוחר, רצנו מאוד מהר. יש לנו הרבה פטנטים. היום יפן וארה"ב משחקות תפקיד חשוב מאוד בתעשייה, יפן ב-VRF וארה"ב בצ'ילרים. אבל כיוון שהם זקנים - הם נעים מאוד לאט. אנחנו צעירים - לכן אנו נעים הרבה יותר מהר מהם, ויש לנו כבר טכנולוגיה טובה משלהם. אנחנו יכולים להתחרות עם כל מותג יפני ואמריקני`

 

הביטחון הזה הוא הסיבה שדונג מינגזו הגיעה למרום מעמדה. עובדי יחסי הציבור שמלווים אותה מסונוורים מהערצה לאישה השקטה. הכבוד שניתן לה הוא עדין, אך אי אפשר לפספסו. היא גם חברת פרלמנט והוציאה ביוגרפיה בה היא גם מפרטת את תורת העסקים שלה, ודברים מתובלים בפתגמים סיניים פרי מוחה.

 

"יש אמרה בתנ"ך שלי: 'התעשייה יכולה להימשך לנצח אבל המפעל יכול לגווע בכל זמן'", היא מתפייטת, "לכן תמיד צריך להשקיע כסף בפתרונות ובדור חדש של המוצר. בשנה שעברה השקענו 400 מיליון דולר בפיתוח. העיקרון שלי הוא שאין גבול להשקעה. כל עוד זה נחוץ: אנחנו מוכנים להשקיע בטכנולוגיה ובחדירה למדינה.

 

"הנה, 2008 הייתה שנה גרועה בגלל המשבר, אבל עברנו אותה בהצלחה. העיקרון הוא לבנות בסיס חזק לבניין שלך. כשמגיע טייפון גדול, הבניין ניזוק מבחוץ, אבל נשאר חזק מבפנים. אם לא תחזקו אותו כל שנה – יבוא טייפון והבניין יתמוטט".

 

האם זה נפוץ שאישה עומדת בראש מפעל כזה?

 

"נדיר מאוד לראות אישה כנשיאה של תאגיד סיני במיוחד בתחום המזגנים. באופן מסורתי, נשים בניהול הבכיר בסין תמיד ממלאות תפקידי ניהול כספים ומשאבי אנוש, אבל נשים בניהול ובמכירות -- זה לא רגיל".

 

ב-GREE יש 38% נשים במשרות ניהול, אחוז גבוה יחסית לממוצע הסיני. דונג מינזו, אם לבן, מילאה תפקידים ניהוליים במחלקות שונות עד שהגיעה למעמדה, ולא לקחה יום חופש כבר 30 שנה. "כשאת אחראית לכמעט 50 אלף עובדים, את לא יכולה לעבוד 8 שעות ביום", היא מסבירה.

 

"לכן עלי לעבוד הרבה יותר קשה מעובדי. אני אחראית להם, לשוק ואפילו למדינה. אני לא מרגישה עייפה, אלא חשה שאני בת מזל לעבוד עבור החברה והמדינה. אני גם לא עושה טעויות, כי אני לא יכולה להרשות לעצמי לעשות טעויות - הן יפגעו בהרבה מאוד אנשים", היא מודה. "אין מגבלות לנשים בסין, נשים הן ששמות מגבלות לעצמן. האישה הסינית היא זו שצריכה לשחרר את התודעה שלה, ולהסיר את החסמים שמצויים בתוך עצמה. אם את שמה לעצמך מחסומים כשתתקדמי, תהפכי ליותר מדי אגרסיבית. לי זה לא קרה כי אין לי מעצורים".

 

הכתבת היתה אורחת החברה בסין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מספר 1 בעולם במכירות. GREE
צילום: מירב קריסטל
הסמל: ג'נרל אלקטריק. היצרן: GREE
צילום: מירב קריסטל
מומלצים