ביקור בית: עו"ד ביום, מנחה סדנאות מין בלילה
איזו דירה הייתם מעצבים לעורך דין צעיר, שביום עוסק במשפטים ובלילה בהנחיית סדנאות מיניות? תמרה גלסר-שפרן ויולי רסקוביץ' בחרו בעיצוב שמשלב את כל עיסוקיו של בעל הבית ויוצר מרחב הומוגני, מוקפד ומזמין גם יחד
עיצוב דירת רווקים היא משימה פשוטה לכאורה. מדובר בפרוייקט שבו יש להתאים את העיצוב לרצונותיו ולסגנונו של לקוח אחד, בעל צרכים מוגדרים וברורים. או במילים אחרות: חיים קלים לאדריכל והצלחה בטוחה.
רק שלא כך במקרה של בועז שגב, עורך דין במשרה מלאה, המקדיש את החצי השני של היום להנחיית סדנאות מיניות. על משימת תכנון הדירה שלו הופקדו תמרה גלסר-שפרן ויולי רסקוביץ', שהצליחו לשלב בעיצוב הבית מעט מכל עיסוקיו של בעליו, לכדי מרחב הומוגני, מוקפד ומזמין גם יחד.
מרחב זרימה אחיד
המראה הלא טיפוסי של הבית ניכר מיד בכניסה: דלת פלדה חשופה, ששויפה וחופתה במדבקות, מובילה אל מבואה מוארכת, שכוללת ספסל לחליצת נעליים ומערכת אחסון מעץ וברזל מושחר, שמשנה צורה ופונקציה ותורמת לתחושת הדינמיות והניגודיות החומרית בבית.
החלל המרכזי בבית מפרד מהמבואה במצעות קיר נמוך מחופה לבנים. החלל המרכזי מהווה את אזור האירוח, הפנאי והאוכל. בין שלוש פונקציות אלה, המרוכזות בחלל אחד, יש חלוקה מוגדרת, באמצעות קירות חוצצים בגבהים שונים.
אזור האירוח פונה לחלון גדול ופתוח, שפונה לחזיתה של שכונת הכרם הצפופה. הוא כולל ספה מודולארית מרווחת בצבעוניות משתנה ושולחן סלון נמוך וממחוזר, שעשוי מארגזי תפוזים שנצבעו מחדש. קיר הסלון חופה בטפט ירוק בעל טקסטורות צמחיות, שמקנה מימד טבעי ורענן. במרכזו תלויה תמונה, המוקפת בתאורה אדומה שיוצרת חום ועניין.
במרכז החלל הוצב קיר לבנים, שיוצר הפרדה חלקית בין אזור האירוח לאזור הפנאי ומאפשר הצצה בין החללים ושמירה על מרחב זרימה אחיד. במרכז חלל הפנאי מוקם פסנתר קיר שהוצמד לקיר הלבנים מטעמי אקוסטיקה, ולצדו נבנה ספסל צף. יחד עם הכריות הגדולות, נוצר מרחב האזנה אינטימי ורגוע.
הטפט השני שנבחר לחלל הוא בצבע לבן עם הטבעה של אותיות וטקסטים, באופן שמבטא את סגנון החיים המודרני, הצעיר והקצבי של בעל הבית. רצפת הפרקט האפורה משרה חמימות ומעניקה רקע אחיד ושקט לעומת הצבעוניות והאקלקטיות המאפיינת את הדירה.
הפיכת מגרעות ליתרונות חזותיים
אל חדר הרחצה, שמאופיין במראה גברי-מסיבי, מובילה מובילה דלת "אורווה" מעץ טבעי. במרכזו הוצב גוף תאורה בעל מראה עדכני, שמשווה לחלל נופך של הידור מסוגנן.
קירות החלל עשויים בטון מוחלק. מערכות המיזוג והמים שעשויות מאלומיניום וברזל, נותרו חשופות ונוצלו כאלמנטים עיצובים בחלל התעשייתי. לדברי המעצבות, הפיכת נתונים קיימים ומגרעות ליתרונות חזותיים, היה מוטיב שליווה את עבודתן.
גם במטבח נעשה שימוש באלומיניום בארונות ובמשטחי העבודה. דלפק האוכל, התוחם את צדו של המטבח, עשוי מעץ גולמי ומרחף מעליו בר יינות מזכוכית לתצוגת המשקאות. השימוש בצבעים אדומים-ירוקים משווה לחלל חום ודינאמיות ומקשר אותו אל שאר חלקי הבית.
חדר השינה, שהיה ממ"ד במקור, הפך במטמורפוזה שלמה לחלל אינטימי ורך, ללא כל אזכור לייעודו הראשוני. במרכז החלל הוצבה מיטה נמוכה מעץ גולמי ומבוקע בעיצוב בודהיסטי. המיטה נשענת על קיר לבנים כהות, המהווה מוטיב חוזר המקשר בין כל חללי הבית.
את החדר מעטרים מוטיבים צמחיים בגווני ירוק, שמרככים את אווירתו. בחדר השינה, כמו בחדר הרחצה, התאורה מהווה אובייקט עיצובי בפני עצמו. הניגוד בין גופי התאורה הצבעוניים לבין רקע קיר הלבנים הכבד, יוצרים משחק עיצובי מעניין. בנוסף, הגיוון בצבעים של התאורה, חשיפתה ומיקודה, מאפשרים תרחישי אווירה ומצבי רוח שונים.
האנשים שמאחורי הקירות
מהו האלמנט האהוב בבית?
גלסר-שפרן: "חלל השירותים, כי יישמנו בו את כל המרכיבים שחשובים לי כמו מיחזור של חומרים והפיכה של חסרונות בחלל ליתרונות עיצוביים".
מהו החלק בפרויקט שהכי נהנית ממנו?
רסקוביץ': "תהליך העבודה היה מרתק בעיניי - שילוב מעניין של רוחניות וקפדנות. תרגמנו לעיצוב פנים את האני מאמין של הלקוח, שנתן לנו יד חופשייה ואמון מלא לאורך כל התהליך".
מהו פרויקט החלומות שלכן?
גלסר-שפרן: "לעצב מלון בוטיק מבניין מנדטורי ישן, או להפוך מחסן נגרות ענק ללופט מדהים".
עם איזה מעצב היית רוצה לשלב כוחות?
רסקוביץ': "זאהה חדיד".
גלסר-שפרן: "משרד האדריכלות Diller Scofidio".
הכתבה באדיבות הפורטל לעיצוב פנים ועיצוב הבית.