שתף קטע נבחר

"yes ו-HOT יקרות ב-177% מהממוצע בעולם"

ארגון אמון הציבור קורא לשר התקשורת לתמוך בחבילה הצרה, ומפרסם תוצאות מחקר ובו השוואה בין שירותי הכבלים והלוויין בישראל, לבין מדינות אחרות בעולם המערבי. לפי המחקר: ההתחייבויות כאן ארוכות פי 3 והחבילות הולכות ומתייקרות. החברות: "ההשוואה לא מקצועית, זה פופוליזם זול"

מנויי הכבלים והלוויין בישראל משלמים פי 3 על חבילות ערוצי הבסיס ללא התחייבות, בהשוואה למדינות אחרות ופי 5 מאשר נהוג בארה"ב, כך טוען ארגון אמון, במכתב ובו נתונים שהארגון חושף לקראת הדיון היום (ה'), בהצעת אגף התקציבים באוצר לצמצום חבילת הבסיס בכבלים והוזלת מחירה. לפי הארגון, ישנם פערים קיצוניים במחיר חבילת הבסיס הארצישראלית, למחיר החבילה הזולה ביותר בשידור הרב ערוצי במדינות כמו בריטניה, אוסטרליה, צרפת, ספרד וארגנטינה.

 

 

"נכון להיום, חבילת הבסיס בישראל יקרה ב-177% מהמחיר הממוצע של החבילות הבסיסיות שנדגמו במדינות ההשוואה", מסרו בארגון, "פער של 39.5$ במונחים שווי כח קניה, לעומת מחיר ממוצע של 22.5$ שנדגם בעולם. מחירי החבילה התייקרו מנובמבר 2008 בכ-6.5% ב-HOT ובכ- 8% ב-yes, עליה ריאלית של כ-3.5% וכ-5% בהתאמה (ביחס לממד נכון ל-14 ביוני). בארה"ב, קיים הסדר פיקוח על מחיר החבילה הבסיסית והמחירים שנמצאו לחבילה זו עמדו על 11$-14$ - חמישית מהמחיר הממוצע בישראל במונחים שווי כח קניה, העומד על 62.1$.

 

"החבילות ללא התחייבות בישראל נמצאו יקרות פי 3 מהמחיר הממוצע בעולם - פער של 44.2$ במונחים שווי כח קניה, שהינו תוספת של 197% למחיר הממוצע שנדגם בעולם). החבילות עם התחייבות נמצאו יקרות ב- 156% מהמחיר הממוצע בעולם במונחים שווי כח קניה".

 

"ההתחייבויות ארוכות; ה-DTT לא משפיע על המחירים"

בנוסף, אומרים בארגון כי רק בישראל ישנן תקופת התחייבות של 24 או 36 חודשים, בעוד שבמדינות אחרות נהוגות תקופות של 12 חודשים או היעדר התחייבות בחבילות הבסיס, והדבר מעיד על "תחרות לקויה". עוד מצאו שם כי מחירי הגישה לרשתות השידור הרב ערוצי בישראל גבוהים באופן קיצוני ביחס למקובל בעולם.

 

האם הממיר הדיגטלי קרקעי משפיע על מחירי החברות? "עליית מחירי חבילת הבסיס מנובמבר 2008 מעידה שנכון להיום לא מורגש שינוי ממשי ברמת התחרות או באיום התחרותי על מחיר חבילת הבסיס", אומרים בארגון. "ממצא זה מפריך את טענת החברות בועדת הכלכלה לפיה שידורי ה-DTT מהווים בעצם פתרון לבעיה".

 

הארגון שלח את תוצאות המחקר לשר האוצר, עם הבקשה: "תמיכתך בחידוש החקיקה של הסדר 'החבילה הצרה' בשידור הרב ערוצי חיונית, לאור ממצאי המחקר. אין לקבל את המשך הנזק האדיר לציבור מדי שנה מהכשל בתחרות בנושא זה. אם המחיר של חבילת הבסיס בישראל היה תואם לממוצע שנדגם בעולם, ניתן היה לחסוך לציבור סכום של כמעט 177 מיליון שקל בשנה".

  

מ-HOT מסרו בתגובה: "הניסיון להשוות בין ישראל למרבית המדינות אינה מקצועית ולוקה בחסר. החבילה הכוללת בישראל אינה יקרה יותר מהממוצע המקובל בעולם. בישראל, בניגוד לעולם, התשלום על חבילת הבסיס כולל את הממירים (עם אחריות לכל החיים), שלטים, התקנה חינם, ביקורי טכנאי /מתקין ושירות טלפוני מסביב לשעון. בנוסף, בעולם, בניגוד לישראל, הטלוויזיה הרב ערוצית ממומנת על ידי פרסומות, כך שספק תוכן לרוב מקבל פרסום ולכן מחיר התוכן נמוך יותר. כמו כן חברות הטלוויזיה בעולם אינן נדרשות לבצע הפקות מקור, דבר המגדיל משמעותית את עלויות התוכן ואינן משלמות תמלוגים כמו בארץ".

 

מחברת yes מסרו בתגובה: "דבר אחד ברור - פופוליזם זול. ביום שבו הפרסום יהיה כמו בחו"ל, והיצירה המקורית תהיה באנגלית כמו בחו"ל, והמדינה תעודד יזמות כמו בחו"ל - גם המחירים יהיו כמו בחו"ל". 

פורסם לראשונה 14/07/2010 18:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים