המהלך הקוסמטי של חברת טבע
חברת התרופות הגנריות וחברת AHAVA מוציאות ליין דרמו-קוסמטיקה. מדובר בשוק מתעורר, שצומח בקצב כפול משוק הקוסמטיקה. המוצרים ישווקו בארץ ובהמשך גם בחו"ל, למרות החרם על מוצרים המיוצרים מעבר לקו הירוק. מנכ"ל AHAVA: "החרם לא פגע בנו עסקית אבל הוא מציק ומעצבן"
טבע ישראל וחברת AHAVA מוציאות יחד סדרת מוצרי דרמו-קוסמטיקה חדשה, קלינרל (Clineral) שמה, ובה מוצרים שאמורים להקל על צרכנים הסובלים מעור מגורה ויבש, ולגרום להם לגשת למדף ולא רק לרופא. הסדרה משלבת מחקר קליני של חברת טבע ואת סגולות ים המלח של חברת אהבה והושקעו בה 7 מיליון שקל.
בשלב הראשון, הסדרה כוללת שמונה מוצרים שמבוססים על תמצית מינרלים ייחודית ובוץ מים המלח, בשילוב תמציות צמחים. הם מיועדים לטיפול בעור מגורה, ומיועדים לסובלים מפסוריאזיס, סבוריאה, חולי סכרת, אקזמה ואטופיק דרמטיטיס אסתמה של העור). המוצרים לא באים לרפא, הם רק מתיימרים להקל על החוליים הללו. הם אמורים לסייע בהפחתת תחושות גרד, גירוי, אדמומיות, חספוס ויובש, לשפר את מראה העור, לשקם את רכותו, ולהותירו נקי מקילופים. טווח המחירים: 110-45 שקל.
דן דניאלי, מנהל חטיבת הפארמה בטבע ישראל, מסר במסיבת עיתונאים שנערכה היום (א'), כי "כניסתה של טבע ישראל לתחום המוצרים הדרמו-קוסמטיים היא במסגרת מהלך אסטרטגי, שנועד לספק קשת רחבה של מוצרי צריכה שמאפשרים פתרון משלים ואיכותי לטיפול הרפואי הספציפי שקיבל".
למעשה, מטרת המוצרים היא לגרום לצרכנים לגשת למדף במקום לרופא, במקרים של אקזמה למשל.ו במקרים חמורים יותר, המוצרים נועדו להיות עזר כנגד הרופא במקרים של פסוריאזיס. על האריזות ישנן הצהרות כגון: "נבדק קלינית על עור עם נטייה לסבוריאה" או: "נבדק קלינית על חולי סכרת הנוטים לפתח סיבוכים בעור כף הרגל". בתוך האריזה ישנו עלון, ובו תוצאות הבדיקות הקליניות, שמנוסחות כהצהרות כמו "רמת הקילופים בעור ירדה ב-55%", ושטח האזור המגורה ירד ב-35%".
"החרם אפילו עוזר למכירות"
על פי מחקרים שהזמינו החברות, למוצרים הללו יש שוק גדול. מספר הסובלים מפסוריאזיס בישראל עומד על כ-100 אלף. מאטופיק דרמטטיס סובלים כ-200 אלף, רובם ילדים. כחצי מיליון ישראלים סובלים מאקזמה, ולכ-300 אלף ישראלים יש סבוריאה. בנוסף, בישראל חיים כ-400 אלף חולי סכרת. כל אלה משתמשים בלא מעט משחות ותכשירים רפואיים שמסובסדים על-ידי קופות החולים, אבל גם בתכשירים נלווים שנמכרים ברשתות הפארם ובבתי המרקחת. ולמדפים הלא מאוד עמוסים האלה, החברות לוטשות את מוצריהן.
זו לא הפעם הראשונה שיש לטבע דריסת רגל בתום שאינו תרופות מרשם ו-OTC. כבר שנים שטבע מוכרת משחות שיניים ומוצרים המסייעים בהקלה על בעיות עור ונשירת שיער. בטבע מסרו כי הם מתכננים להוביל את שוק הדרמו-קוסמטיקה בישראל, וכן להרחיבו באמצעות שיתופי פעולה ברשתות הפארם ובבתי המרקחת הפרטיים.
מנכ"ל חברת AHAVA, יעקב אליס, הסביר של-AHAVA אין משאבים הולמים לנצח בעצמה על מחקרים גנריים, ועל כן הם פונים לחברות גדולות, ולוקחים חלק בפרויקטים מדעיים ואוניברסיטאיים. "עקב כך", אמר, "מזה שנים רבות נצבר ידע נרחב בחברת AHAVA בתחום השפעות המינרלים על העור, מה שהביא לצמיחה בשוק הזה וכיום שוק הדרמו-קוסמטיקה צומח בקצב כפול משוק הקוסמטיקה".
שוק הדרמו-קוסמטיקה בארץ מוערך ב-50 מיליון שקל במחירים לצרכן ללא מע"מ, בהשוואה למכירות סך שוק הטיפוח בארץ, המוערכות ב-535 מיליון שקל. למעשה, שוק הדרמו-קוסמטיקה מהווה כ-8% משוק הטיפוח ו-5% משוק הקוסמטיקה בישראל.
מחזור המכירות של AHAVA עומד על 50 מיליון דולר, לטענת אליס, ולמרות החרם על מוצריה בחו"ל, החברה מתכננת לשווק, בשלב מסוים, את מוצרי הסדרה החדשה גם לחו"ל. "החרם לא פגע בנו עסקית", אמר, "יש כאלה שאומרים שהוא אפילו עוזר למכירות, אולם הוא דורש מאיתנו להדריך עובדים בחו"ל, ואין ספק שהוא בוער, מציק ומעצבן".