איך תכין דירה למכירה? תחשוב שזה בליינד דייט
קונה פוטנציאלי שמגיע להתרשם מנכס, לא חולם על עשבייה יבשה, עציצים שבורים, כתמי עובש וקירות מתקלפים. מנגד, השקעה בסיוד, סידור רהיטים וריח נעים - יכולים ליצור את אפקט ה"וואו" המתבקש. מדריך למוכר דירה - כתבה שנייה בסדרה
או לפחות עושה רושם כזה: עשבייה יבשה בחוץ, עציץ שבור, בוץ שנשאר על הקיר כתוצאה ממשחקי ילדים, מדבקות מתקלפות של שמות הדיירים, והנורא מכל- קיר מעופש ומתקלף בחדר המדרגות.
כששאלתי את בעל הנכס מדוע הוא לא דואג לכל זה על מנת להעלות את ערך הדירה, היתה לו תשובה מוכנה: "שאני אדאג לזה? שדיירי הבניין ידאגו לזה! שלא יחשבו שתפסו איזה פראייר".
מה שבעל הדירה לא הבין הוא שלמעשה הפראייר האמיתי כאן - זה הוא עצמו. כי פראייר זה מי שמפסיד כ-40 אלף שקל מערך הדירה בגלל המנעות מכמה טיפולי קוסמטיקה פשוטים לביצוע.
מדוע להכין את הנכס למכירה?
כאשר המתעניין מגיע להתרשם מהנכס, בדרך כלל הוא מבצע החלטה אמוציונלית, המבוססת על חוויה של משיכה או דחיה מהנכס. אותה החלטה אמוציונלית היא זו שבסופו של דבר קובעת את ערך הנכס, ובמידה שייווצר אפקט ה"וואו" אצל המתעניינים - ערכו של הנכס יעלה בהתאמה.
המתעניין מחפש בדרך כלל לקנות את ה"חלום" שלו, והיו בטוחים שבחלום שלו אין כתמי עובש בתקרת המקלחת.
אז איך יוצרים את אפקט ה"וואו" בנכס?
התשובה טמונה בעיקרון אחד: עקרון החיצוניות. בדיוק כמו בבליינד דייט: לרוב, כבר בתחילת הדייט מתבצעת החלטה מהירה לגבי המשך הקשר - לחתוך או להמשיך, ולא על סמך האינטליגנציה החריפה, טוב הלב או כישורי הבישול. החלטה זו נסמכת על דבר אחד: החיצוניות - מושכת או לא?
כדי ליצור משיכה אצל המתעניין עלינו להשקיע כמה שיותר בחיצוניות של הנכס. לפניכם כמה כללים שיעזרו לדעת במה להתמקד בהכנת הנכס למכירה:
תיקון פגמים
נתחיל בפגמים, בדירה ובבניין - השקעה של 2,000 שקל בסיוד חדר המדרגות, שיקום הגינה והחלפת תגי שמות הדיירים בכניסה - עשויה להניב לערך הנכס רווח של מאות אחוזים מההשקעה הכספית.
יש בעלי נכסים שמגדילים לעשות ומשפצים את חזית הבניין המוזנחת שממול הנכס על חשבונם - מה שמאפשר להקפיץ את ערך הנכס.
כל קלקול או פגם חיצוני בנכס חייב להיעלם: שקע שבור, צבע מתקלף או תריס תקוע. מיותר לציין כי על הנכס להיראות נקי ומסודר כפי שלא היה מעולם - בלי כלים בכיור, כביסה מלוכלכת במקלחת או צעצועים פזורים בסלון.
סידור הרהיטים
על מנת שהתעניין יחוש את גודל הנכס, חשוב ליצור כמה שיותר מרחב בחדר, באמצעות סידור הרהיטים בצידי החדר. חדר גדול עם ארון גדול באמצעו - יוצר לעיתים רושם של חדר קטן יותר מאשר חדר עם ספה נמוכה ומזנון קטן.
בהצגת הנכס, כדאי שתתנו למתעניין להיכנס לבדו לחדר וחכו לו בכניסה, כדי שלא יחוש שהחדר צפוף.
עיצוב ייחודי
אל תצפו שהמתעניין יבין בעצמו את הפוטנציאל שבדירה, כפי שלא ניתן לצפות מגבר להבין את הפוטנציאל של בחורה מכוערת לפני ניתוח פלסטי. דירה שמעוצבת רע עושה רושם רע, ולא משנה מה הפוטנציאל שלה. לעומת זאת, דירה המעוצבת בטוב טעם, עשוייה ליצור את חוויית ה"וואו" אצל המתעניין, כבר בכניסה לדירה.
בארצות הברית מקובל מאוד לשכור את שירותיהן של חברות המעצבות נכס לפני מכירה, המרהטות אותו בריהוט מרשים. שוב - השקעה מזערית בייעוץ של מעצב פנים עשוי להקפיץ את ערך הנכס בעשרות אחוזים.
ריח נעים
הריח שבדירה משפיע מאוד על תחושת המתעניין, גם אם זה בלי שידע להסביר זאת. ריח של עוגה למשל, עשוי ליצור את האפקט הרצוי, ואפשר להשיג אותו בקלות - על ידי תבנית של מים עם וניל בתנור.
בכל מקרה, דאגו לריח נעים בדירה, על ידי פרחים או בישום, רק אל תשתמשו במטהר אוויר. בנוסף, חובה לדאוג לתחושה קרירה בקיץ וחמימה בחורף.
ובשורה התחתונה, כדי להבטיח את הרווח המקסימלי מהמכירה - אל תדלגו על אף שלב. מכירת הנכס היא קרוב לוודאי אחת העסקאות הגדולות שתעשו בחיים. משום כך, כל פרט הוא משמעותי, על אחת כמה וכמה הפרטים הנוגעים להכנת הנכס.
איתי הל-אור הוא מדריך ומאמן סוכני נדל"ן, יועץ שיווק ומכירות