סופר-פארם יוצאת מתחום המים המינרליים
שחיקת המחירים בענף דחקה החוצה עוד מתחרה: Life, המותג הפרטי של סופר-פארם, יפסיק לשווק מים מינרליים בבקבוקי 1.5 ליטר. סופר-פארם מחפשת מחליף ומנהלת מו"מ עם נביעות
לצד המותג הפרטי שלה, סופר־פארם משווקת גם בקבוקים אישיים של המותג נביעות. ל"כלכליסט" נודע כי סופר־פארם מנהלת מו"מ עם חברת נביעות, מקבוצת קוקה-קולה, על הסכם לשיווק בקבוקי 1.5 ליטר של החברה בסניפי הרשת, והם צפויים לתפוס את מקומן של שישיות המים של Life.
המים המינרליים Life היו בין המוצרים הראשונים שהשיקה סופר־פארם תחת המותג הפרטי של הרשת. הם נרכשו מיצרן בינלאומי בשם טוגני איטליה. היצרן הראשון שעמו עבדה הרשת היה סאפי אינטרנשיונל מצרפת. ב־2008 הצטרפה סופר־פארם לטרנד המים בטעמים, והחלה לשווק תחת המותג הפרטי גם מים מינרליים בטעם תותי יער בבקבוקים אישיים של חצי ליטר. בשלב השני הרחיבה את המותג גם למים בתוספת ויטמינים.
מסופר־פארם נמסר בתגובה: "סופר־פארם שוקלת להפסיק את יבוא המים המינרליים, ולהחליפם במוצר של ספק ישראלי".
הקטגוריה נהפכה מעוגן לקוחות לנטל
המותג הפרטי של סופר־פארם, שהושק ב־1995, נחשב לאחד המותגים הפרטיים החזקים בישראל. הרשת היתה הראשונה לזהות את קטגוריית המותג הפרטי ואת יתרונותיו, והצליחה ליצור מוצרים מבודלים בלא מעט קטגוריות. בתחום המים המינרליים נאלצת סופר־פארם להיאבק במותגים מובילים כמו מי עדן ונביעות.
כאשר סופר־פארם נכנסה לקטגוריה, המים המינרליים נחשבו לגורם שמושך אנשים לסניפים ומגדיל את סל הקנייה שלהם, בשל העובדה שמחירם היה נמוך לעומת המים של מי עדן ונביעות. המים המינרליים היו בין המוצרים הראשונים שהשיקה הרשת במסגרת המותג הפרטי. אז היתה זו קטגוריה חדשנית ויצירתית שהניבה לא מעט רווחיות, אבל מאז זרמו מים רבים במעיינות: שני משברי המים פגעו בתדמית של החברות ככאלה המייצרות מים טבעיים לחלוטין, ותמי 4, שנרכשה על ידי קבוצת שטראוס, התחזקה על חשבון היצרניות הוותיקות, והמים המסוננים כבר לא נתפסים כאופציה גרועה כל כך.
בנוסף, כל מותגי המים נהפכו למוצרי "Loss Leader" הנמכרים ב־11 שקל, במקום ב־15 שקל, לשישייה. שוק המים המינרליים מתכווץ, המחיר נשחק, ונתחי השוק של חלק מהשחקנים קטנים. בעוד שבקטגוריות אחרות שבהן משחק המותג הפרטי של סופר־פארם, הוא מצליח לתת מענה למותגים מובילים, בקטגוריית המים המינרליים תפס Life נתח זעום של פחות מ־1% מהשוק.
שחיקת הענף בשל מלחמות המחיר וירידת קרנם של המים המינרליים הפכו את נתח השוק הלא משמעותי של המים של Life ללא רלבנטי עבור סופר־פארם, ובחברה החליטו שאין סיבה להמשיך לייבא מים מאיטליה.
התחזקות תמי 4 מלמדת כי אולי בקרוב תתפוגג לחלוטין ההילה סביב קטגוריית המינרליים. ואם אין כסף ואין ערך מוסף, עדיף לסופר־פארם להתמקד בקטגוריות עדכניות יותר עם מכירות נאות לצדן, כגון תרופות, ויטמינים ומוצרי אופטיקה.