שוק אספני התקליטים: נדיר עולה יותר
למה תקליט אחד עולה שקל ואחר עולה 2,000 דולר? החידושים הטכנולוגיים הפכו את התקליטים למוצרים שנמכרים בשוק אחר לחלוטין, שוק שהכוחות הפועלים בו הם ביצועים מחודשים, סנטימנטליות, יצר אספנות טהור ונסיבות היסטוריות מופרכות
לפעמים קל לשכוח שהם נולדו על פס ייצור, במפעלים יעילים של חברות ענק עם מנהלים ממולחים ומחושבים, ונמכרו למיליונים כמוך. כל אחד מהם עמוס בזיכרונות ובסיפורים אישיים, החל מהנסיבות הספציפיות שבהן הוא הגיע לידך ועד לשריטות המעצבנות שהפכו עם השנים ועם ההשמעות החוזרות לגרסה ייחודית של השיר, שמתנגנת רק בראשך. לא פעם אתה מתפתה לחשוב על התקליט כעל חפץ אישי, כמו תמונה ישנה, ולא כעל מוצר שיושב כרגע, ביחידה זהה לחלוטין, על מדפם של אנשים רבים.
אבל למרות הסנטימנטים הרבים שמועמסים על צלחות הוייניל השחורות הללו, תקליטים הם מוצרי צריכה לכל דבר ועניין. יותר מכך: השילוב בין ההנאה החושית שמסיבים העטיפה הגדולה והמעוצבת והפלסטיק השחור והמסתובב, לבין התוכן המרגש שהם נושאים, הפך אותם למוצר ששורד היטב את תנודות הזמן.
גם היום, 20 שנה אחרי שיואב קוטנר הכריז בראיון טלוויזיוני - "יש לי 10,000 גוויות בבית" - יש אמנים המתעקשים להפיץ את יצירותיהם באלבומי וייניל. בצד השוק הזה, מתקיים גם שוק רוחש וערני של אספנים אשר נוברים בחנויות ובאוספים ישנים בחיפוש אחר אלבומים נדירים.
למכירה: "אבי רואד" במצב MINT, יד שנייה מרופא
כמה מהאספנים הללו מוכנים לשלם סכומים גדולים למדי עבור תקליט שנמצא אולי בקופסת קרטון בבוידעם שלכם והם גם יודעים להגיד מה הופך אותו ליקר יותר או פחות. היום כבר ניתן לומר, שהחידושים הטכנולוגיים דחקו אמנם את רגלי התקליטים מהעמדה של מוצר תרבותי המופק בכמויות מסחריות ומשווק להמונים. אך אלו נשאו את רגליהם לעמדה חדשה, הדומה לזו של הציורים והספרים העתיקים – העמדה של מוצר אספנות יוקרתי.
"שוק התקליטים פועל על פי היצע וביקוש, אם יש מי שישלם את המחיר, זה יהיה מחירו של התקליט", אומרת שרון גולדמן. גולדמן, בעלת הבלוג Mad-Lick, היא היוזמת והמפיקה העומדת מאחורי יריד התקליטים MINT, שייערך ב-24 בספטמבר בבר "שסק" שבתל-אביב. "מטרת האירוע היא להפגיש חובבי מוזיקה ואספני מוזיקה, צעירים ומבוגרים, 'כבדים' ו'מתחילים' אשר יבואו להחליף רשמים אחד עם השני, להכיר, להאזין, לקנות ולמכור מוזיקה בתקליטים".
שמו של היריד, MINT, מגיע מעולם המושגים של אספני התקליטים והוא מציין דרגת איכות של תקליט שממנה נגזר גם שווי השוק שלו. אמנם, שוק התקליטים לא מאופיין עדיין בעקרונות נוקשים כמו אלה המכתיבים את טווח המחירים בעולם האמנות, אך ניתן לציין תשע דרגות של איכות עבור תקליטים ואלו הן (בסדר עולה):
- FAIR/POOR: תקליט שלא להשמעה, יכול להגיע אפילו שבור בחתיכות. נרכש לרוב עבור העטיפה.
- VERY GOOD MINUS.
- VERY GOOD PLUS.
- EXELLENT MINUS.
- EXELENT PLUS.
- NEAR MINT MINUS.
- NEAR MINT.
- MINT.
- SEALED: תקליט שלא יצא מהניילון ומעולם לא הושמע.
דרגת האיכות של תקליט נקבעת הן משיקולים של איכות חומרית (מצב התקליט, מצב העטיפה, מספר הבעלים הקודמים, הקדשות אישיות עשויות להוריד את ערך התקליט) והן משיקולים של היצע וביקוש. ככל שתקליט הודפס במהדורה קטנה יותר, כך יעלה מחירו ותקליט המציג יצירה מוזיקלית מוערכת ואהובה, יעלה כמובן יותר מתקליט המציע יצירה שלאיש אין עניין להאזין לה.
אך מעצם טבעו, עולם אספני התקליטים פועל על פי חוקים שונים מאלה הפועלים בעולם מצעדי הפזמונים. בעולם זה, סיכוייו של תקליט שזכה לאפס תשומת לב כאשר הונפק לשוק לפני עשרות שנים, להפוך למוצר יקר ערך, גדולים דווקא מאלה של תקליט שנמכר במיליוני עותקים בשנת צאתו לאור.
"כישלונות במקור שהפכו להצלחה עם השנים הם מתכון נפוץ לפריט אספנים יקר", מסביר הדי-ג'יי עידן גבריאל, המחזיק באוסף של למעלה מעשרת אלפים תקליטים. "בכל העולם מוכר המקרה של ה'וולווט אנדרגראונד' - להקה שלא זכתה להכרה בימי פעילותה והיום התקליטים שלה נמכרים במיליוני עותקים ברחבי העולם. הגרסה הישראלית שלהם היא הצ'רצ'ילים. האלבום הראשון של הצ'רצ'ילים הודפס בשעתו בכמויות מזעריות, בגלל ההצלחה המועטה שלה זכתה הלהקה. היום אומרים שהוא שווה 2,000 דולר במצב MINT. לי, דרך אגב, יש עותק שלו שמצאתי בארגז של מישהו שלא הבין מה יש לו ביד והחליף איתי תמורת תקליט של הרולינג סטונס שלא שווה יותר ממאה דולר. היום לא הייתי עושה את זה למישהו אבל אז הייתי צעיר יותר והידיים היו זריזות בעניינים כאלה".
מרכיב נוסף שעשוי להפוך את תקליט לא מוכר לפריט אספנים יקר הוא קריאה מחודשת שמבצעים אמנים מסוימים או תקליטנים במוזיקה ישנה. "ברגע שמסמפלים איזה קטע ומשתמשים בו כדי ליצור יצירה חדשה שהופכת ללהיט, אז השיר המקורי נהיה מוכר והערך עולה. זה מה שקרה, למשל, ל- Let Me Be Your Lover של ג'ימי בו הורן אחרי שה- Stereo MC's סימפלו אותו ויצרו את הלהיט Connected", אומר גבריאל. "זה קורה גם כשכוללים שיר נשכח באוסף או עושים לו רמיקס שנהיה פופולרי במועדונים".
מרכיב חשוב נוסף בקביעת ערכו של תקליט הוא הפורמט שבו יוצר. "פורמט נדיר יכול לעלות המון", אומר גבריאל. "7 אינץ' של Staying Alive, למשל, לא עולה כלום אבל האמריקן פרומו (מהדורות מוגבלות של סינגלים שיוצרו עבור תחנות רדיו בארה"ב, א.ל) שלו, ב-12 אינץ', יכול לעלות 100 דולר, שזה פי עשר מהעלות הממוצעת של תקליט 12 אינץ'. בכלל, לכל שיר מוכר יש את 'הגביע הקדוש שלו' – פורמט מסוים שיצא במהדורה מאוד מוגבלת ומהווה מעין אבן בוחן למידת האהבה של האספן לשיר הזה".
לפעמים, הנסיבות שבהן הפך תקליט מסוים למוצר אספנים יוקרתי ששווה אלפי שקלים ויותר הן פרועות ומרתקות לא פחות מהמוזיקה המתנגנת ממנו. כזה הוא סיפורו של תקליט האוסף של הביטלס, שזכה לכינוי "עטיפת הקצבים" (ראו מסגרת). תקליטי "עטיפת קצבים" מגיעים בארבע דרגות שונות של איכות, כשבדרגה הנמוכה יכול תקליט להימכר עבור 1,000 דולר ובדרגה הגבוהה ביותר (24 תקליטים שנשמרו בכספות משרדי חברת התקליטים 'קאפיטול') נמכר לפני כשנתיים תקליט "עטיפת קצבים" ב-40 אלף פאונד (כ-240 אלף שקל) בבית המכירות הפומביות "סאות'ביס".
איפה למכור - ב-Ebay או בחנות?
אז כיצד תדעו כמה כסף לדרוש עבור אוסף התקליטים שהוריש לכם הדוד? יש מדריכים כתובים שיסייעו לכם בכך, אבל גבריאל מציע להסתייע באתרי האינטרנט. "בשוק הישראלי צריך להתחבר למישהו שיסביר לך אבל בחו"ל אפשר להבין מה המחיר רק מלעשות ממוצע של כמה מכירות של מוצרים זהים באתרים ברשת". אך יש לזכור כי המכירות ברשת מתבצעות לרוב בשיטת המכירה הפומבית וכאן יכולות לקרות כל מיני הפתעות – נעימות יותר ופחות.
"כבר קרה שקיבלתי ב-4 דולר תקליט ששמתי עליו 200 דולר כי אני הייתי המציע היחיד", נזכר גבריאל. "קרה גם ששמתי תקליט למכירה במחיר התחלתי של דולר ובסוף הוא נמכר ב-100 דולר כי שני משוגעים לדבר רבו אחד עם השני והעלו את המחיר, ובכלל היה מדובר ברמיקס לשיר Boys Boys Boys של סברינה שרציתי להיפטר ממנו כי לא היה לו שום ערך עבורי. הפריט שעליו קיבלתי את הסכום הגבוה ביותר היה בוקס-סט של דפש מוד. לפני כמה שנים עבדתי ב-NMC ויום אחד הכיסא במשרד התגלגל אחורנית ונתקל בקופסא שבתוכה הוא ישב. בחברה אישרו לי לקחת את הבוקס-סט ומכרתי אותו ב-350 דולר לחנות בחו"ל".
לא כל האספנים ממליצים על מכירה דרך האינטרנט וישנם אלו הטוענים כי מי שאינו מבין בתחום – אל לו להיכנס למכירות פומביות ומוטב שימכור את מרכולתו לחנות שבה יקבל אולי תמורה נמוכה יותר, אבל לא יהיה חשוף כל כך לתנודות בהיצע ובביקוש. "מרכיב התזמון הוא חשוב מאוד במכירת תקליט משומש", מסביר אבידן וייס, מוכר בחנות תקליטים.
וייס, שמגדיר את עצמו כ"אספן צעיר וקטן יחסית - בסביבות אלף תקליטים", רוכש תקליטים בעיקר בחנויות ומשתדל להימנע מרכישה באינטרנט. "אני אוהב את החוויה החושית. לדפדף בין התקליטים במדפים ולהרגיש את העטיפה. חוץ מזה יש בעיה עם התמחור באתרים כמו Ebay. אין שם חוקים ולרוב התקליטים מוצעים במחירים שלא משקפים את ערך השוק האמיתי שלהם. לפעמים אפשר למצוא ברשת תקליט שנמכר על ידי מישהו שלא ידע מה יש לו ביד ואז המחיר נמוך, אבל גם יש מקרים לא מעטים של מחירים מנופחים".
לדברי וייס, באתרים ברשת תוכלו לקבל תמורה גדולה יותר עבור ארגז התקליטים הישן שלכם, אבל למי שאינו מומחה בתחום ואינו שולט באתרי המכירות הפומביות כדאי למכור לחנות ולא להסתכן בהרפתקה הוירטואלית. "באינטרנט אפשר לקבל יותר אבל זה עניין מסובך. אנשים חושבים שהם יפרסמו ב-Ebay ומיד אנשים יקנו מהם, אבל זה לא עובד ככה. מניסיון שלי הרבה אנשים שחשבו שזה קל הגיעו בסוף לחנות. צריך ניסיון וידע כדי לדעת מתי לפרסם, איך לפרסם, מה לכתוב והיכן למקם. יש מקרים שבהם כדאי להוציא אלבום למכירה פומבית ויש מקרים שבהם עדיף לנקוב במחיר הראוי ולחכות שמישהו יסכים לקנות. בחנות מקבלים פחות אבל שם כל מה שקובע זה ערך המוצר ולא כמה אנשים ראו את המודעה ברגע נתון".
את התמורה עבור תקליט ניתן לקבל מחנות התקליטים בשתי צורות: כסף ביד או זיכוי ברכישה של תקליטים ותקליטורים אחרים. "לרוב, מקבלים יותר בהחלפה או בזיכוי", אומר וייס. "מי שמבקר בחנויות באופן קבוע גם לומד עם הזמן להכיר אספנים פרטיים שגם כן שמחים להחליף או לקנות. יש אנשים שמחזיקים חנויות שלמות באינטרנט והפכו את העניין לעסק של ממש שמפרנס אותם".
ביסודו, שוק התקליטים אינו שונה היום משוקי אספנות אחרים: כמו אלו של מכוניות, ציורים, ספרים ובולים. כמו שוקים אלו הוא נשען על ההנאה האסטטית והערך הסנטימנטלי האמיתי שמפיקים הצרכנים מהמוצר, ועל אופייה של התעשייה שבמסגרתה הוא נוצר, תעשייה הרוויה במבקרים המדרגים את איכות המוצרים ובאמנים המפנים אל יצירות מהעבר וגורמים להתעניינות מחודשת של הקהל בעבודות שנשכחו.
מרכיב נוסף ומשמעותי ביותר המשותף לשוקי האספנות הוא הערך הרב שמיוחס למוצרים נדירים. ההערכה בקרב צרכנים של מוצרי עבר לנדירות עולה לעתים על כל שיקול אחר בקביעת מחירו של המוצר.
"כשמתעסקים במוצרי פטיש יש נטייה לשלם הרבה כסף על משהו רק כי הוא נדיר - אתה רוצה שיהיה לך רק כדי להגיד שיש לך", מסכם גבריאל. "עבורי, התקליט של הצ'רצ'ילים היה כזה, אבל היום אני אשמח לקבל עבורו עשרה תקליטים ששווים מאה דולר והם יותר יקרים ללבי. בכלל, אני כבר לא חולה אספנות כמו פעם. יש תקליטים שאני מחזיק מהדורה יפנית, שווייצרית וגרמנית שלהם ואני לא מבין למה אני צריך את כל השלוש. אז בשנים האחרונות אני מקלף את השכבות המיותרות הללו מהאוסף שלי וטוב לי עם זה - אני שמח שנרפאתי. אני עדיין קונה באותם מחירים אבל אני מקפיד לקנות מוזיקה שחשובה לי ולא מחפש פריטים נדירים רק בגלל שהם נדירים".