בזכות תלונה של צרכן: שופרסל ישנו את המבצע
שופרסל פירסמו מבצע: שלוש אריזות קבב ב-30 שקל, אבל בקופה מכרו את האריזות ב-45 שקל, כי נפלה טעות בכיתוב המבצע. צרכן התלונן ל-ynet, ובשופרסל החליטו להחזיר את המבצע כפי שפורסם. עו"ד תמר פינקוס: "אין דבר כזה ט.ל.ח, ואפשר לשנות מבצע רק באותם תנאים בהם הודיעו על קיומו"
מכירים את המונח: "ט.ל.ח" - טעות לעולם חוזרת, שהושאל מעולם הבנקים לעולם המבצעים? ומה לגבי ההצהרות של רשתות בתקנוני מבצע, לפיהן הן רשאיות לשנות את תנאיו או להפסיקו בכל עת?
צרכן התלונן ל-ynet ששופרסל עשתה שימוש ב"זכות" הזאת, ושינתה מבצע אחרי שהוא כבר כיתת רגליו לסניף, שם אמרו לו: "טעות לעולם חוזרת". בשופרסל השכילו להקשיב לתלונתו ובצעד נדיר לרשת גדולה, החליטו להשיב את המבצע לקדמותו, למשך שבוע ימים. ואם תשאלו את עו"ד תמר פינקוס מהרשות להגנת הצרכן במשרד התמ"ת, היא תאמר לכם: "אין דבר כזה טעות לעולם חוזרת. זה פטנט שעושים בו שימוש אבל הוא לא קיים".
אז מה בדיוק קרה שם בשופרסל? הצרכן מספר: "ראיתי פרסום בעיתון של 20 בספטמבר, מטעם שופרסל ביג ושלי על מבצע: שלוש אריזות קבב טיבון ויל ב-30 שקל. לכן למרות שאני קונה באופן קבוע בחצי חינם, הלכתי לקנות בשופרסל בסיטי גלילות ב-21 בספטמבר, כדי לערוך שם את הקניות שלי - בעקבות הפרסום.
"כשהגעתי לקופה עם שש אריזות קבב, פתאום אני רואה שהקופאית חייבה אותי ב-90 שקל! היא הסבירה: "היתה טעות בפרסום, מדובר בשתי אריזות ב-30 שקל, ולא בשלוש. כתבנו טל"ח". אמרתי לה שהפרסום נמצא בידי, והם לא כתבו טל"ח רק ש'לשופרסל הזכות להפסיק את המבצע ולשנותו מעת לעת'. עוד היא אמרה שהיה פתק ובו שינוי המבצע על המקפיא בו אוחסנו הקבבים. אני לא ראיתי אותו. החזרתי לה את המוצרים ויצאתי משם.
פתק על המקפיא - זה לא מספיק
הצרכן לא וויתר ופנה לסניף שופרסל שלי ברחוב אושיסקין שברמת השרון. "פניתי ישר לסגנית המנהל של הסניף, וגם היא אמרה: חלה טעות בפרסום. אמרתי לה שהטעות נפלה ב-20 לחודש, אז למה ב-21 לא פרסמתם תיקון בעיתונות? כיוון שלא פירסמתם והגעתי לסניף במיוחד, זה המחיר. היא אמרה לי, 'אוקיי' וקניתי שש יחידות במחיר שפורסם. הרגשתי כמו פראייר שפותה להגיע לסניף בגלל מודעה שקרית. הרי זה לא מבצע מוזר או לא סביר. בל"ג בעומר הם מוכרים קבב ב-10 שקלים".
הצרכן צודק בתלונתו. אכן נפלה טעות ואכן, הרשת לא עשתה מספיק כשהסתפקה בתיקון הטעות באמצעות פתק על מקפיא. עו"ד תמר פינקוס מסבירה: "בשופרסל יכולים לשנות מבצע, ובלבד שיודיעו על השינוי באותם תנאים שבהם הודיעו על קיומו של המבצע לצאת בפרסום חדש".
מה לגבי המונח טל"ח (או ט.ל.ח) שמופיע מדי פעם בפרסומי מבצעים? האם הוא פותר עוסקים מאחריות לטעויות?
"אין כזה דבר טעות לעולם חוזרת. פירמת אז פירסמת. זה פטנט שאין לו שום קיום חוקי. בבנק נוהגים לכתוב ט.ל.ח על חשבונות, אבל אין לזה משמעות בפרוסמים. זה כמו הפטנט שהם היו משתמשים בו בעבר כשכתבו: 'אם המחיר בחנות שונה מהמחיר בפרסום, המחיר בחנות תקף'. גם זה פטנט שלא קיים".
משופרסל מסרו בתגובה: "מבצע קבב טיבון ויל תוכן לשתי חבילות ב-30 שקל. עקב טעות סופר, פורסם כי ימכרו שלוש חבילות ב-30 שקל. בעקבות פניות לקוחותינו, המבצע יעודכן לשלוש חבילות קבב טיבון ויל ב-30 שקל עד אחרי החגים. שופרסל עושה ותמשיך לעשות הכל למען לקוחותיה".